V newyorški Metropolitanski operi na leto uprizorijo več kot 200 opernih predstav, velja za eno najuglednejših opernih gledališč na svetu. Foto: EPA
V newyorški Metropolitanski operi na leto uprizorijo več kot 200 opernih predstav, velja za eno najuglednejših opernih gledališč na svetu. Foto: EPA

Na tretjem programu Radia Slovenija, programu ARS, je bil na sporedu neposredni prenos opere Richarda Strauss Ariadna na Naksosu iz Metropolitanske opere v New Yorku. Urednik prenosa je Dejan Juravić.

Ob koncu prvega glasbeno-dramskega ustvarjalnega obdobja nam je Richard Strauss dal v letu 1912 še Ariadno na Naksosu. Po prvotnem načrtu je bila opera narejena za sklepno točko Molierove komedije Žlahtni meščan. Tako sta si jo zamislila veliki nemški režiser Max Reinhardt in pesnik Hugo von Hofmannsthal, ki je za Reinhardta na novo predelal to Molierovo komedijo.

Poglavitno vodilo prvotne zamisli je prav gotovo zasidrano v Hofmannsthalovem pojmovanju baroka in v želji, da bi na današnji oder prinesli košček te gledališko motivično izredno bohotne dobe. Prvi uspešni poskus take poživitve je bil že Kavalir z rožo, v katerem Hofmannsthal v čudoviti obliki razkrije čar terezijanskega Dunaja, drugi poskus v tej smeri pa naj bi bila Ariadna na Naksosu, seveda šele v drugi izdaji, so zapisali v uredništvu tretjega programa.

Pestrost gledaliških elementov
Uprizoritev tega dela v Stuttgartu - mišljena je komedija z vmesnimi glasbenimi točkami in na koncu uprizorjena Ariadna na Naksosu - je bila slogovno brez dvoma očarljiva prav zaradi izredne pestrosti gledaliških elementov. Seveda je uprizoritev, ki je bila po zunanjem blesku spektakel prvega reda, izzvala veliko ugovorov.

V časopisju iz tistega časa so pisali: "Vsi, ki so bili navzoči v Stuttgartu, so se prepirali. Blaznemu in opojnemu navdušenju je sledil strahoten maček." O glasbi Richarda Straussa pa so dodali: "/.../ originalna je zasedba orkestra, nova je bila improvizirana pomnožitev stilnih vrst ... Delo v celoti pa ni niti parodično niti burleskno in je zaradi tega mojstrovina, za katero bodo skladatelja tisoči občudovali in mu zavidali ..."

Nastopili bodo sopranistki Nina Stemme kot Ariadna in Kathleen Kim kot Zerbinetta, tenorist Lance Ryan kot Bakhus ter baritonist Jochen Schmeckenbecher kot Učitelj glasbe. Dirigent predstave na enajstem letošnjem neposrednem prenosu iz Metropolitanske opere bo Kirill Petrenko.