Prav v teh dneh mineva stoletnica od nastanka slike Krizanteme. Foto: Pilonova galerija
Prav v teh dneh mineva stoletnica od nastanka slike Krizanteme. Foto: Pilonova galerija
Milan Klemenčič, Dvorišče v Šturjah v burji
Milan Klemenčič: Dvorišče v Šturjah v burji, 1906. Sliko hrani Narodna galerija. Foto: Pilonova galerija

V tamkajšnji Pilonovi galeriji bo še do 7. decembra na ogled razstava del tega slikarja, pionirja slovenske barvne fotografije in lutkarja. Milan Klemenčič se je rodil leta 1875 v Solkanu pri Gorici. Gimnazijo je obiskoval v Gorici in nato še v Trstu, nato pa se je izobraževal v Italiji ter v Kraljevski bavarski akademiji upodabljajoče umetnosti v Münchnu.

Zlata doba v Ajdovščini
V Ajdovščino oziroma v Šturje se je z družino preselil leta 1903 in tako se je v njegovi umetnosti začelo "ajdovsko obdobje", ki je trajalo do začetka prve svetovne vojne. Prav to obdobje velja za najplodnejšo dobo njegovega slikarskega in fotografskega področja, tu pa si je začelo utirati pot tudi lutkarstvo. Tako so Šturje postale rojstni kraj prvega slovenskega lutkovnega gledališča, ki je 22. decembra 1910 doživelo svojo prvo predstavo.

Začetki barvne fotografije in lutkarstva
Ker velja Klemenčič za pionirja slovenske barvne fotografije, naj še omenimo, da prav v tem času mineva sto let nastanka prvih barvnih posnetkov. Prvi motiv je nastal 29. septembra, zadnji pa 29. novembra 1907. Milan Klemenčič, ki je rad hodil po krajih na Vipavskem in ob Soči ter podobe, ki so ga ob tem spremljale, ovekovečil na svojih platnih, je bil tudi prvi likovni mentor mlademu Venu Pilonu. Ta je sodeloval pri marionetnem gledališču in zanj napravil nekaj osnutkov scen in vabil.

Razstavo spremlja tudi katalog, v katerem je umetnika mogoče pobližje spoznati prek besedil avtorjev Irene Mislej, ki je opravila pregled njegovega zgodnjega slikarstva, Matjaža Lobode, ki je predstavil prvo obdobje lutkarstva, Boruta Koloinija, opisal je kulturno in družbeno življenje v takratni Ajdovščini, ter Mirka Kambiča, ki se je posvetil njegovi fotografiji.

M. K.