Prizor iz ene od prejšnjih salzburških uprizoritev Mozartove opere Cosi fan tutte. Foto: EPA
Prizor iz ene od prejšnjih salzburških uprizoritev Mozartove opere Cosi fan tutte. Foto: EPA
Mozartova rojstna hiša
Mozartova rojstna hiša v Salzburgu na naslovu Getreidegasse 9, kjer je že od leta 1880 muzej, ki ga na leto obiščejo tisoči obiskovalcev. Foto: EPA

Premiera nove postavitve Mozartove opere je bila v Hiši za Mozarta (Haus für Mozart), še isti večer pa jo je bilo mogoče videti po spletu. Prenos Mozartove Cosi fan tutte, ki jo je zrežiral Claus Guth, Dunajske filharmonike pa je vodil Adam Fischer, se je na salzburškem trgu Kapitelplatz začel ob 21.15.

Medtem ko je bilo prenos na velikem platnu in pod milim nebom mogoče spremljati brezplačno, pa ogled predstave po spletu ni bil bo čisto brezplačen. Prispevke po 7,9 evra bodo prireditelji festivala namenili za poplačilo avtorskih pravic.

Prenose opernih predstav na Kapitelplatzu si na leto ogleda 40.000 ljubiteljev tega žanra, skupaj jih organizirata Siemens in ORF.

Konec Guthove "romance" z Mozartom
Cosi fan tutte na letošnjem salzburškem festivalu označuje konec cikla Guthovih uprizoritev oper, ki jih je v sodelovanju z libretistom Lorenzom Da Pontejem ustvaril Mozart - poleg omenjene še Le nozze di Figaro in Don Giovanni.

Naslov Cosi fan tutte sicer dobesedno pomeni Tako počnejo vse, a je pogosto preveden kot Ženske so take. Prvič je bila ta Mozartova opera uprizorjena v dunajskem Burgtheatru 26. januarja 1790, pozneje, v 19. in 20. stoletju, pa je zaradi vsebine - Mozart in Da Ponte sta si kot temo zamislila "menjavo zaročenk", ki izvira iz 13. stoletja in sta jo v svojih delih kot motiv uporabila tudi Boccaccio in Shakespeare - veljala za pohujšljivo. Izvajali so jo bolj poredko, če že, pa s prirejenim libretom. Po 2. svetovni vojni so jo operne hiše spet začele uvrščati na redni repertoar.

Guth se v uprizoritvah bolj kot na spletke, prekletstva in stave osredotoča na razpad razočaranih likov. Tako se srečamo z liki, ki ne vedo, kaj se dogaja z njimi, kot bi nanje delovala neka tuja sila. Začnejo ugibati o čustvenem prepadu, ki se mu bližajo, na koncu pa spet dobijo nadzor nad sabo, a zaznamovani z izkušnjami, ki so jih naredile bolj zrele, in tudi bolj ranljivi. Neznane grozeče sile so se le površno dotaknile njihove zavesti.