Zložljivi muzej naslednji teden začenja svojo umetniško turnejo po Franciji. Foto:
Zložljivi muzej naslednji teden začenja svojo umetniško turnejo po Franciji. Foto:
Yves Klein, Expression de l'univers de la Mine orange
Leta 1955 je Yves Klein za pariški Salon des Réalités Nouvelles, kjer so razstavljali zgolj abstraktno umetnost, predlagal svojo novo stvaritev, Expression de l’univers de la couleur mine orange. Pravokotno podlago je enakomerno prekril z oranžno barvo in jo podpisal z monogramom YK. Sliko je žirija menda zavrnila približno takole: 'To res ni dovolj; če bi pristal na to, da bi dodal vsaj eno malo črtico ali pa piko kake druge barve, bi to lahko razstavili, ampak ena sama barva? Ne, to ni dovolj, nemogoče je!' No, zgodovini jim ni dala prav. Foto: Yves Klein Archives
Center Pompidou
Stalni muzej Pompidou ima zaradi številnih glasbenikov, žonglerjev in podobnih, ki na ploščadi pred vhodom skušajo z nastopanjem kaj zaslužiti, že zdaj rahel pridih cirkuškega. Foto: Katsuhisa Kida/Pritzker Prize

14 sodobnih umetniških del iz stalne zbirke Centra Pompidou bo tri mesece na ogled v Chaumontu ob reki Marni, tri ure zahodno od Pariza - in to bo šele prva postaja projekta Mobilni Pompidou. Iz Chaumonta bo razstava potovala na sever, v Cambrai, nato pa še v Boulogne-sur-Mer ob Rokavskem prelivu, v Aquitaine na severozahod države, v pristanišče Le Havre in v Aubagne blizu Marseilla.

Sodobne umetnine so že razpostavljene po polju, več ur stran od najbližjega večjega mesta. Glavni oblikovalec potujoče razstave, Patrick Bouchain, je za to priložnost izdelal 650 kvadratnih metrov veliko konstrukcijo, ki spominja na cirkuški šotor. Ker je zložljiva, omogoča postavitev na različnih lokacijah, obenem pa zbuja vtis zračnosti in dostopnosti.

Skupni imenovalec: barva
Za prvo tovrstno razstavo na svetu so na temo barve izbrali dela mojstrov, kot so Pablo Picasso, Fernand Leger, George Braque, Henri Matisse in Alexander Calder, omembe vreden pa je tudi prispevek Danca Olafurja Eliassona, čigar postavitve so prepoznavne po izjemni igri svetlobe; tokrat bo na ogled njegova instalacija luči iz leta 2004, Your Concentric Welcome. Da se bo v resnici vse vrtelo okrog barv, priča že to, da so v razstavo vključili tudi platni Monochrome Orange Yvesa Kleina in Femme en bleu Pabla Picassa.

Vstopnina? Je ni!
Čeprav postavljanje in vzdrževanje razstave stane približno 400 tisoč evrov na vsaki postaji, bo ogled za obiskovalce povsod brezplačen. Stroške projekta si delijo Pompidou, država in zasebni vlagatelji, velik del denarja pa je treba odriniti za varnostne ukrepe (na primer posebej odebeljeno in okrepljeno "šotorsko" platno) ter za regulacijo temperature v prostoru. (Spomnimo se samo, da je varnost v francoskih muzejih pogosto vse prej kot neoporečna, kar pomeni, da bo kljub tem ukrepom najbrž marsikdo slabše spal, dokler bo projekt trajal.)

Vsak drugi Francoz še ni bil v muzeju
"Zdelo se je nujno, umetnost popeljati med ljudi, ki še niso stopili v muzej," je bistvo projekta povzel predsednik Centra Pompidou Alain Seban. Pri tem je omenil statistiko, ki kaže, da kar vsak drugi Francoz ni še nikoli obiskal muzeja. Minister za kulturo Frédéric Mitterrand je v podobnem duhu pripomnil, da je "kulturno dediščino" naroda narodu treba pač približati.