Nemški umetnostni zgodovinar Hartwig Fischer je bil prvi nebritanski direktor Britanskega muzeja, odkar je leta 1866 z direktorskega mesta odstopil Italijan sir Anthony Panizzi. Fischer je svoj mandat nastopil maja 2016 in ga predčasno končal leta 2023. Foto: EPA
Nemški umetnostni zgodovinar Hartwig Fischer je bil prvi nebritanski direktor Britanskega muzeja, odkar je leta 1866 z direktorskega mesta odstopil Italijan sir Anthony Panizzi. Fischer je svoj mandat nastopil maja 2016 in ga predčasno končal leta 2023. Foto: EPA
Sorodna novica Po razkritju obsežne kraje odstop direktorja in obuditev pozivov k vrnitvi beninskih bronov

Savdski odbor za muzeje je ta teden v sporočilu za javnost potrdil, da je bil Hartwig Fischer imenovan za ustanovnega direktorja Muzeja svetovnih kultur, ki ga bodo v Riadu odprli leta 2026. Muzejsko stavbo, ki bo visoka sto metrov, že gradijo v Parku kralja Salmana, zasnoval pa jo je španski arhitekt Ricardo Bofill.

61-letni Fischer je bil izbran, kot je navedeno v sporočilu, na podlagi njegovih "izkušenj na področju vodenja kulturnih ustanov in muzejev". V kratki obnovi Fischerjevih dosežkov ne omenjajo njegovega mandata v Britanskem muzeju.

Fischer je vajeti Britanskega muzeja prevzel leta 2016; v London je prišel iz Dresdna, kjer je vodil Državno umetniško zbirko, skupino uglednih muzejev. Njegov mandat v muzeju, ki spada med najbolj obiskane na svetu in ki v svoji zbirki med drugim hrani sporne kipe s Partenona, je potekal razmeroma gladko – do lanskega avgusta. Takrat je muzej javnost obvestil, da so odpustili kuratorja z oddelka za grške in rimske antikvitete, in sicer zaradi suma, da je kradel dragocenosti iz skladišča. V obvestilu za javnost se je Fischer takrat obvezal, da bo "stvari postavil na pravo mesto", a se je situacija že kmalu zapletla.

Sorodna novica Kraja v Britanskem muzeju večja, kot so mislili: morda "nikoli ne bomo vedeli, kako velika"

Opozoril glede kraje ni jemal dovolj resno
New York Times in BBC sta namreč objavila odlomke Fischerjevega dopisovanja s trgovcem z umetninami Ittaijem Gradelom; v teh sporočilih je direktor močno zmanjševal pomen morebitne kraje, na katero ga je opozoril Gradel.

Zaradi naraščajočega pritiska na muzej je Fischer odstopil in svojo odločitev pospremil z besedami, da se "muzej očitno ni primerno odzval na obtožbe, za kar je na koncu odgovoren on sam".

V mesecih po Fischerjevem odhodu je šele postalo jasno, kako obsežna je bila kraja. Javnost je marca dobila vpogled v sodno dokumentacijo, ki priča, da je Peter Higgs, nekdanji vodja muzejskega oddelka za grške in rimske antikvitete, ukradel ali poškodoval 1800 artefaktov iz muzejske zbirke; več sto predmetov je prodal po spletu. Higgs obtožbe zanika, obtožnica proti njemu pa še ni bila vložena.

Muzej dosežkov človeštva?
Savdske oblasti še niso razkrile podrobnosti o tem, kakšna bo zbirka novega muzeja svetovnih kultur. V sporočilu za javnost je navedeno le, da bo "obiskovalcem ponudil izjemno priložnost, da spoznajo univerzalne, skupne vrednote človeštva in fascinantno raznolikost njegovih dosežkov skozi več tisočletij in po vsem planetu".

Fischerja so za direktorski stolček izbrali "po podrobni analizi njegovega profila" in zato, ker gre za mednarodno priznanega strokovnjaka, ki "je v karieri večkrat dokazal svojo integriteto".

Evropsko sodelovanje pri savdskih projektih je pogosto tarča kritik zaradi številnih savdskih kršitev človekovih pravic. Po poročanju organizacije Amnesty International število kazenskih usmrtitev v državi iz leta v leto narašča. Foto: EPA
Evropsko sodelovanje pri savdskih projektih je pogosto tarča kritik zaradi številnih savdskih kršitev človekovih pravic. Po poročanju organizacije Amnesty International število kazenskih usmrtitev v državi iz leta v leto narašča. Foto: EPA

Kljub londonskemu škandalu pa številni poznavalci področja menijo, da je Fischer dobra pridobitev za novo savdsko ustanovo. Nekdanji direktor Kraljeve akademije umetnosti v Londonu Charles Saumarez Smith je za New York Times komentiral, da kolega premore "izkušnje in znanje, da lahko deluje onkraj mednarodnih meja", zaradi česar je "izjemno dobro kvalificiran" za vodenje muzeja, ki bo najverjetneje tematiziral zgodovino celotne človeške civilizacije.

Hermann Parzinger, predsednik Pruske fundacije za kulturno dediščino, ki upravlja nemške državne muzeje, je prav tako prepričan, da je Fischer dobra izbira, saj je sprejel odgovornost za to, kar se je zgodilo v Londonu. Sam je s Fischerjem že začel pogovor o tem, kako bi berlinski muzeji lahko sodelovali z novo savdsko ustanovo, pravi. Ne izključuje možnosti posojanja artefaktov, pripravljanja skupnih razstav in izobraževalnih projektov, a so pogovori še v začetni fazi.