Branko Šturbej se je zahvalil vsem, ki so pripomogli, da je prejel to nagrado. "Gledališče se ukvarja s človekom, z njegovimi podobami, smisli, skrivnostmi. In sukati se v svetu globokih in čudežnih skrivnosti bivanja je moj privilegij, ampak tudi močna zaveza etiki gledališke umetnosti. Hvaležen sem svoji odločitvi iz mladosti, da sem za svoj življenjski poziv izbral prav gledališko umetnost. Na tej poti sem namreč srečeval izjemne osebnosti, ki so poleg gledališča soustvarjale tudi mojo umetnost," je dejal.
Šturbej je ob prejemu prstana ponovil, da je ta nagrada zanj "največje priznanje, čast in spodbuda". V zahvalnem govoru se je tudi odločno izrekel proti zasledovanju finančnega dobička v gledališču. "Gledališče ustvarja drugačen profit; tke vezi med ljudmi, tke strpnost, odstira sovraštvo, drži zrcalo človeški neumnosti in nas nenehno opozarja, kako zlahka pozabljamo na človeške vrednote," je dejal.
Nova zmaga za Nino Rajić Kranjac
Velika Borštnikova nagrada za najboljšo predstavo je bila dodeljena ustvarjalcem predstave Angeli v Ameriki v režiji Nine Rajić Kranjac. Tudi na lanskem Borštnikovem srečanju, osrednjem gledališkem festivalu pri nas, je slavila predstava v režiji Nine Rajić Kranjac, in sicer Zaprta študija. "New Constructive Ethics" v produkciji Prešernovega gledališča Kranj.
O letošnji prejemnici velike Borštnikove nagrade, predstavi Angeli v Ameriki, je strokovna žirija zapisala, da se je režiserka "monumentalnega besedila lotila z doslednim občutkom za invencijo in drznim pristopom, s katerim je uspešno povezala številne politične in filozofske pramene te igre ter jo obenem oblikovala v predstavo za sodobni čas". Po mnenju žirije, ki so jo sestavljali Gregor Butala, Darko Lukić, Nikita Milivojević, Natasha Tripney in Barbara Zemljič, je skozi šest ur "ves čas ohranjala pustolovski duh, iz celotne zasedbe pa izvabljala bogate in poglobljene prispevke, iz katerih je nazadnje zrasla razigrana, silovita uprizoritev, ki je enako čustveno vznemirljiva kot slogovno razburljiva. Njenega zmagoslavja ni moglo odplaviti niti vreme."
SMG-jeva predstava Angeli v Ameriki je prinesla nagradi tudi igralkama Anji Novak in Nataši Keser. Anjo Novak pa so ovenčali tudi za vlogo v predstavi Ljubimki, ki jo je prav tako v SMG-ju režirala Nina Rajić Kranjac. Predstava je prinesla nagrado tudi kostumografki Marini Sremac.
Še dve enakovredni Borštnikovi nagradi za igro sta prejela Jernej Gašperin za vlogo v predstavi Razpoka Mestnega gledališča ljubljanskega in Borut Veselko za vlogo v predstavi Deževen dan v Gurlitschu, ki je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj.
Nagrado za mladega igralca ali igralko je prejela Diana Kolenc za vlogo v predstavi Razpoka, ki je nagrado za režijo prinesla Janu Krmelju. Po mnenju žirije nas režiser "domiselno in spretno s pomočjo zanimivih in predvsem izvirnih scenskih rešitev pritegne v zgodbo glavnih junakov ... Na odru je ustvarjen realističen, toda na svoj način tudi virtualen svet, poln strahu in preganjavice, v katerem prepoznavamo tudi del lastne izkušnje."
Predstava Razpoka pa je nagrado prinesla tudi Linu Japlju za scenografijo, ki po mnenju žirije "s kombinacijo elementov industrijske in domačne scenografije omogoča premišljeno vključitev videa, tematike nadzora in paranoje pa priziva na način, ki ni pretiran. Hlad, ki veje iz predstave, pri tem uravnoteži s prebliski lepote."
Prav tako sta slavila avtorja glasbe v predstavi Razpoka – Val Fürst in Pavel Panon, ki z glasbo v uprizoritvi "diskretno oblikujeta svet, napolnjen z nenehno napetostjo in negotovostjo. Toda glasba pri tem ni vsiljiva – na trenutke je že skoraj nezaznavna, a tudi kadar je ni, imamo vseeno občutek, kot da je ves čas prisotna," piše v utemeljitvi.
Borštnikovo nagrado za dramatizacijo sta prejela Živa Bizovičar in Nik Žnidaršič za avtorski koncept in priredbo uprizoritvenega besedila za predstavo Juriš v produkciji SLG-ja Celje, v kateri sta z rekonstrukcijo mogočega sosledja zgodovinskih dogodkov izpeljala poglobljeno raziskovanje dokumentarnega gradiva. Pri tem sta "iz praviloma skopih dejstev zgradila eno izmed množice mogočih zgodb, ne da bi se pretvarjala, da ponujata končne odgovore na vse slepe pege nacionalne zgodovine ali pa celo edino resnico", je mogoče prebrati v utemeljitvi.
Žirija pa je posebno nagrado podelila kolektivu uprizoritve Spolna vzgoja II v režiji Tjaše Črnigoj, ki je nastala kot koprodukcija Nove pošte (Slovensko mladinsko gledališče, Maska Ljubljana) in Mesta žensk. Uprizoritev so nagradili za njeno "izjemno družbeno odgovornost in izvajalski aktivizem, ki sta na oder in v širši javni prostor pogumno in odločno uvedla celoten spekter pomembnih tem ženske seksualnosti, ki so v patriarhalnem družbenem okolju na splošno nevidne, prezrte ali tabuizirane". Ta niz predavanj-performansov je prejel tudi nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije za najboljšo uprizoritev leta 2023.
Izrazito družbeno angažirane uprizoritve
Strokovna žirija je vse nagrade podelila soglasno. V svojem sklepnem mnenju je poudarila, da je letošnji nabor tekmovalnih predstav v vsej raznolikosti pristopov "zaznamovala predvsem izrazita družbena angažiranost, ki je bila na različne načine, enkrat kot osnova, drugič kot posledica, opazna v vseh predstavah".
Člani žirije so posebej opozorili še "na umetniško silovitost prispevkov ustvarjalk in ustvarjalcev mlajših generacij, ki so v bistveni meri prispevali k celostno visoki ravni programa – zaradi številnih izstopajočih nastopov je bila težavna predvsem odločitev o dodelitvi Borštnikove nagrade za mladega igralca ali igralko".
Selektor letošnjega Borštnikovega srečanja Blaž Lukan je sicer po ogledu okoli 100 slovenskih predstav, ki so premiero doživele lani, v tekmovalni program vključil 12 uprizoritev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje