V nasprotju z večino drugih neoklasicističnih slikarjev je bil Jacques-Louis David vnet politik, ki je gojil zagrizena revolucionarna čustva. Foto:
V nasprotju z večino drugih neoklasicističnih slikarjev je bil Jacques-Louis David vnet politik, ki je gojil zagrizena revolucionarna čustva. Foto:
Jacques-Louis David
Jacques-Louis David: Marija Antonietta čaka na giljotino, 16. oktober 1793.
Sokratova smrt, (1787), MOMA, New York
Jacques-Louis David je leta 1787 naslikal Sokratovo smrt, dejanje stoika, ki uči, kako naj umremo.

Potem ko sta temelje neoklasicizma v svojih zapisih podala Johann Joachim Winckelmann in Anton Raphael Mengs, je uspel te v slikarstvu sijajno uresničiti prav David. Naslonitev na ustvarjanje antičnega Rima, ko so živeli častni možje, ki so predstavljali zgled za nadaljnji potek človekove zgodovine, je izvrstno ustrezala času, ko je v Franciji začela vreti revolucija. Med njenimi vnetimi pripadniki je bil tudi David.
Jacques-Louis David se je rodil 30. avgusta leta 1748 v Parizu v dobro preskrbljeni družini. Ko je bil star devet let, je oče umrl v dvoboju, mati pa ga je zaupala njegovim stricem arhitektom. In čeprav si je družina zanj zamislila prihodnost v arhitekturi, je Jacquesa-Louisa od malih nog bolj navduševalo risanje. Z njim si je krajšal čas med predavanji na Collège des Quatre-Nations.

Prvi učitelji in potovanje v Rim
Kljub želji matere in stricev si je zaželel postati slikar in se začel učiti pri Francoisu Boucherju, vodilnem slikarju tistega časa, ki pa je bil tudi Davidov daljni sorodnik. Na njegovo priporočilo je postal učenec Josepha-Maria Viena. Velik pečat je na Davida pustilo potovanje v Italijo med letoma 1775 in 1780, kjer ga je na eni strani navdihnilo Caravaggiovo slikarstvo, na drugi pa antični ostanki v Rimu.

Vrnitev k antiki
Davidu je tako uspelo najti ravnotežje med idealnimi klasičnimi vsebinami in naturalističnimi portreti. Njegove figure delujejo, kot bi bile kiparsko oblikovane, s svojimi veličastnimi držami pa izražajo junaška občutja. Spomin na čas antike je obujal v slavnih historičnih kompozicijah, katerih monumentalnost je poudaril tudi z uporabo skromne in uravnotežene barvne palete.

Revolucionarna leta
Leta 1784 je postal član pariške Akademije, sicer pa je bil David vnet politik in zagovornik francoske revolucije. Bil je med tistimi, ki so glasovali za usmrtitev Ludvika XVI. Zakaj je to storil, ni povsem jasno, saj je imel v času kraljevine kot umetnik precej več možnosti. Nekateri domnevajo, da je se je zaradi svoje ljubezni do "klasičnega" navduševal nad vsem, kar je bilo lastnega antiki, tudi nad republiko.

Napoleonov portretist
Kot zagrizen jakobinec je postal vodilni slikar revolucije. Po smrti prijatelja Robespierra je bil zaprt, pozneje pa postal še vnet Napoleonov podpornik. Leta 1804 ga je Bonaparte imenoval za svojega "prvega slikarja". V času Napoleonovega osvajanja Evrope je David poskrbel tudi za nekaj znamenitih portretov tega velikega voditelja; med drugim konjeniški portret Napoleona na prelazu Sv. Bernard ter kronanje Napoleona in Jožefine. Prav v tem času je David, za katerega je značilna tudi uporaba toplih beneških barv, razvil t. i. umetnost empira.

Padec Napoleona in umik v Belgijo
Po porazu v Waterlooju in Napoleonovem padcu se je leta 1816 David umaknil v Belgijo, kjer je v izgnanstvu naslikal svoja zadnja dela. Umrl je 29. decembra leta 1825 za posledicami nesreče, v kateri je ob zapuščanju gledališča vanj trčila kočija. Po njegovi smrti so na dražbi v Parizu ponudili nekaj njegovih del, ki pa so dosegla bolj skromne cene. Ker francoske oblasti niso dovolile njegove vrnitve v Francijo, je bil Jacques-Louis David pokopan v Bruslju, njegovo srce pa je vendarle dobilo poslednje počivališče v domačem Parizu, na slavnem Père Lachaise.
Maja Kač
maja.kac@rtvslo.si









Prisega Horacijev (1784-1785). Prve skice za Prisego Horacijev je David izdelal po vrnitvi iz Rima, nato pa delo slikal enajst mesecev. Slika je takoj postala manifest uveljavljajočega se neoklasicizma. Predstavlja izsek iz rimske zgodovine, kot ga je opisal Tit Livij. Gre za zgodbo o treh bratih iz družine Horacijev, ki jih izberejo, da zastopajo Rim v bitki proti predstavnikom mesta Albe Alba Longa, družini Kuriacijev. Do zapletov je namreč prišlo zaradi porok med družinama. Na Davidovi sliki vidimo trenutek, ko oče zahteva, da mu sinovi prisežejo, da jim bosta čast in domoljubje bolj pomembna od katerega koli človeškega čustva. Glavne skupine oseb – sinove, očeta in žene - ločujejo trije jonski stebri preddverja, celota pa tako kot tudi pri nekaterih drugih Davidovih slikah spominja na antični relief. V sencah pod arkadami v preddverju slutimo simbol smrti, ki zaznamuje stari režim, ki je v kontrastu z osvetljenimi osebami v ospredju. Te zaznamujejo jasnost republike.
Maratova smrt (1793). David je leta 1793 naslikal smrt svojega prijatelja in voditelja francoske revolucije Jeana-Paula Marata. Marata je v kadi zabodla Charlotte Corday, ki si je vstop v hišo zagotovila z dostavo pisma. David je upodobitev navezal na krščansko motiviko pieta. Kopalna kad torej nadomesti sarkofag, kamor položijo Kristusovo telo, sorodnost pa opazimo tudi pri padli desnici. Slika umorjenega Marata je postala ena izmed ikon francoske revolucije.
Vrnitev Brutovih sinov (1789). O Davidovi politični angažiranosti pripoveduje tudi slika Vrnitev Brutovih sinov. Tako kot pri Prisegi Horacijev deluje tudi to delo kot nekakšen relief antičnega friza. Pozneje so romantiki Davidu celo očitali, da je dajal s svojimi slikami vtis, da gre za pobarvane kipe.
Ugrabitev Sabink (1799). Na tej sliki se je David vrnil v čas ustanovitelja Rima, Romula, ko se je ta spopadal z vodjem Sabink, Tatijem. Gre za trenutek, ko Herselija, hči Tita Tatija, ki je simbolično odeta v belo draperijo, poseže v boj, spopadajoče se bojevnike pa želijo ustaviti tudi ostale Sabinke. S pomočjo ujetih žena sta se ljudstvi vendarle sporazumeli in se skupaj naselili. Motiviko je David izbral za ponazoritev svoje vizije pomiritve med posameznimi frakcijami francoske revolucije.
Madame Récamier (1777-1849) je bila vodilna predstavnica političnih in literarnih krogov v zgodnjem 19. stoletju v Franciji. Čeprav je bila nasprotnica Napoleonovega režima (Napoleon jo je pozneje tudi izgnal iz Pariza) in torej ni ustrezala Davidovemu prepričanju, je ta v njen portret vnesel duh nekakšne junakinje republike. Z vso eleganco upodobljencev etruščanskih nagrobnikih je 23-letna Récamier zleknjena na zofo. V prostoru ni ničesar, kar bi odvrnilo gledalčev pogleda od elegantne portretiranke, rokokojsko okrasje in barvitost sta že davno izginila. Njeno preprosto klasično oblačilo in bose noge so simboli revolucionarnega prepričanja.
Kronanje Napoleona in Jožefine (1804). Od sprva načrtovanega širidelnega cikla prizorov dvorskih slovesnosti je David uspel uresničiti le to delo. Na sliki vidimo Napoleona I. (1769-1821), kako si je decembra 1804 v pariški katedrali Notre Dame ob prisotnosti papeža nadel cesarsko krono, nato pa okronal še svojo prvo ženo Jožefino. Na monumentalni kompoziciji (delo meri 610 centimetrov v višino in 931 centimetrov v dolžino) je umetnik prepletel naturalizem, ki ga lahko občudujemo predvsem na izredno natančno upodobljenih draperijah, z neobaročnim sijajem.
Napoleon na prelazu St. Bernard (1801). Takšen naslov nosi pet olj na platnu, na katerih je David med letoma 1801 in 1805 naslikal svojega voditelja med prečkanjem Alp leta 1800. Napoleona je naslikal v samozavestni drži na dvigajočem se konju, za njim pa se razteza dramatično vzvihrano nebo. Na spodnjem levem delu slike so na kamnih izpisana imena Bonaparte, Annibal (Hanibal) in Karolvs Magnvs (Karel Veliki) Imp, poleg Napoleona torej še imeni velikih mož, ki sta že davno pred njim ubrala enako pot.
Napoleon v delovni sobi (1812). David, ki je Napoleona slavil kot generala, prvega konzula in cesarja, je naslikal kar nekaj portretov velikega francoskega vojskovodje. Tale portret je nastal leta 1821. Po Napoleonovem padcu je David zavrnil povabilo, da bi bil slikar restavrirane monarhije.