Édouard Manet, Das Rennen, 1865, litografija © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Volker-H. Schneider Foto: Kupferstichkabinett
Édouard Manet, Das Rennen, 1865, litografija © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Volker-H. Schneider Foto: Kupferstichkabinett

V Grafičnem kabinetu Berlinskih državnih muzejev bodo septembra odprli razstavo Drugačni impresionizem – mednarodne grafike od Maneta do Whistlerja. Postavitev bo združevala 110 del 40 umetnikov, med njimi Edouarda Maneta, Augusta Renoirja, Jamesa Whistlerja in Lesserja Uryja. Kot piše na spletni strani Berlinskih državnih muzejev, bodo na razstavi predstavljena redko prikazana dela znanih umetnikov in nova odkritja doslej neznanih umetnikov.

James Abbott McNeill Whistler, The Little Venice. Erste Venedig-Folge Blatt 1 (von 12), 1878/80 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Wolfram Büttner Foto: Kupferstichkabinett
James Abbott McNeill Whistler, The Little Venice. Erste Venedig-Folge Blatt 1 (von 12), 1878/80 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Wolfram Büttner Foto: Kupferstichkabinett

Impresionisti so v grafikah z uporabo novih ali ponovno odkritih tehnik na papir prenesli atmosferična razpoloženja: sence, hlape in smog, meglice in dež, temo noči in svetlobo električnih svetilk. Grafike so odražale čarobnost in dinamiko ročne risbe in so veljale za utelešenje umetniške individualnosti.

Eugène Carrière, Der Schlaf (Jean-René Carrière), 1897, litografija © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett
Eugène Carrière, Der Schlaf (Jean-René Carrière), 1897, litografija © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett

Od sredine petdesetih let 19. stoletja so se v gozdu Fontainebleau srečevali umetniki, ki so eksperimentirali s protofotografsko tehniko, t. i. cliche verre. Od leta 1862 so se slikarji, kot so Edouard Manet, Johann Barthold Jongkind in Francis Seymour Haden, naslanjali na Rembrandtove lesoreze pri svojem ustvarjanju. Nekateri, kot so Camille Pissarro, Edgar Degas ali pozneje Nizozemec Charles Storm van's Gravesande, so po vsakem tisku postopku ponovno predelali tiskarsko ploščo. Tako so nastali vedno novi originali znotraj serije. Od osemdesetih let 19. stoletja naprej pa so litografi, kot sta bila Paul Signac in Eugene Carriere, ustvarjali slikovite in skrivnostne vtise.

Paul Signac, In Holland – Die Boje, 1894, barvna litografija © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett
Paul Signac, In Holland – Die Boje, 1894, barvna litografija © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett

Te grafike, črno-bele ali barvne, so utrle pot impresionizmu v muzejih. Leta 1881 so bile prvič predstavljene v berlinskih muzejih. Na ogled je bilo 740 grafik umetnikov, kot so Manet, Charles-Francoisa Daubigny, Camill Corot, Haden in Whistler. Nekatere med njimi bodo vključene tudi v tokratno razstavo.

Johan Barthold Jongkind, Abendsonne – Hafen von Avers, 1868 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett
Johan Barthold Jongkind, Abendsonne – Hafen von Avers, 1868 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett

Razstava je javnost navdušila nad modernizmom, sodobni umetniki v Nemčiji so dobili nove, mednarodne spodbude, v berlinskem Grafičnem kabinetu pa se je začel nov zbirateljski fokus s sodobnimi grafikami.

Na jesenski razstavi bodo predstavili izbor del "drugačnega impresionizma" in iz njega izhajajoče inovacije v likovni umetnosti, med drugim z deli Corota, Daubignyja, Maneta, Edgarja Degasa in Mary Cassatt, Berthe Morisot, Pissarra, Alfreda Sisleyja, Augusta Renoirja, Signaca in še nekaterih drugih.

Joseph Pennell, Von der Cortlandt Street-Fähre, 1908 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett
Joseph Pennell, Von der Cortlandt Street-Fähre, 1908 © Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett / Dietmar Katz Foto: Kupferstichkabinett

Postavitev bodo dopolnjevale Rembrandtove jedkanice iz 17. stoletja in fotografije. Razstava bo na ogled od 25. septembra do 12. januarja prihodnje leto.