Predstava Fragile! je navdušila hrvaško občinstvo. Foto: Barbara Čeferin
Predstava Fragile! je navdušila hrvaško občinstvo. Foto: Barbara Čeferin

Na slovensko vesoljsko ladjo bi morali pred odhodom iz Splita postaviti vse nagrade festivala in ji dolgo mahati ob odhodu v njeno lepšo gledališko prihodnost.

Iz kritike v Slobodni Dalmaciji
Matjaž Pograjc
Malokdo ve, da se je Matjaž Pograjc kot soscenarist podpisal tudi pod film Ekspres, Ekspres Igorja Šterka. Foto: RTV SLO
Marko Marulić
Slovenci imamo Trubarja, Angleži Shakespearja, Hrvatje pa Marka Marulića.

Režiser Matjaž Pograjc je na festivalu Hrvaške Marulićevi dnevi za režijo predstave Fragile avtorice Tene Štivičič dobil nagrado marul za režijo, Slovensko mladinsko gledališče pa je za omenjeno predstavo dobilo še posebno nagrado "za izjemno skladnost in vrhunsko izraznost vseh elementov predstave".

Slavospev v hrvaških medijih
Na festivalu, ki je potekal v zadnjem tednu aprila, je sodelovalo deset predstav iz Hrvaške, Bosne in Hercegovine in Slovenije, slovensko gledališče pa ni navdušilo le občinstva in žirije, ampak tudi hrvaške novinarje. Nagrade so namenjene predstavam, ki na oder postavljajo ključne predstave svetovnega kulturnega izročila. Jasen Boko, kritik Slobodne Dalmacije, je tako svoje besedilo v sobotnem časopisu naslovil kar Gostje iz galaksije in v njem med drugim zapisal, da bi morali v normalnih razmerah v "slovensko vesoljsko ladjo pred odhodom iz Splita postaviti vse nagrade festivala in ji dolgo mahati ob odhodu v njeno lepšo gledališko prihodnost". Po njegovem mnenju je Fragile odličen primer sodobne režije, saj je to predstava z jasnim konceptom in idejo, v kateri tudi dramsko besedilo in igralci najdejo svoj prostor.

S predstavo Fragile! (Krhko!) sta režiser Matjaž Pograjc in hrvaška dramatičarka Tena Štivičič odprla nov, politično angažiran teater. Vloge junakov, ki se v Londonu ne borijo le za kariero, ampak tudi za osebno svobodo, so naštudirali Neda R. Bric, Sebastijan Cavazza, Janja Majzelj, Marko Mlačnik, Matej Recer, Katarina Stegnar in Marinka Štern. Ob predstavi gledalec kmalu ugotovi, da je veselje gospodarskih migrantov ob prvih delovnih uspehih zelo krhko, saj poskus vključitve v novo okolje lahko privede do izgube posameznikove osebne in nacionalne identitete. Junaki spoznajo, da celovit uspeh v življenju ni povezan le z dobrim zaslužkom, ampak tudi z občutkom pripadnosti družbenemu okolju, v katerem se posameznik giba.

Spogledovanje s filmom
Drama ni le predstavitev novega tipa političnega gledališča, prelomno je tudi sprehajanje med medijem filma in teatra. Matjaž Pograjc namreč dramo Fragile! oblikovno primerja s filmskim scenarijem, zato je ekipa pri formiranju postvaitve črpala navdih tako v filmskem kot gledališkem mediju.

Pograjc pa je vendar poudaril, da predstava zato ni hibrid med obema umetniškima zvrstema, "temveč gre za ljubezensko razmerje, v katerem film uporablja gledališče in obratno".

Evropska renesansa v polnem razmahu
Nagrade marul so ime dobile po očetu hrvaške literature Marku Maruliću (1450-1524), ki je, predvsem v latinščini, pisal esejska dela, pridige in epske pesnitve po Vergilovem vzoru, ki so jih brali v Evropi in celo na Japonskem, kot dokazujejo hrvaški literarni zgodovinarji. Njegov ep Judita je bil pred kratkim preveden v angleščino, deloma pa tudi v madžarščino in italijanščino.

Na slovensko vesoljsko ladjo bi morali pred odhodom iz Splita postaviti vse nagrade festivala in ji dolgo mahati ob odhodu v njeno lepšo gledališko prihodnost.

Iz kritike v Slobodni Dalmaciji