'Zahodnjaške' igre so večinoma oblikovane realistično, njihov realizem pa temelji predvsem na tradiciji filma in posredno na ustreznih smereh likovne umetnosti devetnajstega in – v manjši meri – dvajsetega stoletja. Foto: MGLC
'Zahodnjaške' igre so večinoma oblikovane realistično, njihov realizem pa temelji predvsem na tradiciji filma in posredno na ustreznih smereh likovne umetnosti devetnajstega in – v manjši meri – dvajsetega stoletja. Foto: MGLC
Slika Menih na obali, ki zagotovo sodi med najbolj znana dela Casparja Davida Friedricha in jo hranijo v berlinski Galerie der Romantik, sijajno zajema glavne značilnosti Friedrichove in romantične umetnosti. Pred nami stoji drobna človeška postava, ki na obali zre proti neskončnemu morju, pri tem pa jo obdaja brezčasna narava. Slikar je postavil meniha v naturalistično upodobljeno krajino, v kateri komaj zaznamo meje med morjem in nevihtnim nebom.
Razočarala me je Lara Croft

Razstava Razočarala me je Lara Croft obiskovalca popelje v svet računalniških iger in v njegovo likovno problematiko - statično podobo, izolirano od drugih multimedijskih prvin zvoka, glasbe, renderiranih filmskih sekvenc in računalniške animacije. Na ogled je 250 likovnih podob iz 64 računalniških iger različnih žanrov iz zadnjih nekaj let.
Likovnost iger, ki kakopak prispeva k njihovi "igralnosti", je zanimiva tudi z umetnostnozgodovinskega stališča: vzori teh iger segajo daleč v zgodovino evropske in drugih likovnih umetnosti. Razne umetnostne panoge, literatura, fotografija, film, televizija in nazadnje nagli napredek računalniške tehnike so vplivali in še danes vplivajo na razvoj likovnega jezika računalniških iger. Pri tem pa so vedno bolj očitni tudi povratni vplivi, ki potrjujejo, da so računalniške igre postale navdih in neizogibni del sodobnega likovnega sveta.

Likovni vplivi v podobi računalniške igre
Za pregled literarnih, filmskih, televizijskih in fotografskih vplivov, ki se zrcalijo v tridimenzionalni podobi računalniške igre bi komaj zadostovala debela knjiga, piše Lev Menaše v razstavnem katalogu. "Zahodnjaškim" igram je najbližji vpliv, ki ga v osemnajstem stoletju začne arhitekt in grafik Giovanni Battista Piranesi s serijo jedkanic Ječe. Vizija orjaških, neracionalno oblikovanih prostorov, ki s svojo mračno veličastnostjo dominirajo nad gledalcem, je ostala vplivna vse do danes. Pod tem vplivom nastane prvi "gotski" roman, Otrantski grad, ki postane zgled za literarna dela Frankenstein, Vampir in Dracula ter glasbeno delo Nosferatu. "Gotsko" literaturo zastopa tudi Edgar Allan Poe, ki je začetnik detektivskih zgodb in eden od pionirjev znanstvene fantastike; njegov vpliv seže do Julesa Verna in Tolkiena. Vsa ta dela so zaslovela po zaslugi filmskih upodobitev, tudi sicer je vpliv filma v dvajsetem stoletju ogromen (npr. Osmi potnik Ridleyja Scotta).

Razčustvovani romantični junak sredi viharne pokrajine: predhodnik avatarja
Med likovnimi umetniki je poleg Piranesija najpomembnejši Caspar David Friedrich iz konca osemnajstega in začetka devetnajstega stoletja. Ena od prevladujočih likovnih vplivov v računalniških igrah so njegove upodobitve ruševin gotskih sakralnih arhitektur in katedrala. Najzanimivejši likovni izum pa je s hrbtom proti gledalcu obrnjena in praviloma v simetralo slike postavljena figura, ki stoji pred krajino ter jo opazuje ali pa se, še raje, čustveno predaja dogajanju v njej. Takšna postavitev izenači gledalčev pogled s pogledom naslikane figure, ob tem pa tudi njena reakcija postane reakcija gledalca samega. Naslikani lik postane gledalčev avatar, gledalec pa se tako iz opazovalca spremeni v akterja.

Razstavo je pripravila avtorska ekipa, v katero so se povezali pisatelj Milan Kleč, umetnostni zgodovinar dr. Lev Menaše, Helena Pivec in Barbara Novakovič, ki delujeta na področju gledališča, ter Boštjan Borič s Fakultete za računalništvo in informatiko v Ljubljani. Ob razstavi je izšel katalog Razočarala me je Lara Croft, Slike iz iger.
A. J.




Razočarala me je Lara Croft