Foto:
Foto:
Zbirka Arteast 2000+23
Zbirka Arteast 2000+23 je že četrta v seriji Arteast razstav. Foto: Maska
Revija Maska bo na svojem spletnem naslovu do leta 2023 zbirala prispevke za svojo 200. številko. Foto: Maska

Moderna galerija gosti razstavo Zbirka Arteast 2023+; predvsem je to razstava izbor del iz zbirk Moderne galerije, pretežno iz zbirke Arteast 2000+, in predlogov, konceptov ter idej za dela, ki naj bi jih ta zbirka pridobila leta 2023. Leto 2023 je bilo izbrano zato, ker bo tedaj izšla 200. številka revije Maska, ki je bila v okviru praznovanja svoje 100. številke to jesen tudi pobudnica razstave. Maska namreč piše o sodobnih odrskih umetnostih, te pa se v veliki meri tudi v reviji prepletajo s sodobnimi vizualnimi umetnostmi.

Direktor Maske Emil Hrvatin je predlagal, naj Moderna galerija pripravi razstavo, ki bi na ta ali oni način vključevala vse umetnike, o katerih je revija pisala v svojih dosedanjih številkah. Najprej je šlo torej za sodelovanje med umetniki, o katerih je revija pisala, in deli iz zbirk Moderne galerije.

Kdo izbira "velika" imena umetnosti?
Izhodiščna pobuda za pripravo razstave z že izbranimi umetniki je kustosinjo Zdenko Badovinac napotila k odločitvi, da dokončno opusti svojo selektorsko vlogo in sodelujočim umetnikom prepusti tudi izbor iz zbirk Moderne galerije, svojo kuratorsko vlogo pa zgradi predvsem na vprašanjih: kdo je tisti, ki izbira, in – če gremo še naprej – kdo je pravzaprav pravi subjekt zgodovinjenja? Marsikdo bo ob tem vprašanju morda presenečeno ugotovil, da zgodovina ni samo znanstvena metoda, ampak tudi dinamičen, kreativen proces.

V čevlje umetnostnih kritikov so stopili ...
Priložnostni "kustosi" - in bilo jih je za malo morje - so izbrali najrazličnejše zaklade iz bogatega arhiva Moderne galerije: Peter Mlakar je predstavil skupino OHO, Dunja Zupančič in Dragan Živadinov Edvarda Stepančiča, Igor Štromajer Andreja Monastirskega, Laibachovcem je bil všeč Mladen Stilinović, Jérômu Belu Vlado Martek in tako dalje.

Moderna galerija se je s procesi redefiniranja zgodovine, z vprašanji avantgardnih tradicij in mednarodnega konteksta slovenske umetnosti, pretežno povezanega z Vzhodno Evropo, ukvarjala že leta 1998 z razstavo Body and the East, nadaljevala pa z ustanovitvijo in prvo postavitvijo Zbirke Arteast 2000+ leta 2000. Temu je sledila serija Arteast razstav; prva je bila Form-Specific leta 2003, druga 7 grehov: Ljubljana – Moskva leta 2004, tretja Prekinjene zgodovine leta 2006, Zbirka Arteast 2000+ 23 pa je četrta.