Jill Magid je ameriška konceptualna umetnica, pisateljica in filmska ustvarjalka. Njena praksa
Jill Magid je ameriška konceptualna umetnica, pisateljica in filmska ustvarjalka. Njena praksa "prevprašuje strukture moči na intimni ravni, pri čemer raziskuje čustvene, filozofske in pravne napetosti, ki obstajajo med institucijami in individualno delovalnostjo". Foto: Stefan Schweiger

Aksioma in CUK Kino Šiška od danes na platformi Cinesquare predstavljata slovensko spletno premiero dokumentarca konceptualne umetnice Jill Magid z naslovom The Proposal (Predlog). Film si lahko ogledate do 15. januarja, za 11. januar pa je napovedan tudi spletni pogovor z avtorico Jill Magid.

Fundacija Zanco ima pravice za celoten Barragánov opus, ki tradicionalno mehiško arhitekturo združuje z modernizmom; zaščitili so celo njegovo ime. Foto: Stefan Schweiger
Fundacija Zanco ima pravice za celoten Barragánov opus, ki tradicionalno mehiško arhitekturo združuje z modernizmom; zaščitili so celo njegovo ime. Foto: Stefan Schweiger

Predlog je v istem zamahu triler, romanca in predvsem dokumentarec. Umetnica Jill Magid v njem raziskuje zakonodajo o avtorskih pravicah, še zlasti usodo kulturnih del, ki se znajdejo v zasebnem lastništvu in postanejo blago. Nadzor nad umetniško zapuščino v filmu prevprašuje skozi primer Luisa Barragana, katerega arhiv ima po arhitektovi smrti v lasti švicarsko podjetje Vitra.

Posmrtni ostanki velikega arhitekta so postali diamant
Film se je rodil iz istoimenske razstave, ki jo je Jill Magid leta 2016 postavila v švicarski galeriji Kunst Halle Sankt Gallen in ki je bila vrhunec umetničinega večletnega projekta The Barragan Archives. V sklopu razstave je razkrila tudi dvokaratni diamantni prstan, izdelan iz kremiranih ostankov Barraganovega telesa. Namenjen je bil Federici Zanco, direktorici fundacije Barragan, v zameno za vrnitev arhitektovega arhiva v rodno Mehiko.

Umetniška zapuščina kot "darilo", ki ga je mogoče kupiti
Barragan, poznan kot "umetnik med arhitekti", ki mu je barviti modernizem njegove "čustvene arhitekture" prinesel Pritzkerjevo nagrado, se umešča med najslavnejše svetovne arhitekte 20. stoletja. Po njegovi smrti leta 1988 je velik del Barraganove profesionalne zapuščine kupil direktor podjetja Vitra, domnevno kot darilo zaročenki Federici Zanco. Danes fundacija, ustanovljena za nadzor nad njegovimi dokumenti, nadzoruje tudi pravice do njegovega imena in del, vključno s fotografijami njegovih zgradb.

V filmu umetnica prevprašuje, kakšen je odnos kapitalizma do umetnosti in zapuščine, koga ali kaj ščiti zakonodaja, ko dopušča privatizacijo kulture, in kako je lahko umetnost metodologija, skozi katero se secirajo pomembna vprašanja, so zapisali prireditelji.

Spletne projekcije spadajo v cikel Akcija!, ki ga Aksioma v zadnjih letih izvaja v sodelovanju s Centrom urbane kulture Kino Šiška. Aksioma že od leta 2012 v Sloveniji premierno predstavljala dokumentarne filme, ki so močno povezani z njenim programom in ki so lahko ustvarili boljše zavedanje ljudi o temah, ki segajo od dolgotrajnega shranjevanja jedrskih odpadkov do internetnih memov, od antiglobalizacijskega aktivizma do sociopolitičnih implikacij pornografije.

Ob projekcijah The Proposal je za ponedeljek, 11. januarja, napovedan še spletni pogovor z Jill Magid, ki ga bo vodila ustanoviteljica bloga We make money not art Regine Debatty, udeležili pa se ga bodo še umetnica in publicistka Alenka Pirman, ustanoviteljica in vodja Inštituta za intelektualno lastnino Maja Bogataj Jančič ter arhitekt, raziskovalec in nekdanji direktor Muzeja za arhitekturo in oblikovanje Matevž Čelik.