Pogovori z državljani NSK-ja, London 2007. Foto: Haris Hararis
Pogovori z državljani NSK-ja, London 2007. Foto: Haris Hararis
IRWIN
Skrivnost črnega kvadrata, 1995 
foto: Andres Serrano
Kolektiv Irwin je na slovensko umetniško prizorišče stopil leta 1983. Takrat beležimo tudi začetek gibanja NSK oziroma Neue slowenische Kunst (Nova slovenska umetnost). Na fotografiji projekt Skrivnost črnega kvadrata, 1995. Foto: Andres Serrano
Novi kolektivizem: Plakat za razstavo skupine Irwin v ¨Städtische Kunsthalle v Düsseldorfu (1989)
Novi kolektivizem: Plakat za razstavo skupine Irwin v ¨Städtische Kunsthalle v Düsseldorfu (1989) Foto: Publikacija Oblikovanje: Novi kolektivizem (Izdal: NSK Info center)

V okviru širše akcije Gostimo Moderno galerijo so odprli v prostorih T5 Project Space v Ljubljani razstavo priznanega slovenskega umetniškega kolektiva z naslovom Državljani NSK 2007 – 2008.

NSK Država v času je bila ustanovljena v prvi polovici 90. let, takrat, ko je tudi sicer Evropo zaznamovalo nastajanje številnih novih držav. Do današnjega dne si je NSK Država v času z vse številčnejšim prebivalstvom utrdila svoj položaj v svetu, za njene potne liste pa naprošajo ljudje iz povsem nasprotnih si svetov. V njej najdemo prebivalce t. i. prvega, drugega in v zadnjem času tudi tretjega sveta, ki jih povezuje predvsem razumevanje in udejstvovanje na področju sodobne umetnost, čeprav njihov interes ni vedno le umetniški.

Na razstavi peterica umetnikov, povezanih pod imenom Irwin, predstavlja državljane NSK-ja v štirih dokumentarnih videih, ki so jih posneli v zadnjih dveh letih. Te spremljajo tudi številna pisma s prošnjami za potni list NSK-ja. Ta so razvrščena v gesla Državljani NSK iz Nigerije, IRWIN 2007, Državljani NSK Sarajevo, IRWIN 2007, Državljani NSK Dunaj in Berlin, IRWIN 2007/8, Državljani NSK Tajpej, IRWIN 2008 in Words from Africa, IRWIN v sodelovanju z državljani (NSKSTATE.COM) 2007.

Z omenjeno dokumentacijo osvetljujejo, kako se je pogled na potni list NSK-ja spremenil skozi čas in v drugačnih okoliščinah, kako ga dojemajo prebivalci prvega sveta, kjer je na prvem mestu razumljen kot umetniški predmet, in kakšen drugačen je odnos do tega dokumenta v tretjem svetu. "Skratka, kako je beseda meso postala," je namen razstave povzel član kolektiva Irwin Borut Vogelnik.

Od umetniškega izdelka do nadomestka dokumenta
Potne liste NSK Države v času so njeni ustanovitelji začeli izdajati tako po njenem nastanku, državne dokumente pa so izdelali s kakovostjo, da se ti ne razlikujejo od siceršnjih standardov za tovrstne uradne izdelke. Novi državljani, predvsem obiskovalci in ustvarjalci umetniških dogodkov, so prihajali zlasti iz razvitih držav Zahodne Evrope in Amerike in so pripadali premožnejšemu sloju prebivalstva, želja po novem državljanstvu pa je bila povezana s sodelovanjem v sodobni umetnosti.

Veliko zanimanja za državljanstvo NSK-ja se je pojavilo tudi v vojnem Sarajevu, kjer interes novih državljanov, četudi povezanih z umetnostjo, ni bolj zgolj umetniški. Izkazalo se je, da je potni list NSK-ja omogočil uspešnejši prehod meje od potnega lista Bosne in Hercegovine, zato so ga pogosto uporabljali kot funkcionalni nadomestek potnega lista svoje države.

Vse več prošenj za potne liste iz Nigerije
Zadnja leta so narasle prošnje za potni list NSK-ja iz Nigerije, člani kolektiva Irwin pa na podlagi tega, da so vsi prosilci iz istega mesta, sklepajo, da se informacija širi po zasebni liniji. Ob prijavi je treba plačati manjšo vsoto, ki pa najbrž za prebivalce tretjega sveta ni zanemarljiva. Zato tudi Irwin predpostavljajo, da interes prosilcev iz Nigerije ni vezan na področje umetnosti, ampak je v tretjem svetu potni list NSK Države v času prenehal biti artefakt in je postal uporaben dokument.

"Kako osvetliti bližnje srečanje dveh med seboj popolnoma izključujočih se svetov: kompleksnega, zelo sofisticiranega in abstraktnega prostora sodobne umetnosti ter politično, kulturno in gospodarsko globoko destabiliziranega tretjega sveta, kjer je golo preživetje pogosto ključno vprašanje in od koder se ljudje v želji po boljšem življenju množično odločajo emigrirati?... Dva svetova, tako daleč drug od drugega, da je njun trk mogoče razumeti le kot posledico sodobnih tehnologij, interneta, ki omogoča pretok informacij tudi tam, kjer ga prej ni bilo," razmišlja Borut Vogelnik.

M. K.