Sebastjan Cavazza se je s političnimi temami spopadel že v vlogi upornika Che Guevare. Foto: Primož Dolničar
Sebastjan Cavazza se je s političnimi temami spopadel že v vlogi upornika Che Guevare. Foto: Primož Dolničar
Pogled na Big Band
V Londonu se ne odvijajo le pravljice. Življenje je pogosto zelo trdo. Foto: RTV SLO

V Slovenskem mladinskem gledališču so ugotavljali, da je veselje ekonomskih migrantov ob prvih delovnih uspehih zelo krhko, saj poskus vključitve v novo okolje lahko privede do izgube posameznikove osebne in nacionalne identitete. S predstavo Fragile! (Krhko!) sta režiser Matjaž Pograjc in hrvaška dramatičarka Tena Štivičič odprla nov, politično angažiran teater. Junaki drame se odpravijo v London, kjer se borijo za svojo ekonomsko in duhovno eksistenco. Protagonisti drame Fragile! Gayle, Erik, Mila, Michi, Marko, Tjaša in Marta se iz vzhodnih predelov starega kontinenta odpravijo v London, da bi izboljšali svoj položaj na lestvici družbenih razredov. Kmalu spoznajo, da celovit uspeh v življenju ni povezan le z dobrim zaslužkom, ampak tudi z občutkom pripadnosti družbenemu okolju, v katerem se posameznik giba.

Svoboda je v nas samih
V tujem svetu že tako krhki morajo posamezniki sprejeti izziv gradnje nove identitete. Pri tem jim iskanje resnice in prave poti še otežuje medijska manipulacija, ki sprevrača dejstva in skuša svoje konzumente interpelirati v podanike politične in gospodarske elite tuje dežele. Misel dramaturginje Olge Kacjan zato skriva kar nekaj resnice: "Želja je močna, sanje so velike. Tisto, kar si zapustil, nosiš v sebi. Toda tam, kjer so tvoja kultura, jezik, družina, vera, tam sta tudi tvoja moč in svoboda."

Vloge junakov, ki se ne borijo le za kariero, pač pa tudi za osebno svobodo, so naštudirali Neda R. Bric, Sebastijan Cavazza, Janja Majzelj, Marko Mlačnik, Matej Recer, Katarina Stegnar in Marinka Štern.

Uničenje volje do upora argesorju
Da bi poudaril pomen opozarjanja na vlogo identitete, je direktor Slovenskega mladinskega gledališča Matjaž Berger navrgel misel filozofinje Renate Salecl, ki je izpostavila izgubo identitete v primeru vojne. Saleclova je notranjo logiko vojne in agresorja povezala s težnjo po uničenju načina dojemanja nasprotnika. Z "razgradnjo" nasprotnikovega pomenskega sveta se razgradi tudi nasprotnikov obrambni ščit. Voljo do upiranja agresorju ljudstvu v veliki meri vliva vera v mit o nastanku lastnega naroda.

Lovke segajo do filma
Drama ni le predstavitev novega tipa poilitičnega gledališča, prelomno je tudi sprehajanje med medijem filma in teatra. Matjaž Pograjc namreč dramo Fragile! oblikovno primerja s filmskim scenarijem, zato je ekipa pri formiranju postvaitve črpala navdih tako v filmskem kot v gledališkem mediju. Pograjc pa je vendar poudaril, da predstava zato ni hibrid med obema umetniškima zvrstema, "temveč gre za ljubezensko razmerje, v katerem film uporablja gledališče in obratno".