V Nadjevi zapleteni plesni zgodbi nastopajo kostumi, maske in lutke. Foto: Severine Charrier
V Nadjevi zapleteni plesni zgodbi nastopajo kostumi, maske in lutke. Foto: Severine Charrier
Japonsko gledališče, na prvi pogled povsem drugačno od zahodnjaškega, je Nadj presadil v nam bližjo kulturo. Foto: Severine Charrier
Asobu je japonski glagol, ki pomeni igrati. Foto: Severine Charrier
Henri Michaux
Michauxovo umetnost določene poteze približujejo nadrealizmu, a se umetnik ni nikoli pridružil nobeni skupini.
Eksotika Vzhoda v Nadjevi Igri

Gallusova dvorana Cankarjevega doma je dva večera gostila najnovejšo plesno predstavo Josefa Nadja Igra (Asobu) s podnaslovom Hommage Henriju Michauxu. Nadj, osrednja osebnost letošnjega avignonskega festivala in dobitnik evropske gledališke nagrade, v igri združuje japonske plesalce, ki na odru oživljajo kolaž del Henrija Michauxa.

Dve romanji na Japonsko
Michaux, slikar, novinar in pesnik, je Nadjevo zanimanje pritegnil s poglobljenenim raziskovanjem pomena jezika in s številnimi potovanji, na katerih se je rojeval njegov domišljijski umetniški svet. Michaux (1899-1984) se je človekovemu trpljenju približeval skozi sanje in domišljijo; različne umetniške poti je ubiral tudi pod vplivom opojnih substanc. Odpotoval je na Japonsko, kjer je nastala zgodba Barbar v Aziji. Ta je navdihnila tudi Nadja, ki je v deželi vzhajajočega sonca s sodobnimi plesalci - nekateri med njimi so podkovani v tehniki butoh - začel ustvarjati Asobu.

V Ljubljani koreograf ne bo plesal
V Nadjevi zapleteni plesni zgodbi se pojavljajo kostumi, maske in lutke, telesa plesalcev se spajajo, spreminjajo obliko, zvijajo, padajo ali dvigujejo ter razodevajo notranje svetove in nasičenost gmotnega. Nadj, ki v Ljubljani zaradi poškodbe najverjetneje ne bo nastopil, se v svoji koreografiji poigrava s potovanjem v svet telesa in materije.

Vzporednice med umetnostmi
Stične točke med tema dvema umetnikoma so številne in v nekaterih primerih očitne - od njunega skupnega nagnjenja k ritmu in muzikalnosti do odnosov, ki jih koreograf goji s slikarstvom in poezijo, ter obojestransko z odsevi v prostoru, potezah in gibu, ki jih je slikar in pesnik nenehno zasledoval.

Kdo je dobitnik letošnje evropske gledališke nagrade?
Josef Nadj se je rodil leta 1957 v Kanjiži v Vojvodini. Študiral je na Akademiji lepih umetnosti v Budimpešti, kjer se je že posvečal gledališki umetnosti. Leta 1980 je v Parizu "odkril" moderni ples in šest let kasneje ustanovil svojo prvo skupino Theatre Jel. Nase je opozoril že s svojo prvo predstavo Pekinška raca, ki je bila prepletena s spomini na domačo vas.

Sledili so številni uspešni projekti, ki so jih pogosto navdihnila velika umetniška imena, kot sta Franz Kafka in Balthus, v zadnjih letih pa je občinstvo prepričal tudi s predstavo Filozofi, posvečeno Brunu Schulzu. Nadj od leta 1995 vodi koreografski center v francoskem Orleansu.

Eksotika Vzhoda v Nadjevi Igri