Prav avtoportret, ki ga je ta osrednji predstavnik severnoevropske renesanse naslikal leta 1484, je najstarejše delo na razstavi v Nemškem nacionalnem muzeju v Nürnbergu. Postavitev v umetnikovem rojstnem mestu se osredotoča na njegova zgodnja dela, torej do tistega prelomnega trenutka leta 1505, ko se je umetnik drugič odpravil v Italijo. Tudi to je eden izmed vidikov v Dürerjevem življenju in času, ki ga je treba osvetliti na novo ali vsaj v nekoliko drugačni luči. Treba se je namreč posloviti od klišeja, da je moral Dürer potovati v Italijo, da je lahko novo umetnost od tam prinesel prek Alp, poudarja vodja projekta Daniel Hess. Ta je namreč že bila tam. To seveda ne zmanjša Dürjerjeve vloge v širjenju nove renesanse na sever, ampak predvsem postavlja v drugačno luč umetnost Nürnberga in njegove okolice.
Prvič se je v Italijo odpravil leta 1494, ko mu je bilo 23 let, verjetno pa ga je v zibelko renesanse spodbudil tudi ali celo predvsem izbruh epidemije kuge v Nürnbergu. Na potovanju čez Alpe si je čas krajšal čas tudi s slikanjem akvarelnih podob okolice, ki se marsikje omenjajo kot prve prave krajine v zahodni umetnosti. Koordinator nürnberškega projekta Zgodnji Dürer Thomas Eser splošno sprejeto prepričanje, da je slikar iznašel krajino, le pogojno priznava. Po njegovih besedah umetnik ni iznašel ničesar novega, ampak je v slikanju krajine le dosegel novo kakovost in razsežnosti. Gozdove, vasi in jezera je upodabljal v akvarelu, pri tem pa ni šlo vedno za študije, ki so bile namenjene večjim kompozicijam, ampak za manjša dela, ki jih je umetnik očitno slikal 'za dušo'.
Albrecht Dürer - umetnik, ki je vandral po "naših" deželah
Pod sliko pripisan AD
Razstava v mestu, kjer se je Albrecht Dürer rodil zlatarju in si pozneje dragocene izkušnje nabral tudi v njegovi delavnici, predstavlja 120 umetnikovih del. Poleg avtoportretov, ki jih je v njegovem opusu precej, so razstavljeni tudi portreti članov njegove družine in prijateljev, pa tudi že omenjene študije narave.
Tematski sklopi razstave pripovedujejo o različnih razvojnih fazah umetnika - od postavitve samega sebe v središče svojih likovnih del, prek vpliva, ki ga je nanj in njegovo okolico imela Italija, pojava umetnikovega podpisa oziroma monograma in datacije na slikah, preseganja srednjeveške dramatičnosti zlasti na grafičnih ciklih pasijona do njegove vizionarske vloge v umetnosti. Poseben sklop pa se ukvarja tudi z Dürerjevim delom v znanstvenem laboratoriju.
Razstavljena dela so v Nürnberg pripeljali iz 12 držav. Poleg avtoportreta 13-letnega umetnika, ki ga je posodil dunajski muzej Albertina, so razstavljene še mojstrovine Čaščenje pastirjev iz galerije Uffizi v Firencah, Dürerjevi akvareli in grafični cikel Apokalipse.
Zgodnjerenesančna 'avantgarda' Nürnberga
Ekipa sodelavcev v muzeju postavlja ob stran romantičen pojem genija in se na novo loteva Dürerjevega življenja, opusa in njegove okolice v času okrog leta 1500, ki so ga vsi pričakovali z bojaznijo, da se bliža neizbežen konec sveta. Po Hessovih besedah je Dürer v mladosti pripadal izjemno dinamičnemu družbenemu sloju. Nürnberg je bil ob izteku srednjega veka središče 'avantgarde' in Dürer se je od svoje neposredne okolice lahko naučil tako novih tehnik kot tudi prijemov v umetnosti.
Z drugačne perspektive so pogledali tudi na umetnikovo lastno podobo. Najznamenitejši je verjetno njegov 'Kristomorfni avtoportret', na katerem je naslikal samozavestnega umetnika, postavljenega v držo, ki spominja na samega Kristusa. Doslej je veljalo, da je umetnikov avtoportret predstavljal korak od srednjeveške anonimnosti k osvobojenemu umetniku renesanse. Vendar, kot poudarjajo avtorji razstave, so bili portreti pri meščanih v Nürnbergu pogosti že od sredine 15. stoletja. Svojim potomcem so namreč želeli poleg zapisov v družinskih kronikah zapustiti tudi portrete svojih prednikov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje