Gantarjeva knjiga je nadaljevanje spominov na mladost Utrinki ugaslih sanj, ki jih je avtor izdal pred sedmimi leti, v Cevčevem berilu pa so zbrana njegova literarna in umetnostnozgodovinska dela.
Družina kot zadnja akropola
Kot je povedal na predstavitvi knjige, se je Gantarju sprva misel na pisanje drugega dela svojih spominov upirala. Zdelo se mu je, da njegovo življenje po otroštvu in zgodnji mladosti ni bilo več podvrženo tako razgibanim, dramatičnim in občasno celo tragičnim zunanjim okoliščinam. Zgodnejše dogodke, kot so napadi Nemcev med vojno, begunstvo in izključitev iz gimnazije, bi po Gantarjevih besedah lahko uvrstil v Dantejev pekel, a so prav zaradi tega zanimivejši. Poznejše "prilagajanje na socializem in meščansko prilagodljivost" pa pisatelj uvršča v Dantejeve vice, kar pa po njegovem mnenju ne ponuja tako zanimivega branja. Pri pisanju ga je oviral "luknjičast spomin, podoben bohinjskemu siru", čudi pa ga, da so se mu izmuznili spomini na nekatere dogodke, ki so močno zaznamovali njegovo življenje.
V knjigi je Gantar poleg svoje poklicne poti opisal tudi dogodke in anekdote iz zasebnega življenja. "Družina je bila moja zadnja akropola, kjer sem vedno doživljal največjo moralno oporo," je poudaril. Knjigo je sklenil s smrtjo Antona Sovreta in svojega očeta. Ta je bil slavist, ki dolga leta kljub doktoratu ni smel poučevati slovenščine, je pa po devetih letih brezposelnosti začel učiti francoščino in nemščino na stiški gimnaziji, je povedal Gantar.
Stvarni realist s čutom za umetnost
Milček Komelj, ki je napravil izbor del za Cevčevo berilo, je želel prikazati celovitost Cevčevih osebnosti in dela. Izbor je specifičen, saj zajema različna področja, ne predstavlja pa antologije. Pregledna antologija bi namreč obsegala več knjig, je opozoril Komelj, ki je pokojnega akademika, Steletovega učenca, označil za najizrazitejšo in najplodovitejšo umetnostnozgodovinsko osebnost svoje generacije.
Kot avtorjevo temeljno delo je Komelj omenil monografijo Preproste stvari, ki jo je izdal leta 1944. Njen duh je po prepričanju Komelja preveval vsa njegova dela. Kot umetnostni zgodovinar je bil Cevc zelo objektiven, vendar je bil obenem tudi zelo dojemljiv, z močno intuicijo. Bil je stvaren realist, ki pa je bil prepričan, da je treba umetnost začutiti. Skozi njo se je dalo po Cevčevem mnenju razbrati človeka, je sklenil.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje