Šušljalo se je že dolgo, od začetka januarja pa so se o vrnitvi svetovnega baletnega zvezdnika Vladimirja Malakhova razpisali tudi časopisi. Enajstega dne novega leta je po večmesečnem okrevanju po dveh operacijah kolena 40-letni v Ukrajini rojeni baletnik, ki je leta 1986 kariero profesionalnega baletnika začel kot najmlajši prvi solist v zgodovini Bolšoj teatra, na odru znamenite operne hiše Georga Wenzeslausa von Knobelsdorffa, dvornega arhitekta pruskega kralja Friderika Velikega, nastopil v predstavi Jerome-Robbins-Ballettabend. Kritike so bile visokoleteče in vplivni Tagesspiegel je celo pisal o perfekciji para Vladimir Malakhov-Polina Semionova. Nič novega. Malakhov je ljubljenec berlinskega občinstva in kritiških peres. Ne le zaradi svojega dela v vlogi baletnika; toliko bolj si je ugled prislužil kot tisti, ki v vlogi umetniškega vodje berlinskega državnega baleta že šest let skrbi za to, da skupina Staatsballett Berlin ostaja eden najboljših baletnih ansamblov na svetu.
Z Vladimirjem Malakhovom sva se srečala v menzi Državne opere (Staatsoper Berlin). V menzi v pravem pomenu besede; razmajani stoli z dodobra oguljenimi prevlekami in neprijeten zadah po natrijevem glutaminatu so me še enkrat opozorili na to, da razmere v državnih ustanovah v Nemčiji pogosto nikakor niso dosti boljše kot v slovenskih. Tako kot v predavalnicah Humboldtove univerze onstran ceste Unter den Linden, v primerjavi s katerimi se po opremljenosti lahko kosa tudi ljubljanska filozofska fakulteta, je tudi notranja oprema sedeža berlinske državne opere in baleta videti kot izpred padca berlinskega zidu. Na neidealne razmere za delo, torej na težave, ki so dobro znane tudi ljubljanskim baletnikom, v najinem pogovoru opozori tudi Malakhov: "Za mojo skupino bi si želel lastno bazo, v kateri bi lahko domovali; z lastnim odrom, več studii, kjer bi plesalci lahko bolje delali. Moja pobuda je sicer naletela na pozitiven odziv, vendar pa je celotna moja vizija, moj projekt, še nekoliko premlad, da bi o njem lahko javno govoril.“
V trenutku srečanja z Vladimirjem Malakhovom sem skoraj težko verjela, da je to mož, ki že šest let odločno vodi berlinsko baletno hišo in ki na odru uteleša življenjsko energijo, vitalnost in moč. Tako zelo krhek se je zdel v svoji nenavadni opravi, puliju z leopardjim vzorcem, črtastem volnenem puloverju in oprijetih pletenih volnenih hlačah ter skibuckah. Razživel se je šele, ko je pogovor o baletu zares stekel.
Kar se mi je ob pregledu predstavitvene brošure Staatsballetta Berlin zdelo najbolj zanimivo, je izredno velika zastopanost plesalcev iz ruskega kulturnega območja ali bolje rečeno z območja nekdanje Sovjetske zveze v vašem baletnem ansamblu. To še posebej velja za skupino moških solistov. Kaj je razlog za to? Vaša osebna preferenca ruskega baleta?
Nikakor. Kadar koli izbiram plesalce, se nikoli ne zanimam za to, od kod prihajajo. Če nek plesalec pokaže talent, ga vzamem. Ni pomembno, od kod prihaja. Zgodilo se je pač tako, da je na avdicijo prišlo toliko Rusov, in ruski plesalci so me tudi najbolj prepričali. Vendar nisem vedel, da sem izbral ruske plesalce. Nikoli nobenega plesalca ne vprašam, od kod prihaja, in na avdiciji jih spoznam le kot številke, ki jih nosijo na dresih. Izbiram številke, ne imen.
Torej je avdicija tisti glavni vir rekrutacije plesalcev?
Avdicija je najpomembnejša, včasih pa tudi potujem po svetu in si ogledam posameznega plesalca. Vendar večino časa preživim v Berlinu, kjer sem tako polno zaposlen, da si potovanj niti ne morem privoščiti. Včasih med gostovanjem v tujini ugledam plesalca, ki mi ugaja. Vendar ga ne morem 'ukrasti'; ne morem mu ukazati, naj pride v mojo skupino. Lahko mu le namignem, ga vprašam, ali bi ga mesto v mojem ansamblu zanimalo. Pa tudi tukaj sem vedno zelo previden. Raje, kot da bi ga vprašal, ali bi plesal zame, ga vprašam, ali je trenutno srečen in zadovoljen v svoji matični hiši. Da bi pa neposredno rekel: “Jaz ti lahko ponudim boljšo pogodbo,” to pa nikakor ne gre.
Iz vaših besed o 'kraji' plesalcev je mogoče razbrati, da med velikimi baletnimi hišami obstaja neko tekmovanje, stremljenje po slovesu najboljše med odličnimi.
Seveda obstaja tekmovanje. Vendar mene tekmovanje ne zanima. Zapletanje v tekmovanje obenem pomeni preusmerjanje pozornosti s pomembnejših zadev. Meni se zdi najpomembnejše vzdrževanje nekega čudovitega razpoloženja v ansamblu, v katerem se plesalci tudi zavejo, da niso tukaj zato, da bi tekmovali eden z drugim. Plesalci morajo le pokazati, kaj zmorejo in kako lahko s svojo spretnostjo in znanjem obogatijo skupino. V moji skupini ima vsak plesalec natančno določeno mesto, poslanstvo, ki mu ga dodelim, ker menim, da bo tako pripomogel k boljši kakovosti moje skupine. Za slednjo seveda želim, da postaja boljša in boljša, vendar ne boljša in boljša v odnosu do drugih baletnih hiš, pač pa predvsem, da se vzpenja po lestvi popolnosti znotraj baleta kot umetniške discipline. Kakor hitro pa začne neka hiša 'zganjati ljubosumje in strastno tekmovati', to pomeni, da je nekaj narobe z njo samo.
Se kdaj izkaže, da ste se pri izbiri plesalca zmotili, da se plesalec ne razvija skladno z vašimi pričakovanji?
Seveda plesalci vedno ne izpolnijo mojih pričakovanj. Vendar sem pripravljen tudi odpuščati. Odpustim eno napako, odpustim tudi drugo napako, tretje dodatne priložnosti pa plesalec pri meni ne dobi. Dobro vem, da pri mladih ljudeh možgani ne delajo kaj dosti in mlade plesalce, ki pridejo v veliki ansambel in morebiti tudi dobijo vidno vlogo v veliki produkciji, to povsem prevzame. Nekateri so tudi bistri, nekateri pridejo iz šole povsem prestrašeni ... Vendar pa bom plesalca, za katerega menim, da se lahko razvije v velikega plesalca,
spodbujal in ga kar malo drezal.
V 20. stoletju je bilo veliko govora o dveh glavnih baletnih šolah, ruski in francoski. Medtem ko naj bi za rusko veljala večja togost drže telesa in večja 'zvestoba' zapovedim klasičnega baleta, naj bi bila franoska šola bolj 'odprta', bolj naklonjena sodobnejšim vplivom in improvizaciji. Kako je v današnjem svetu, v katerem se vplivi različnih kulturnih krogov vedno bolj prepletajo s to 'staro' razdelitvijo?
Obe šoli, ruska in francoska, ostajata različni, vendar obe proizvajata kakovostne plesalce. Ni pa mogoče reči, da je ruska šola bolj zvesta baletni klasiki, ker se je po mojem mnenju tudi v Rusiji spremenilo mnenje o sodobnem plesu in obstajajo tudi ruski koreografi sodobnega plesa. Prav tako ne smemo pozabiti na Japonce, ki imajo danes nekaj izjemnih predstavnikov tako v klasičnem baletu kot v sodobnem plesu. Potem so tukaj seveda še Američani in na primer Balanchinova šola me prevzame veliko bolj kot francoski ples.
Razlike med ruskimi in francoskimi plesalci pa imajo velikokrat drugačen izvor. Rusi zmorejo v plesu izraziti veliko več kot Francozi, posebej kar se tiče čustev. Francozi nimajo čustev. Naredijo sicer vse, kar je treba. Tudi gibe izvedejo popolno. Vendar pa znajo Rusi pomen golih gibov nekako prikriti, skriti in na odru naredijo pravo dramo. Zares veliko dramo! Veste, večina ljudi v občinstvu ne ve, koliko piruet plesalec naredi v posamezni točki ali kako dolgo mora stati na konici prstov. Nekako 80 odstotkov gledalcev želi na odru videti nekaj, kar prepoznajo kot popolnost, vendar pa občinstvo zares ne ve, kaj je tehnična osnova te popolnosti. V resnici si želi predvsem nekaj, kar jih prevzame in osupne, in to prinese tisto, kar pride iz tukaj (Malakhov se dramatično zgrabi za prsni koš) in kar 'zmehča' občinstvo.
Sami profesionalno plešete že več kot 20 let. Kakšne razvojne tendence je bilo v tem obdobju (pa tudi že prej) zaznati v baletni umetnosti? V čem se sodobni balet razlikuje od baleta v času Nižinskega ali Nurejeva?
Vsa tehnika in kakovost izvedbe gibov sta v tem obdobju izjemno napredovali. V času Ballet Russa (znameniti baletni ansambel Sergeja Diaghileva, op. P. B.) dekleta nikakor niso izvajala skokov visoko-daleč (skok, pri katerem plesalec ali plesalka noge raztegne v špago, op. P. B.) ali serije piruet, nikakor se na odru tudi niso gibko 'zvijala'. Tedaj je šlo pri ženskem baletu predvsem za pozo in lepoto. Če si posnetke Ane Pavlove ogledamo z 'modernimi' očmi, se nam vse skupaj zdi skoraj komično; ples Maje Plisecke nas zaradi lepote tudi danes popolnoma paralizira, vendar je to ples nekega drugega stoletja in druge generacije. Tako kot se je vse spremenilo in kot danes živimo v času računalnikov, Pavlova pa je umrla za že dolgo ozdravljivo tuberkulozo, se spreminja tudi balet.
Torej tudi v baletu nekako velja športno geslo hitreje, močneje, višje ...
Baletniki so zares na nek način postali skoraj športniki. Danes imajo plesalci veliko večjo mišično maso kot nekoč in tako kot med športniki se tudi med njimi doba aktivnega baletnika podaljšuje predvsem po zaslugi medicinskega napredka. Pred 20 leti je poškodba meniskusa ali križnih vezi pomenila konec kariere, danes nikakor. Posebej v Rusiji je veljalo za samo po sebi umevno, da je baletnik 'odplesal' 20 let, nato pa se je upokojil. Pomembno pa je tudi to, da je koreograf danes veliko bolj svoboden in lahko program tudi prilagodi nekoliko starejšemu plesalcu.
Med ljudmi, ki so ravno v tem obdobju hitrega razvoja baletne umetnosti veljali za največje avtoritete in tudi za glavne 'generatorje' tega napredka, je bil tudi Maurice Béjart. Kaj v svetovnem baletu pomeni oseba pred dvema mesecema umrlega koreografa in zakaj se govori celo o fenomenu Béjart?
Pri Béjartu gre v prvi vrsti za več kot le za balet. Njegove koreografije so hkrati tudi glasba. Gre za popoln spoj glasbe in giba, za popolno muzikaličnost koreografije. Z vsakim korakom, ki ga narediš, občutiš, kako se glasba giba skozi tvoje telo. Ko sem sam sodeloval pri predstavah L'amour – La Danse ali Ring um den Ring, sem občutil tudi to, da je njegova koreografija obenem tudi filozofija. Za njegovimi koreografijami stojijo popolnoma nove ideje baletne umetnosti in zato tudi govorimo o Béjartu kot o maestru 20. stoletja. Pri Béjartu ples skupaj z glasbo in filozofsko idejo, katerima je pripisal enakovredno vlogo kot gibu, tvori popolno celoto. Béjart je bil tako več kot le koreograf, bil je inscenator neke večje umetniške celote.
Alica v čudežni deželi koreografa Giorgia Madia, niz krajših koreografij Glories of the Romantic Ballet, La Sylphide po koreografiji Petra Schaufussa in With/out Tutu koreografa Williama Forthsytha
Vedno hočem imeti nekaj novega, tudi kakšno avtorsko kreacijo moje hiše. Zelo rad ponudim priložnost tudi mladim koreografom in pri tem je pomembno tudi to, da si lahko marsikaj privoščim. Na voljo imamo namreč kar tri odre, na leto imamo okoli 110 predstav in štiri premiere na sezono. Vse to mi omogoča precej svobode pri odločanju, čemu -klasičnemu, neoklasičnemu ali sodobnemu baletu - bom v določeni sezoni dal več poudarkov. Ponudba letošnjih premier sicer ni reprezentativna, ker so najpomembnejši koreografi odpovedali sodelovanje in je bilo treba program nekako 'skrpati', vendar bo že prihodnje leto boljše in bo do izraza spet prišla uravnoteženost klasike, neoklasike in modernosti.
Pri kreiranju repertoarja sem pozoren na to, da uspe program pritegniti tudi plesalce same, še posebej mlade. Prav zaradi mladih plesalcev je tudi zelo pomembno, da je repertoar z vidika odnosa med klasiko in sodobnostjo uravnotežen. Pri vadbi klasičnega baleta in modernejših plesnih izrazov se namreč razvijajo različne mišice. Tudi ta različen razvoj mišičevja je dejavnik, zaradi katerega se klasični baletniki lahko hitro usmerijo v moderni ples, obratna pot pa zaradi manj popolnega razvoja mišic pri vadbi sodobnega plesa običajno ni mogoča.
Le različen razvoj mišic je razlog za to, da se plesalci sodobnega plesa ne morejo uveljaviti kot baletniki?
Veliko je pogojenega tudi s priučevanjem kakovosti izvedbe gibov. Pri treningu modernega plesa perfekciji ni podan tolikšen poudarek. Klasika je stvar popolnosti in čistoti. Pri sodobnem plesu je dovoljene veliko več improvizacije in nepopolnosti v izvedbi. Neoklasični balet pa je neka vmesna stopnja. V moji skupini osnova ostaja klasična, vendar pa s to osnovo potem lahko eksperimentiramo in si priviščimo tudi kaj zelo čudnega.
Ena največjih uspešnic vašega baleta je predstava Hrestač, ki je na sporedu že skoraj desetletje in katere izvedbe so bile tudi zadnji december vse po vrsti razprodane. Hrestač je eden najbolj znanih baletov sploh, zato pa tudi 'tvegan' za koreografa, saj občinstvo od vsake inscenacije vendar zahteva nekaj novega. Kaj je 'moč' vašega Hrestača?
Posebnost te predstave je že v uvodu. Prizor s Tatari, ki odpeljejo mlado mater, je povsem izviren. A tudi zelo političen. Sam sem koreografu Patricu Bartu namignil, da bi kaj izrezali, saj ugrabitelji izgledajo zelo podobni Osami bin Ladnu. Gre seveda za naključje, saj je Bart predstavo delal, ko še ni bilo nobene vojne in tedaj ni ob prizoru nihče razmišljal o odnosih med islamom in Zahodom. Predvsem pa menim, da je naš Hrestač zelo lepa predstava, čeprav bi sam marsikaj naredil drugače. Več bi moralo biti magije, bolj prisotno bi moralo biti božično drevo ... Pa vendar, ta Hrestač se dobro prodaja, je uspešnica berlinskega baleta že skoraj deset let in zakaj bi potem Staatsballett zapravljal denar za novo različico?
Vi sami imate v Staatsballetu tri vloge: ste intendant, koreograf in eden od prvih plesalcev. Občutite kdaj nekaj, kar bi lahko imenovali kolizija med temi tremi vlogami? Se vam kdaj zdi, da je neko vlogo težje dobro odplesati, ker nad sabo nimate nobenega 'nadrejenega' in je zato od vas zahtevane več samokritike?
Kadar nastopam v vlogi plesalca, si želim slišati kritiko drugih. V ansamblu imamo pet baletnih mojstrov in od njih pričakujem, da mi bodo povedali, kaj počnem narobe. Tudi danes še vedno rad poslušam, saj bi se tudi v moji starosti rad še naprej razvijal. Še vedno imam veliko želja za delo. Kadar pa delujem kot intendant, kot umetniški direktor, mislim samo na skupino, katere kakovost želim dvigniti, kateri želim zagotoviti sodelovanje z najboljšimi koreografi, kateri želim priskrbeti raznovrsten repertoar; tedaj jaz sam nisem pomemben, tedaj hočem 'to be none'. Sam sicer tudi ne delujem kot pravi koreograf, kot so bili Maurice Béjart, Jiri Kylian, William Forsythe in drugi veliki koreografi. Ukvarjam se predvsem s predelavo že obstoječih koreografij, kar je bilo na primer tudi v primeru Trnuljčice, predstave, ki je bila v izvirniku dolga do pet ur. To je preveč tako za občinstvo kot za plesalce. Moja Trnuljčica je zato zelo zgoščena; prolog in prvo dejanje sta povezana v prvo, tretje in četrto dejanje pa v novo drugo dejanje. Vse se odvija zelo hitro in srečni so tako plesalci kot tudi občinstvo in jaz, ker je predstava velika uspešnica.
Ogled katere od vaših produkcij bi priporočili slovenskemu ljubitelju baleta, ki bi imel možnost ogledati si eno samo predstavo repertoarja sezone 2007/2008?
Težko je reči, saj so okusi različni. Gledalec mora vnaprej vedeti, kaj mu je všeč. Če se ljubitelj klasičnega baleta znajde na predstavi modernega baleta, bo njegova reakcija nekako 'mnjjjjggee' (poskus onomatopejske transkripcije Malakhovove izjave, ki jo pospremi tudi zgovorna grimasa, op. P. B.), isto velja v obratni smeri. Med našimi neoklasičnimi predstavami bi še posebej priporočil produkcijo Čajkovski (gre za izjemno zanimiv balet koreografa Borisa Eifmana o skrivnostnem življenju in smrti P. I. Čajkovskega, op. P. B.) ali na primer Onjegina, med klasičnimi izstopa zelo lepa interpretacija Labodjega jezera. Nekoliko boljšemu poznavalcu bi priporočil predstavo Ring um den Ring (koreografija Maurica Béjarta je zgoščena parafraza vseh oper, ki konstituirajo Nibelunški prstan, niz oper Richarda Wagnerja, op. P. B.), ki je sicer ni mogoče stilsko uvrstiti in ki je pravzaprav že bolj teater kot pa čista baletna umetnost. Predstava traja kar pet ur in nekateri si jo pridejo ogledat celo v dveh delih. Trenutno smo tudi edina baletna hiša na svetu, ki ima na sporedu to predstavo, ki je pravi šov s petjem in dialogi.
V 22-letni profesionalni karieri ste poustvarili veliko med baletniki najbolj zaželenih glavnih vlog. Obstaja vaš zasebni seznam še neuresničenih želja?
Seveda imam neuresničene želje, vendar pa o njih nikakor ne morem govoriti, saj se potem ne bodo uresničile. Rusi smo namreč zelo vraževerni. Tudi po več kot 20-letni karieri imam še mnogo želja, mnogo idej tako glede mojega osebnega razvoja v vlogi plesalca kot tudi glede vizije razvoja berlinskega baleta. Vendar pa če vam kar koli zaupam, se to potem morda ne bo uresničilo.
Polona Balantič
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje