Sterijino pozorje je letos v znamenju dveh jubilejev Jovana Sterije Popovića. Foto: Sterijino pozorje
Sterijino pozorje je letos v znamenju dveh jubilejev Jovana Sterije Popovića. Foto: Sterijino pozorje
Tračnice, po katerih potujejo vlaki, in tračnice, po katerih potujejo misli. Foto: SNG Nova Gorica
SNG Nova Gorica v Novem Sadu predstavlja dramo po motivih Prima Levija. Foto: SNG Nova Gorica

Uprizoritev SNG-ja Nova Gorica je del spremljevalnega programa, za nagrade pa se poteguje šest predstav. To so Halflajf avtorja Filipa Vujoševića in v izvedbi Ateljeja 212, Tesla po delu Miloša Crnjanskega (uprizarja beograjski Madlenijanum), selektor Ivan Medenica je v tekmovanje uvrstil kar dve izvedbi drame Kobilice dramatičarke Biljane (žirijo bosta skušali prepričati skupina JDP iz Beograda in Zagrebško gledališče mladih), somborsko Narodno gledališče pa bo izvedlo igri Paradoks Nebojše Romčevića in Laža i paralaža 'gostitelja' festivala Jovana Sterije Popovića.

Novogoriški gledališčniki bodo na odru, ki ga bo humor napolnjeval do 3. junija, nastopili 28. maja, skoraj zagotovo pa se jim ni treba bati slabega odziva občinstva. Predstava Medtem je namreč na lanskem Borštnikovem srečanju prejela veliko nagrado Borštnikovega srečanja za najboljšo predstavo, avtor besedila Srečko Fišer je ob koncu srečanja prejel nagrado Dominika Smoleta za najboljše dramsko besedilo, Radošu Bolčini pa je vloga v igri Medtem prinesla nagrado za igro.

Nacionalnost, nacionalna čustva in njihovi "derivati"
Selektor letošnje izvedbe Sterijinega pozorja je predstavo Medtem v spremljevalni program uvrstil ne le zaradi odlične izvedbe, pač pa predvsem zaradi njene tematike. Tematsko vodilo letošnjega srečanja humornega gledališča je namreč problematika narodne identitete, zloraba narodne zavesti za osebne interese, spopadi, ki jih povzroča nacionalna netoleranca, in kontroverzna dediščina narodne zgodovine. Drama Medtem – režiral jo je poljski režiser Janusz Kica –, ki artikulira motive iz pisanja Prima Levija sodi ravno v to tematsko zamejitev.

Na odru namreč spremljamo metaforo vlaka, s katerim se nekdanji taboriščniki vračajo v 'normalen' svet in 'normalno' življenje, ki pa zanje nikoli več ne bosta takšna kot pred izkušnjo nacističnega terorja. Dramsko besedilo tako zasleduje tako realno kot tudi metaforično potovanje od Poljske do Italije. Metaforičnost se navezuje predvsem na subjektivno dojemanje novega preloma v življenju, s katerim se vsak od nekdanjih 'ujetnikov' spopada po svoje.

Na Sterijinem pozorju tudi Tomi Janežič
Na festivalu je prisoten še en Slovenec. To je režiser Tomi Janežič, čigar postavitev Najdenec Simeon avtorice Milene Marković bo na Sterijinem pozorju doživela dve ponovitvi. Drugič jo bodo v čast nagrajencem izvedli prav ob koncu festivala. Ta je ime dobil po srbskem komediografu Jovanu Steriji Popoviću. V Novem Sadu in tudi drugod po Srbiji se letos spomnjajo kar dveh Sterijevih obletnic; mož, ki je močno zaznamoval razvoj srbske dramatike, se je namreč rodil pred natančno 200 in umrl pred 150 leti.