Španci so pripravili baletni triptih. Foto: Cankarjev dom
Španci so pripravili baletni triptih. Foto: Cankarjev dom
Companía Nacional de Danza
V triptihu obiskovalci in plesalci potujejo od Haitija do Španije v 15. stoletju. Foto: Cankarjev dom
Companía Nacional de Danza
S prihodom novega koreografa je v skupini zavel svež umetniški veter. Foto: Cankarjev dom

Madridska skupina Companía Nacional de Danza je gledalcem predstavila baletni triptih, ki ga sestavljajo predstave Skopljenci, Shajanje in Za vas umrem. Za vse tri je koreografijo postavil umetniški vodja skupine Duato. Španec, ki je balete postavljal že za številne ansamble po svetu, od svojih plesalcev zahteva obvladovanje klasičnega sloga, ki ga znajo preoblikovati s sodobnih slogom, saj se poleg klasičnih baletov loteva tudi sodobnih del.

Pred Duatom je skupino vodila slovita baletka Maja Plisecka, ko pa jo je leta 1990 prevzel mladi koreograf, je z njim zavel svež veter. Njegova vloga v Madridu je več kot le vloga umetniškega vodje, saj zanjo ustvarja tudi koreografije; tudi vse koreografije, s katerimi bodo Španci nastopili v Ljubljani, so plod njegovega ustvarjanja.

Skopljenci so nadomeščali ženske
Skopljence je ustvaril na glasbo Antonia Vivaldija in Karla Jenkinsa, ob koreografiji pa je Duato postavil tudi scenografijo. K sodelovanju je povabil še kostumografa Francisa Montesinosa in Brada Fieldsa, ki je za predstavo oblikoval luči. Te obsijejo pevce, ki so bili na vrhuncu priljubljenosti v 16., 17. in 18. stoletju, ko brez njih ni minila skoraj nobena gledališka predstava ali nastop resnejšega cerkvenega zbora.

Njihove so bile ženske vloge, ki jih drugi moški niso mogli peti, zato pa so so jih znali dobro odpeti moški, ki so jim v mladosti odstranili spolne žleze, zaradi česar se jim glas ni spremenil, pljučno zmogljivost pa so imeli enako kot odrasli moški, zato so vloge, ki so zahtevale visok glasovni razpon, odpeli boljše od dečkov. Posebej dobro priložnost so jim ponujale opere, saj ženske na oder niso smele stopiti. Tako kot zdaj največje glasbene zvezde so se tudi skopljenci podajali na turneje po vsej Evropi; zadnji med njimi je umrl pred le nekaj desetletji.

Pesmi haitskih sužnjev
Z evropskih odrov bodo nato Španci obiskovalce popeljali na Haiti, kamor bodo odpotovali ob spremljavi glasbe, ki jo je ustvaril Toto Bissainthe. Tam jih bodo pričakali sužnji, ki hrepenijo po svobodi in Afriki, ki zanje pomeni mitično deželo svobode. "Presunljiv in navdušujoč Rassemblement z osvobajajočo močjo glasbe in plesa poziva k priznanju človekovih pravic. Pretežno gre za pesmi sužnjev iz kulta vuduja, ki izražajo vsakdanje življenje sužnjev in njihovo hrepenenje po Afriki, mitični deželi svobode," so Shajanje opisali v Cankarjevem domu.

Scenografijo za ta del predstave, ki je gostujoča skupina prvič postavila leta 1991, je postavil Walter Nobbe, koreograf Nacho Duato si je zamislil kostume, luči je po izvirnem oblikovanju Dicka Limdsctröma postavil Nicolás Fischtel, postavitev pa je delo Lene Wennergren Juras.

Španska kultura 15. in 16. stoletja
Za vas umrem, pa bodo gledalce prepričevali plesalci v tretjem delu triptiha, v katerem se je Duato obrnil v zgodovino, kjer ga je navdihnila stara španska glasba iz 15. in 16. stoletja. Ples je takrat pomenil kulturni izraz ljudi vseh družbenih slojev in sodobnemu gledalcu predstavlja kulturo tistega časa. Tako kot za Shajanje je luči za predstavo Za vas umrem oblikoval Nicolás Fischtel (A.A.I.), kostume sta oblikovala Ismael Aznar in Duato, tudi scenograf predstave, besedila so posledica pisanja Garcilasa de la Vege, glas pa jim je dal Miguel Bosé.