Do 13. decembra se bo v APT zvrstilo sedem uprizoritev predstave Upor ni človek. Foto: Borut Peterlin
Do 13. decembra se bo v APT zvrstilo sedem uprizoritev predstave Upor ni človek. Foto: Borut Peterlin
"Do zdaj se je bilo v zgodovini vedno mogoče kolikor toliko zadržati. Kadar kdor česa ni odobraval, se je pogosto lahko zavil v molk ali govoril o čem drugem. Dandanes je vse drugače in celo molk ima lahko strašljiv pomen. Dandanes se je vsak umetnik prisiljen vkrcati na galejo svojega časa. Ne gre drugače, mora se vdati v usodo, čeprav meni, da galeja smrdi po ribah, da je čuvajev veliko preveč in da je poleg vsega napačna tudi smer plovbe. Smo na odprtem morju. Tako kot vsi drugi mora tudi umetnik veslati, in če le more, ne umreti, to se pravi, da mora še naprej živeti in ustvarjati. Ustvarjati zdaj pomeni ustvarjati nevarno." (Albert Camus, v: Umetnik in njegov čas). Foto: Borut Peterlin
Kratke filmčke, ki so vgrajeni v predstavo, so režirali Rok Biček, Klemen Dvornik in Žiga Virc. Foto: Borut Peterlin

V Anton Podbevšek Teatru (APT) v Novem mestu bodo v petek premierno uprizorili gledališko-filmsko predstavo Upor ni človek, ki so jo kolektiv Beton Ltd. ter dolenjski filmski režiserji Rok Biček, Klemen Dvornik in Žiga Virc zasnovali po delu pisatelja Alberta Camusa. Predstava govori o uporu in ceni, ki jo mora zanj plačati pravi upornik.

Pri nekaj manj kot poldrugo uro dolgi predstavi, ki je nastala pretežno po delu Uporni človek in drugih zapisih francoskega pisatelja Alberta Camusa (1913-1960), gre za odziv umetnika na dogajanje okoli njega in tolmačenje pojava upora, hkrati pa za spoj gledališča in filma.

Predstavo so avtorji zasnovali tridelno: s po enim igralcem in enim kratkim filmom različne zvrsti ter vsebine določenega režiserja, vsak del pa zagovarja eno izmed treh Camusovih stališč.

Po besedah članice Betona Ltd. Katarine Stegnar se predstava sprašuje, ali se splača upreti, in hkrati obravnava tri različne simptome in načine upora. Izhaja tudi iz podmene, kako in kdaj se upreti ali neupreti oz. kaj storiti.

Podobnosti z aktualnostjo niso naključne
Kot je povedal novomeški filmski režiser Žiga Virc, gre za organsko simbiozo filma in gledališča, hkrati pa za prispevek k uporu, ki se v Sloveniji dogaja v zadnjem času. Predstava na različne načine predstavlja različne upornike, način in objekte njihovega odpora.

Trije mladi režiserji se obrnejo k rodni regiji
Glede filmskih vložkov, ki se gibljejo od 10 do 17 minut, je Virc pojasnil, da so se sodelujoči filmarji glede navedene teme pogovarjali z različnimi ljudmi na Dolenjskem, pogovore pa posneli z dokumentarnim in dvema igranima filmoma v obliki nostalgičnih osemmilimetrskih filmskih posnetkov.

V predstavi nastopajo člani Betona Ltd. Katarina Stegnar, Branko Jordan in Primož Bezjak, ki so režirali gledališki del predstave. Glasba je delo dueta Dead Tongues in kostumografija Mateje Benedeti. Pri celotnem projektu je sodelovalo približno 60 ljudi.

Za predstavo so poleg navedenega Camusovega dela uporabili še dele drugih njegovih del, Mit o Sizifu, Ne žrtve ne rablji, Kuga in Umetnik in njegov čas ter odlomke iz dela Boštjana Videmška Arabska pomlad in evropska jesen ter V kakšni državi želim živeti.

S predstavo Upor ni človek v Novem mestu zaokrožujejo niz štirih letošnjih premier, ki so jih združili pod Lacanovim geslom Ne popustiti glede svoje želje.