Šajnovo poslikavo z naslovom Odhodi/prihodi lahko do začetka meseca vidite na steni pomožnega objekta železniške postaje ob Kolodvorski cesti.

Večletni projekt Poslikana Pivka raziskuje stensko slikarstvo, njegov izraz, domet in pomen v javnem prostoru. Foto: Simon Avsec/Hiša kulture v Pivki
Večletni projekt Poslikana Pivka raziskuje stensko slikarstvo, njegov izraz, domet in pomen v javnem prostoru. Foto: Simon Avsec/Hiša kulture v Pivki

Lokacija poslikave je povedna. Bližina železniške postaje in zraven ležeča glavna cesta skozi Pivko ponujata kontekst za razumevanje tega zamrznjenega posnetka ljudi, ki hitijo po najrazličnejših opravkih. Vsak je namenjen v svojo smer, ki mu jo narekuje življenje, skupno pa jim je gibanje, ki ne aludira le na naglico, v katero nas sili čas, ampak se obenem navezuje tudi na samo Pivko kot mesto prehoda. Kot ob poslikavi zapiše kustosinja Mojca Grmek, so figure naslikane v umetnikovem značilnem skopem slogu, skrajno stilizirane, celo tipizirane, brez obraznih potez, z enako pričesko in v enakih oblačilih. "Poleg tega so tokrat prikazane zgolj z obrisno risbo v enotni rjavi barvi, zato delujejo kot silhuete, ki gredo prehitro mimo, da bi lahko opazili podrobnosti. Vse to napeljuje na misel, da se poslikava nanaša na Pivko kot mesto prehoda, prikazuje jo kot kraj, ki ga vsi zgolj prečkajo ali prehodijo ali prestopijo (na drug vlak) in v katerem se nihče ne ustavi, torej v nekem smislu kot ne-kraj."

Poslikava je nastala v sklopu večletnega projekta Poslikana Pivka, ki ga je leta 2022 zagnala Hiša kulture v Pivki. Namenjen je raziskovanju stenskega slikarstva, njegovega pomena in dometa v javnem prostoru, zlasti majhnega mesta, kot je Pivka, ki pred začetkom projekta ni imela javne poslikave.

Javna poslikava pomeni vstop likovne umetnosti v javno sfero in poskus nagovarjanja najširšega občinstva, tudi tistega, ki nikoli ne vstopi v galerijo. Obenem pa je stenska poslikava lahko tudi način družbene komunikacije. Hiša kulture vidi projekt kot možnost za raziskavo, kakšne učinke ima lahko poslikava na prebivalce mesta, odnose med njimi in družbeno ozračje na splošno. Obenem pa se nadeja, da bo projekt pomembno prispeval k razvoju vizualne podobe mesta in promociji vizualne umetnosti sploh.

Projekt je torej zaživel leta 2022 s poslikavo Leona Zuodarja. Ta je na dvorišču za Hišo kulture uresničil poslikavo z naslovom Artist at Work, ki tematizira delo umetnika, njegov prispevek k razvoju družbe in družbeno percepcijo sodobne umetnosti. Sledila je poslikava slikarke in ilustratorke Petre Preželj, ki je poslikala steno podpornega zidu ob vrtcu Mavrica. Preplet figur živali, rastlin, ljudi in fantastičnih bitij na ozadju z abstraktnimi vzorci in elementi krajine vabi k različnim interpretacijam in se ne zapira v enopomenski razlagi, kar umetnica sugerira tudi z naslovom – Povej zgodbo.

Marko Šajn. Foto: Simon Avsec/Hiša kulture v Pivki
Marko Šajn. Foto: Simon Avsec/Hiša kulture v Pivki

Marko Šajn (1990) je leta 2011 vpisal študij slikarstva in grafike na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO), a kot pravi sam, je pravi navdih za vizualno ustvarjanje našel šele po odhodu z akademije. Svoje ustvarjanje je predstavil na več samostojnih in skupinskih razstavah – med pomembnejšimi je bila Odtisi in vtisi v ljubljanskem Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC) v letu 2022. Deluje v Hiši kulture v Pivki in v okviru ljubljanskega risografskega kolektiva Riso Paradiso. Živi in ustvarja na podeželju v okolici Pivke.