Znana Pista 500, kjer so na strehi tovarne v centru mesta preizkušali nove Fiatove avtomobile, se je spremenila v sprehajališče in vrt, kjer zdaj v okviru kohezijskega projekta potekajo razstave umetnikov.

Je preobrazba Fiata v svet umetnosti trajala dolgo?
Sarah Consulich, direktorica Pinacoteca Agnelli: "Začelo se je pred 20 leti z zamislijo o zbirateljstvu. Jedro naše zgodovine je zgodovinsko pomembna zbirka Giovannija in Marelle Agnelli, ki je pravzparav osrednji del zbirke. V zadnjih dvajsetih letih, zlasti zadnja leta, se še bolj usmerja v prihodnost. Obiskovalcem želimo ponuditi nove priložnosti, da izkusijo umetniško doživetje. Naša moč se skriva prav v tem. Posvečamo se preteklosti in sedanjosti z instalacijami sodobnih umetnikov na pisti, po kateri se lahko sprehodite, z razgledom na mesto in hribe. Na sprehodu med pisto in vrtom pa si lahko ogledate dela, ki obravnavajo sodobna vprašanja in nam dajo misliti."

Fiat-Torino, prestrukturiranje avtomobilske industrije v Italiji

Tovarna avtomobilov Fiat v Torinu je močno zaznamovala podobo tega italijanskega mesta. V zlatih časih razvoja avtomobilske industrije je zavzemala kar pet milijonov kvadratnih metrov mesta. Ko se je proizvodnja avtomobilov začela umikati iz centra, se je v Torinu začela temeljita arhitekturna transformacija. Stare industrijske zgradbe so začele dobivati novo kulturno in socialno podobo. Leta 2014 je bil Torino s strani Unesca razglašen za mesto dizajna. Župan Torina se lahko pohvali, da so za to transformacijo uspeli pridobiti znatna sredstva iz evropskih skladov.

“Menimo, da so kultura in inovacije z industrijskim objektom ključ do preobrazbe postindustrijskega mesta. Imamo veliko opuščenih industrijskih poslopij. Menimo, da lahko s kulturo in inovacijami dobro izkoristimo preurejene prostore. Pri tem so evropske subvencije ključne", razloži Stefano La Russo, župan Torina.

Glavna zgradba nekdanje tovarne Fiat Lingotto je danes preurejena v pisarne, nakupovalno središče. Na strehi 28 metrov nad mestom pa se ves čas razvija kulturni projekt, kjer namesto avtomobilov danes raste več tisoč različnih rastlin.

“Razmišljali smo, kako preobraziti ta kraj, povezan s proizvodnjo iz preteklosti, da bo ustrezal sedanjim potrebam. Vrt poudarja pomen narave, ohranjanja narave in trajnosti. Omogoča pa tudi, da se združujeta ti naravi v pravem pomenu besede. Namen našega kulturnega projekta je združiti dva svetova in ob tem očarati obiskovalce,” doda Sarah Consulich, direktorica Pinacoteca Agnelli.

Da je bila avtomobilska industrija včasih pomemben del ekonomskega razvoja Torina, nas spominja tudi eden največjih muzejev, kjer je na ogled tudi 200 originalnih avtomobilov, med drugim tudi fiat iz leta 1899.

Kakšna bo po vašem mnenju prihodnost avtomobilske industrije?
Fabrizio Juliano, nacionalni muzej avtomobilov Torino: “Težko je napovedati prihodnost. Danes govorimo o novi obliko mobilnosti, spreminja se pogled na avtomobile. Domnevajo, da bodo avtomobili v prihodnosti drugačni, nekoč bo to predmet za vsakdanjo rabo, ki bo služil le za vožnjo. Vrsta motorja ne bo več pomembna. V ospredju so predvsem električni avtomobili, razmišlja se o opustitvi motorja na notranje izgorevanje, a zelo težko bo povsem opustiti motorje na notranje zgorevanje. Naloga muzeja je pripovedovati to zgodbo. Škoda bi bila, če si novi rodovi ne bi mogli ogledati, kakšni so bili avti v preteklosti.”

Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 10. julija, ko se bomo odpravili v Španijo.