Avtorji projekta so: Edward Clug, Cameron Bobro, Huiqin Wang,Peter Tomaž Dobrila in Aleksandra Kostič. Foto: www.expo2010.si
Avtorji projekta so: Edward Clug, Cameron Bobro, Huiqin Wang,Peter Tomaž Dobrila in Aleksandra Kostič. Foto: www.expo2010.si
Hallerstein je bil vodja postojanke portugalskih jezuitov na Kitajskem. Najbolje ga poznamo kot astronoma, ki je med drugim odkril en komet in prvi dokumentiral opazovanje severnega sija. Foto: www.expo2010.si
Hallersteina sicer najbolj poznamo kot astronoma, ki je med drugim odkril en komet in leta 1770 prvi dokumentiral opazovanje severnega sija. Foto: www.expo2010.si
Hallerstein je bil zadnji v nizu velikih evropskih astronomov na kitajskem dvoru. Foto: www.expo2010.si

V okviru slovenske nacionalne predstavitve na svetovni razstavi Expo v Šanghaju v Muzeju sodobne umetnosti Zendai MOMA se je odvil plesni umetniški dogodek Hallerstein. Predstava je nastala v produkciji Kid Kible v sodelovanju s Slovenskim narodnim gledališčem Maribor in številnimi evropskimi umetniki in institucijami z različnih umetniških področij, med njimi z Edwardom Clugom, Huiqin Wang, Cameronom Bobrom in Petrom Tomažem Dobrilo.

Povezava Evrope in Kitajske
Hallerstein je raziskoval polje astronomije, kartografije, matematike, religije in politike. Kot misijonar, znanstvenik in jezuit je živel v bližini kitajskega dvora in cesarja od leta 1739 do 1774. Bil je v rednem stiku s kitajskim cesarjem Čjanlongom, odlično izobraženim človekom, ki ga je zanimala jezuitska znanost, še posebej matematika in astronomija. Tako sta dva človeka povsem različnih kulturnih ozadij razvila medsebojno razumevanje, o čemer pričajo ohranjena pisma v svetovnih arhivih.

In prav iz tega sodelovanja izhaja koncept projekta Hallerstein; gre za povezovanje kulturne dediščine, uprizoritvenih umetnosti in sofisticiranih tehnologij. Ob tem pa tudi za povezovanje zgodovinskih dokumentov s sodobno raziskovalno umetniško produkcijo ter tako ustvarja povezavo med preteklostjo in sedanjostjo, med Evropo in Kitajsko.

Estetsko opazovanje se poveže v odrsko postavitev
Umetniški dogodek Hallerstein povezuje večplastni pristop. Vizualna dela, grafike, kaligrafija in slike Huiqin Wang upodabljajo črke, pisma, znanstvene simbole, ki ustvarjajo okolja Hallersteinovega tistega časa. Ob tem pa so sestavni del scenografije tudi portretne podobe Hallersteina. Raba videa, tridimenzionalnih grafičnih objektov in okolij, animacije in navideznega neskončnega virtualnega prostora avtorjev Luke Dekleva, Evite Ale in Ivorja Diosija pa nadomešča materialno odrsko okolje.

Ples lutke in plesalca, senc in telesa
Na odru je tudi tradicionalna kitajska dvodimenzionalna lutka senčnega gledališča, ki je projicirana na platno in se giblje v neskončnih prostorskih znakih, čeprav je orientirana in vezana na plesalca Edwarda Cluga. Ta pa v sencah lutke odkriva njene in svoje meje med oblastjo in pokornostjo, med prostorsko svobodo in omejitvijo, med radovednostjo in izkušnjo, med odkritjem in željo po vrnitvi v prvotno stanje, med pobegom in ujetostjo – simbolična in psihološka gibalna nasprotja. Ko se osvobodi lutke, se v drugi zanki njegova domnevna svoboda spet ujame v meje, ki jih človeško telo in um ne moreta prestopiti.

Celotno dogajanje pa spremlja glas Camerona Bobra, nadčasovnega pripovedovalca zgodbe o Hallersteinu, ki interpretira zgodbo skozi pesmi in napeve prejšnjih stoletij in tradicionalno glasbo tako slovensko, evropsko, kot tudi kitajsko. Jezuitski glasbeni pristopi se prepletajo s kitajskimi, oboji temeljijo na filozofiji, ki jo Bobro kot ustvarjalec orkestracije transformira v mikrotonalno glasbo, temelječi na številnih barvitih tonih, ki obstajajo med črnimi in belimi tipkami klavirja. Teremin in akustične instrumente v živo bo igral Peter Tomaž Dobrila.