..

Oliver Frljić v spoju umetniške in politične zgodovine v tablojih brez besed pred občinstvom izrisuje prikaz in komentar družbenopolitičnih premen na območju nekdanje Jugoslavije. Foto: SMG/Jelena Janković
Oliver Frljić v spoju umetniške in politične zgodovine v tablojih brez besed pred občinstvom izrisuje prikaz in komentar družbenopolitičnih premen na območju nekdanje Jugoslavije. Foto: SMG/Jelena Janković

V središču festivala Berliner Herbstsalon je letos vprašanje vojne, "ki je bilo v Evropi do nedavnega najbolj otipljivo prav za prebivalke_ce naše nekdanje skupne države in ki preveva tudi predstavo Maša za Jugoslavijo," so zapisali na spletni strani Slovenskega mladinskega gledališča.

Predstava, ki se je sprva imenovala Kompleks Ristić je bila pod režijsko taktirko Oliverja Frljića obnovljena prav za nastop v berlinskem gledališču Gorki, nastala pa je v koprodukciji HNK Ivana pl. Zajca na Reki, Bitefa v Beogradu in MOT v Skopju.

Maša za Jugoslavijo. Foto: SMG/Nejc Saje
Maša za Jugoslavijo. Foto: SMG/Nejc Saje

Frljić v spoju umetniške in politične zgodovine v tablojih brez besed pred občinstvom izrisuje prikaz in komentar družbenopolitičnih premen na območju nekdanje Jugoslavije. Čeprav je predstava nastala leta 2015, pa so njene podobe danes še bolj relevantne kot kadar koli prej.

Uprizoritev, opisana kot "artaudovska gledališkoarheološka raziskava" temelji na poskusu rekontekstualizacije predstav Resničnost ter Missa in a minor, ki ju je srbski režiser Ljubiša Ristić v 80. letih minulega stoletja ustvaril v SMG-ju, ter njegove ideje KPGT – kratice za besede kazalište, pozorište, gledališče, teatar – o tem, da se jugoslovanski gledališki prostor izoblikuje kot skupen kulturni prostor. Koncept je od 70. let dalje zagovarjal nekakšno pluralno polje vzporednih, pa tudi hibridnih scenskih praks. Med njegovimi sodelavci so bila imena, kot so Nada Kokotović, Dušan Jovanović, Rade Šerbedžija in Dragan Klaić.

Maša za Jugoslavijo. Foto: SMG/Nejc Saje
Maša za Jugoslavijo. Foto: SMG/Nejc Saje

Ristić je navdihoval predvsem kot sprožilec razprav o umetniških strategijah, njihovem pomenu za gledališče in družbo ter o njihovi političnosti na prelomu 20. v 21. stoletje. Predstava pa se sicer politične teme loteva na poetičen način, “iz konkretnega prehaja v splošno ter spregovori v močnih, likovno izčiščenih, zvočno sugestivnih in simbolno nabitih slikah. Prav lahko bi ji dali naslov tudi Missa za Jugoslavijo," so še zapisali pri SMG-ju.

Tadeja Krečič iz Radia Slovenija je o predstavi zapisala, da "dela Frljić postmodernistično kolažno palimpsestno odrsko podobo brez besed, dopolnjeno z različno glasbo; gledalca šokira, mu vzbuja gnus ali odpor, neka negativna čustva skratka, ter zahteva premislek, angažma. […] Kompleks Ristić je predstava, ki na oder prevaja vse pomene besede kompleks v povezavi s fenomenom Ristić. S tem provocira in razburja, hkrati pa ustvarja izjemno ekspresivne odrske podobe, ki bi zamrznjene delovale kot perfekten likovni artefakt [...]."

Maša za Jugoslavijo. Nika Mišković in Primož Bezjak. Foto: SMG/Nejc Saje
Maša za Jugoslavijo. Nika Mišković in Primož Bezjak. Foto: SMG/Nejc Saje

V predstavi nastopajo Draga Potočnjak, Primož Bezjak, Uroš Kaurin, Jerko Marčić, Nika Mišković, Matej Recer in Blaž Šef. Frljić se podpisuje tudi pod izbor glasbe, sceno pa je režiser ustvaril v sodelovanju z Daliborjem Laginjo. Kostume sta oblikovali Sandra Dekanić in Slavica Janošević.

Kot so sporočili iz SMG-jeve snovalke_ci festivala kljub fokusu na Jugoslavijo prehajajo njene okvirje, saj se vseskozi sprašujejo o našem evropocentričnem dojemanju kriz in opozarjajo na konflikte, spopade in vojne po vsem svetu ter na to, kaj imajo z njimi opraviti naše politike, zgodovina in naša brezbrižnost.

Predstava bo na festivalu na ogled do 19. novembra.