'Kateri izobraženec je ne pozna? Poleti je krasen genre,' je sliko pred več kot sto leti v Ljubljanskem zvonu opeval Anton Aškerc. Foto: Narodna galerija
'Kateri izobraženec je ne pozna? Poleti je krasen genre,' je sliko pred več kot sto leti v Ljubljanskem zvonu opeval Anton Aškerc. Foto: Narodna galerija
Ivana Kobilica
Foto: MMC RTV SLO
Ivana Kobilca: Poletje
Pripovedno žanrsko podobo je slikarka postavila v živopisano poletno ozračje, dokončala pa je sliko kasneje v ateljeju. Foto: Narodna galerija
Ivana Kobilca: Kofetarica
Na sliki Kofetarica je Ivana Kobilca upodobila starko v čepici in temnem oblačilu ter lično skodelico s krožničkom v privzdignjenih rokah. Ob rjavem ozadju in prav tako temnem oblačilu dajejo celotni podobi poudarek nekoliko svetlejši obraz, bel ovratnik in skodelica s krožničkom. Foto: Narodna galerija

Tako je pleneristično sliko Ivane Kobilce (1861–1926) opisala 29-letna prevajalka Mimi. Za druge je bila slika edinstvena, spet za tretje preprosta, sončna, iskrena oziroma preprosto lepa.
Preden so v Narodni galeriji pred prenovo Narodnega doma stalno zbirko umaknili v depoje (delno pa tudi v novo krilo galerije), so obiskovalce v anketi povprašali po njihovih petih najljubših umetninah slovenske umetnosti. V Narodni galeriji bodo vsak mesec na svoji spletni strani predstavili eno izmed slik.
Decembra so torej začeli s topline polnim Poletjem Ivane Kobilce, v znamenju slikarke, ki je pripadala generaciji slovenskih realistov, pa bo tudi mesec januar. Težišče njenega dela je bilo v figuralnem slikarstvu, zlasti v portretu, kamor sodi tudi druga izbrana slika – prepoznavna podoba prijazne Kofetarice. Za tretjo najljubšo sliko so izbrali Zamorko Antona Ažbeta, v čigar šoli v Münchnu so se učili tudi naši impresionisti, ki pridejo na vrsto šele na petem mestu. Na četrtem je namreč še en ključni predstavnik realizma – Jurij Šubic in njegova slika Pred lovom.
Sledi slikar, čigar lirične upodobitve škofjeloške okolice so postale simbol slovenstva, njegove krajine podobe domovine. Peti je torej Ivan Grohar s svojim Sejalcem, njegov nič manj znameniti Macesen je na desetem mestu, atmosferična Škofja Loka v snegu na enajstem mestu.
Tominc se na seznamu znajde dvakrat. Morda preseneti, da je že sedma Družina Dr. Frušiča, medtem ko je izvrstni portret slikarjevega očeta 'komaj' dvanajsti. Petnajsterico dopolnjujejo še Kavčičeva Salomonova sodba, Pernahrtovo romantično Klanško jezero v nevihti, od impresionistov sta tu še Matej Sternen z Rdečim parazolom in Jakopičeve Breze jeseni. Pred njimi pa je še eno delo, ki preseneti s svojo uvrstitvijo – Almanachovi Kvartopirci in še enkrat Ivana Kobilca, tokrat z avtoportretom.
Slika, s katero je Kobilca zaslovela
Slika Poletje ni kar kakšno delo v Kobilčinem opusu, ampak tista slika, s katero je tedaj osemindvajsetletna umetnica doživela veliko čast. Skupaj s sliko Likarice jo je poslala na Salon Državnega umetnostnega združenja v Pariz in obe Ivanini sliki je žirija izbrala za razstavo izmed kar 2.800 prispelimi deli. Časopisje je sliki namenilo laskave ocene, list Journal illustré je objavil celo njeno reprodukcijo. Slikarka je bila med redkimi nagrajenci, ki so leta 1891 postali pridruženi člani uglednega združenja, Poletje pa so razstavili še na Dunaju, v Berlinu, Münchnu, Pragi, Dresdnu in Sarajevu. Leta 1901 je bila ena izmed del prve slovenske umetniške razstave v Ljubljani.
S sliko Poletje se je Ivana Kobilca ukvarjala dve poletji, leta 1889 in 1890 na materinem domu na Podbrezjah na Gorenjskem. Upodobitev druščine v vedri naravi je sledila dvema intimnima otroškima pleneroma, v naravo pa se je umaknila, potem ko jo je utrudilo potrpežljivo slikanje v temnih ateljejskih tonih. Nad slikanjem zahtevnejših celopostavnih figur v naravi se je slikarka navdušila že v Münchnu.
Pri slikanju Poletja so ji za modele služili sestra Fani kot gospodična, ki spleta cvetno kito, bratranec in sestrična Blekova Janezek in Katrica kot otroški par, ki prebira rože. Skupino je postavila na Matjažev vrt, zadaj ob ograji pa stojita dva fantiča – tisti, ki se ozira proti slikarki, je bil Vrtarjev Joža. Kot se je pozneje spominjala slikarka, se je med slikanjem – delo je sicer končala v ateljeju in si pri tem pomagala tudi s fotografijo – okoli nje gnetlo polno otrok, ki so jo kritizirali: "Sedaj pa ni prav naredila! Boš videl, da bo popravila!" Sliko, na kateri je naslikala počitniški prizor v med senco in soncem migetajočem zelenju, je Kobilca Narodni galeriji podarila sama.
Ena tistih slik, ki je ni želela prodati
Sama je kot eno svojih najuspešnejših slik cenila 'drugouvrščeno' Kofetarico, ki je podobno kot Likarice ni želela prodati. Delo je sad značilnega münchenskega ustvarjanja, ki je znalo ceniti realizem zlatega nizozemskega 17. stoletja, tisto mojstrsko oblikovanje slikarskih predmetov v posredni osvetljavi. Kofetarico je Kobilca naslikala leta 1888 v Münchnu po modelu, 'Mamico kavopivko' pa prvič razstavila v Ljubljani leta 1889. Anonimni kritik Slovenca jo je ocenil za najboljše delo v dotedanjem slikarkinem opusu, hvalo pa so ji 'peli' tudi češki listi, ko je bilo delo razstavljeno v Pragi. Če sodi Kofetarica v Kobilčino ateljejsko temno fazo, Poletje ponazarja že slikarkin premik k svetlejšim barvam in pleneru.
















Anton Ažbe je bil na svojo Zamorko (naslikal jo je leta 1895) posebej ponosen. Sliko je obesil v svojem znamenitem šolskem ateljeju v Münchnu, kjer je bila učencem zgled za razumevanje mojstrovih slikarskih principov (metoda na temelju krogle Kugelprinzip, ki je pomagala pri plastičnem modeliranju, in način slikanja s čistimi barvami na platno.) Foto: Narodna galerija
Slika Pred lovom (iz leta 1883) še enega predstavnika realizma Jurija Šubica je bila prva slovenska slika sprejeta na razstavo v pariškem Salonu. Foto: Narodna galerija
Impresionistična slika Sejalec, ki jo je Ivan Grohar naslikal leta 1907, je postala mentalna podoba domovinskega pejsaža. Meščanskemu gledalcu je podobno kot druga impresionistična dela nudila beg v 'slovensko' krajino in svet pastoralnih podob. Prvič so jo še istega leta razstavili v novem slovenskem kulturnem domu v Trstu, neki kritik pa je tedaj o njej zapisal, da je slika upodobitev slovenskega mita klenega naroda kmetov pred negotovo prihodnostjo. Foto: Narodna galerija
Kako virtuozno je bidermajerski slikar Jožef Tominc obvladal slikarsko tehniko, razberemo na tkaninah, pološčenem lesu in drugih detajlih slike Družina Dr. Frušiča, ki jo je slikar dveh kultur (deloval je v Gorici, Trstu in Ljubljani) naslikal pred letom 1835. Foto: Narodna galerija
Salomonovo sodbo je predstavniku klasicizma, Francu Kavčiču, naročil cesar Franc I. in v njegovi galeriji je visela do leta 1821. Kavčič je naslikal starozavezni prizor, ko Salomon še enkrat pokaže svojo neprekosljivo modrost in dobro srce, ko razsodi, katera ženska je otrokova prava mati. Foto: Narodna galerija
Marko Pernhart je od nekdaj navduševal s podobami slovenskih gora, ujetih v romantično razpoloženje in oblačno atmosfero. V njegovem opusu obiskovalce galerije posebej nagovarja Klanško jezero v nevihti iz leta 1852. Foto: Narodna galerija
Sledi serija najbolj prepoznavnih impresionističnih slik. Matej Sternen je bil tisti član četverice slovenskih impresionistov, ki ga je najbolj zanimala figuralna motivika. Leta 1904 je naslikal delo, ki je postala ena izmed ikon tega časa Rdeči parazol. Foto: Narodna galerija
Macesen, eno od Groharjevih platen, na katerem tudi po vrnitvi z Dunaja sledimo še Segantinijev vpliv, je naslikal leta 1904. Pozneje je sliko obrezal, s tem novim kadriranjem pa šel korak dlje proti moderni kompoziciji, kjer je v središče postavil samotno drevo in se z njim tudi sam identificiral. Foto: Narodna galerija
Leto pozneje je Ivan Grohar naslikal Škofjo Loko v snegu, ob kateri zaslutimo razpoloženje zimskega dne, ustvarjenega skozi množico snežink, ki zabrišejo obrise škofjeloških stavb. V tem obdobju je nastala vrsta slik, ki izražajo melanholično interpretacijo motivov, odetih v neko lirično razpoloženje. Foto: Narodna galerija
Jožef Tominc (1790-1866) je svojega očeta ob njegovi osemdesetletnici naslikal brez idealiziranja in z neprizanesljivim naturalizmom. Foto: Narodna galerija
Ivana Kobilca se je na lestvico uvrstila še tretjič, z lastno podobo, naslikano okoli leta 1910. Tedaj se je umetnica tretjič naslikala. Avtoportret v belem je nastal med berlinskimi leti, za katera je značilna svetla paleta, ubrana na bele tone. Foto: Narodna galerija
Obiskovalcem galerije je ljub tudi najpomembnejši skupinski portret našega 17. stoletja. Naslikal ga je Almanach, slikar iz Antwerpna. Delo, ki jasno odraža vpliv holandskega skupinskega portreta, je v Narodno galerijo prišlo leta 1937. Foto: Narodna galerija
Na 15. mestu so Jakopičeve Breze jeseni. Slika, ki je nastala leta 1902, priča o tistih časih, ko je četverica impresionistov žela uspehe na razstavi v dunajskem Salonu Miethke. Četverica se je na postavitvi predstavljala združena v umetniško skupino, imenovano Sava (Freie Vereinigung der Künstlegruppe Sava), v katerega so se povezali tik pred odprtjem razstave. Foto: Narodna galerija