Leta 1951 je bila Anna Magnani že nesporna primadona italijanskega filma, opazili pa so jo tudi v svetu. Bette Davis je njeno vlogo v Najlepši opisala kot
Leta 1951 je bila Anna Magnani že nesporna primadona italijanskega filma, opazili pa so jo tudi v svetu. Bette Davis je njeno vlogo v Najlepši opisala kot "briljantno in polno eksplozivne moči". Foto: RTV Slovenija

Danes ob 22.55 se na prvem programu Televizije Slovenija, v terminu Kinoteke, začenja cikel petih italijanskih filmov iz petdesetih in šestdesetih let. Prva bo na vrsti komedija Najlepša, ki jo podpisuje veliki Luchino Visconti, v naslednjih štirih tednih pa sledijo še komedije Renata Castellanija, Dina Risija in Vittoria de Sice ter drama Rdeča puščava, eno od ključnih del v opusu Michelangela Antonionija. Vsakemu od filmov je v nadaljevanju posvečenih nekaj besed.

Cikel itailjanskega filma na TV SLO 1 (vsakič ob 22.55)

5. februar
Najlepša (Bellissima), 1951, režija: Luchino Visconti

12. februar
Za dva solda upanja (Due soldi di speranza), 1952, režija: Renato Castellani

19. februar
Rdeča puščava (Deserto rosso), 1964, režija: Michelangelo Antonioni

26. februar
Nevarni ovinki (Il Sorpasso), 1962, režija: Dino Risi

5. marec
Zakon po italijansko (Matrimonio all'italiana), 1964, režija: Vittorio De Sica

O pasteh šovbiznisa
V pregledih opusa Luchina Viscontija je Najlepša (1951) le redko omenjena pri vrhu lestvice, a po krivici: film, v katerem je Anna Magnani v vlogi vztrajne "odrske mame" nepozabna, združuje režiserjev neizprosni naturalizem na eni in velikopotezno melodramo na drugi strani. V tem pogledu predstavlja sintezo obeh ključnih slogov Viscontijeve kariere.

Maddalenini napori, da bi hčerki omogočila boljše življenje, kot ga je imela sama, so vir zaslužka za celo četico prisklednikov. Protagonistkina slepota za to, da deklica ni nadarjena igralka, razkriva obup revnejšega prebivalstva.Foto: IMDb
Maddalenini napori, da bi hčerki omogočila boljše življenje, kot ga je imela sama, so vir zaslužka za celo četico prisklednikov. Protagonistkina slepota za to, da deklica ni nadarjena igralka, razkriva obup revnejšega prebivalstva.Foto: IMDb

Na ravni zgodbe je Najlepša pronicljiva satira filmske industrije, ki razgalja razhajanja med glamurjem na velikem platnu in kruto resničnostjo dogajanja v zakulisju: nauk, ki ga še več kot pol stoletja pozneje nismo dokončno osvojili. Zaplet je preprost: filmsko podjetje objavi novico, da išče "najlepšo punčko v Rimu" za glavno vlogo v novem filmu. Maddalena (Anna Magnani) v Cinecittà pripelje svojo sedemletno hčer; toda kako naj Maria v poplavi malih deklic opozori nase, kako naj pokaže, da je prav ona bellissima? (Povedati je treba, da ni otrok niti malo nadarjen in da ne kaže zanimanja za kariero, a to njene mame ne ustavi.) Maddalena se svoje naloge – priti v drugi krog avdicije – loti z gorečnostjo, ki meji na fanatizem. Pripravljena je podkupovati, sklepati poznanstva, razdajati težko prislužene prihranke in se poniževati. Visconti z ironijo portretira posameznike, ki so v imenu zaslužka pripravljeni človečnost pustiti ob strani.

Magnani je s svojim čustveno intenzivnim nastopom poosebitev zaščitniške materinske ljubezni, ki je tako vseobsegajoča, da se njeni volji ni mogoče upirati. Najlepša je verjetno ena najbolj ganljivih upodobitev materinstva v zgodovini filma.

Povojna beda skozi rožnata očala
Za dva centa upanja je sklepni film v "trilogiji o mladi ljubezni" danes malo slabše znanega režiserja Renata Castellanija. Castellani, pripadnik t. i. rožnatega oz. olepšanega neorealizma, je posnel film o ljudeh, ki prekipevajo od življenja, čeprav se nahajajo v neperspektivnih razmerah revnega italijanskega juga. Film Za dva centa upanja si je leta 1952 na canskem filmskem festivalu glavno nagrado razdelil z Othellom Orsona Wellesa.

Kljub lahkotnejši temi film jasno izriše socioekonomske težave podeželskega življenja v povojni Italiji. Revščina in nezaposlenost sta sili, ki ogrožata celo mlado ljubezen in upanje za prihodnost. Foto: RTV Slovenija
Kljub lahkotnejši temi film jasno izriše socioekonomske težave podeželskega življenja v povojni Italiji. Revščina in nezaposlenost sta sili, ki ogrožata celo mlado ljubezen in upanje za prihodnost. Foto: RTV Slovenija

Duhovita tragikomedija je predvsem portret brbotajočega, pisanega življenja v Neapeljskem zalivu; avtentičnost ji vdihujeta tudi sodelovanje naturščikov z neapeljskim narečjem (nerealistična tradicija!) in epizodna struktura zgodbe. Začne se v majhni vasici ob vznožju Vezuva, kjer mladi Antonio (Vincenzo Musolino) po prihodu iz vojske zaman išče delo. Nekako se bo moral znajti, saj nanj za preživetje računajo ostarela mama in štiri mlajše sestre. V rodnem kraju mu pot prekriža lepa Carmela (Maria Fiore), hči skopega posestnika. Mladenka se v Antonia zaljubi in si trmasto vbije v glavo, da se bo poročila z njim. Carmelin oče noče niti slišati za hčerino poroko z mladim revežem, in tudi vzkipljivi mladenič je pripravljen zvezo obesiti na klin ter iskati srečo (ali pa vsaj zaposlitev) v Neaplju. A Carmela se svojim življenjskim sanjam ne bo odrekla tako zlahka.

Castellani s sredstvi farse naslika realističen portret bede v letih neposredno po drugi svetovni vojni ter nastavi zrcalo hinavščini države in Cerkve ter okostenelim družbenim normam. Carmeline impulzivne odločitve, ki jim vedno botruje ljubezen do Antonia, pripeljejo do vrhunca peripetije: čeprav se Castellani nikoli ne odpove lahkotnemu tonu (in bliskovitemu tempu), je nemogoče zgrešiti podton tragedije.

Castellanijev pristop h komediji je v jasnem kontrastu s filmi iz časov fašističnega režima, ko je trivialna komedija (žanr so krstili za telefono bianco) služila zgolj in samo eskapističnim ciljem; družbenih problematik se ni dotikala ali pa jih je tematizirala s perspektive uradne ideologije.

Panorama človeške odtujenosti
Rdeča puščava
, ki jo je vrsta italijanskih kritikov izbrala za magnum opus v karieri Michelangela Antonionija, je prvi režiserjev barvni film, posnet v začetku šestdesetih, ko so številni evropski avtorji "resnih dram" raje vztrajali pri črno-belem filmu. (Poigrava se z izrazito stilizacijo barv, ponekod celo pobarva pokrajino in posamezne predmete.) Film je s prežet s sanjsko atmosfero tesnobnosti in odtujenosti; prav odtujenost je skozi Antonionijevo prizmo osnovna paradigma sodobnega človeka. Rdeča puščava je hkrati emblem umetnikovega ustvarjanja v letih 1960–1964 in film prehoda: zadnji italijanski celovečerec, preden je sklenil pogodbo za tri filme s studiem MGM, in zadnji v seriji štirih filmov z Monico Vitti v glavni vlogi.

V intervjuju z Jean-Lucom Godardom je Michelangelo Antonioni ovrgel večino recenzij filma, ki so trdile, da je industrializacija kriva za razkroj Giulianine zavesti. Režiser je hotel ovekovečiti lepoto industrialne pokrajine, je pojasnil, ki pa je protagonistka zaradi svojega
V intervjuju z Jean-Lucom Godardom je Michelangelo Antonioni ovrgel večino recenzij filma, ki so trdile, da je industrializacija kriva za razkroj Giulianine zavesti. Režiser je hotel ovekovečiti lepoto industrialne pokrajine, je pojasnil, ki pa je protagonistka zaradi svojega "krhkega duševnega stanja" ne more ceniti. Foto: RTV Slovenija

Antonionijeva žena in muza Monica Vitti je Giuliana, krhka in melanholična mama malega otroka, ki ne zmore najti avtentičnega stika niti s svojim možem Ugom (Carlo Chionetti), kaj šele s širšo skupnostjo industrijskega predmestja, v katerem živijo. Zdi se ujeta v svoje življenje, a nima moči, da bi mu pobegnila. Uteho išče v družbi moževega novega kolega Corrada (Richard Harris), a je tudi ljubezensko razmerje ne reši iz krempljev neoprijemljivih strahov in hromeče tesnobe. Odraz Giulianine psihične stiske so široki kadri prostrane, industrijske pokrajine, ki spominjajo na filmske kulise oddaljenih planetov. (Na mestu bi bila celo primerjava z apokaliptičnimi pokrajinami Stalkerja Andreja Tarkovskega, ki so prav tako simbol protagonistove introspekcije. Tarkovski sicer ni bil naklonjen Rdeči puščavi, češ da je Antonioni v imenu vizualne estetike žrtvoval zgodbo.)

Nobenega dvoma ni, da Antonioni vidi nekakšno hladno lepoto v mozaiku cevi, dimnikov in škatlastih stavb, ki so v šestdesetih vse bolj naseljevale horizont modernega človeka. A že en pogled na Giulianin izgubljeni izraz razkrije, da je ta "nova lepota" tudi strupena (dim, ki se vije iz tovarne, je kužno rumene barve) in odljudna. Drama, ki je na beneškem filmskem festivalu dobila zlatega leva, se odkrito spogleduje s premisami znanstvene fantastike in se s kompleksnim razmislekom o (pre)visoki ceni tehnološke dobe zazira v prihodnost. Rdečo puščavo lahko na prvem programu Televizije Slovenija ujamete 19. februarja.

Richard Harris se je na snemanju hudo sprl z Antonionijem in od projekta odkorakal, preden je bilo snemanje končano. Nekaj njegovih prizorov so morali posneti z drugim igralcem, ki je kameri kazal hrbet. Foto: IMDb
Richard Harris se je na snemanju hudo sprl z Antonionijem in od projekta odkorakal, preden je bilo snemanje končano. Nekaj njegovih prizorov so morali posneti z drugim igralcem, ki je kameri kazal hrbet. Foto: IMDb

Italijani in njihovi avtomobili: velika ljubezen
V šestdesetih letih prejšnjega stoletja se je Italija počasi otresala povojne otrplosti; številni filmski režiserji so začeli z novoodkritim optimizmom in vero v prihodnost svojo domovino upodabljati kot brezskrben, s soncem obsijan paradiž. Rodila se je "commedia all'italiana", in Dino Risi je eden od nespornih mojstrov tega žanra; skoraj brez izjeme je upodabljal lepe ljudi in njihov dolce far niente odnos do življenja. (V Nevarnih ovinkih, njegovem morda najboljšem filmu, lahko razberemo tudi posredno kritiko eskapističnega življenja in politično nekorekten portret italijanske družbe. Na sporedu bo 26. februarja.)

Risijev protagonist na neki točki izjavi, da je ob Antonionijevem najnovejšem filmu
Risijev protagonist na neki točki izjavi, da je ob Antonionijevem najnovejšem filmu "zaspal". Izjavo lahko razuemo kot manifest italijanske komedije, ki hoče status, enakopraven italijanskemu "umetniškemu filmu", in kot deklaracijo intence: ob tem filmu "ne boste zaspali". Foto: RTV Slovenija

Komedija Nevarni ovinki, na katero so kritiki ob premieri gledali zviška, je prototip filma ceste s preprostim zapletom. Izjemno vesten, a rahlo zdolgočasen in pust študent Roberto Mariani (Jean-Louis Trintignant) se poti nad knjigami, ko se pod njegovim oknom ustavi tujec v kabrioletu. Ker mora Bruno (Vittorio Gassman) menda nujno opraviti telefonski klic, ga zaupljivi mladenič povabi v stanovanje – in karizmatični neznanec ga v nekaj minutah prepriča, da se z njim odpravi na izlet iz razbeljenega, praznega Rima v času ferragosta. Popoldanska vožnja se razmahne v dvodnevno odisejado po Toskani, kjer ni nič tako, kot je videti na prvi pogled. Roberto niha med občudovanjem do neobremenjenega, spontanega Bruna, in globokim pomilovanjem do človeka, ki je v življenju očitno osamljen. Hedonistični Bruno, ki je v nenehnem iskanju posvetnih užitkov, bežnih aferic in površnih poznanstev, je utelešenje arhetipa italijanske duše. Nič manj pomenljiv ni njegov avto, kabriolet lancia aurelia, prej simbol izbrane elegance, v Brunovih rokah pa samo še atribut cenenega bahaštva. Z dvoumnim likom tega šarlatana Risi "komedijo po italijansko" potisne do njenih meja: Vittorio Gassman je v enaki meri duhovit in strašljiv, karizmatičen in nevaren. O tem, da je režiser morda hotel postreči z moraliteto, priča tudi presenetljivo tragični, pogumni razplet filma (producent je skušal Risija na vse pretege prepričati o srečnem koncu, a brez uspeha: njun spor je na koncu menda razrešila stava.)

Dino Risi je kariero zače s študijem psihologije, nato pa ga je k sebi zvabila filmska industrija: najprej je bil kritik in scenarist, pozneje režiser dokumentarcev. I Sorpasso je njegov 15. dolgometražni film in prvi, ki mu je prinesel večji uspeh. (Čeprav je na večer ob odprtju bojda prišlo samo 50 gledalcev.) Foto: IMDb
Dino Risi je kariero zače s študijem psihologije, nato pa ga je k sebi zvabila filmska industrija: najprej je bil kritik in scenarist, pozneje režiser dokumentarcev. I Sorpasso je njegov 15. dolgometražni film in prvi, ki mu je prinesel večji uspeh. (Čeprav je na večer ob odprtju bojda prišlo samo 50 gledalcev.) Foto: IMDb

Ljubezen in laži v Neaplju
Marcello Mastroianni in Sophia Loren, velika prijatelja, ki sta skupaj nastopila v več kot desetih filmih, sta status enega najbolj magnetičnih parov pred filmsko kamero utrdila prav v Zakonu po italijansko, klasični komediji o bitki med spoloma, ki jo je režiral Vittorio de Sica. S fimom se bo 5. marca kinotečni cikel na nacionalki tudi končal.

Mastroianni igra Domenica, uglajenega poslovneža v brezhibno krojeni obleki, Loren pa Filumeno, neapeljsko prostitutko in mojstrico preživetja. Ko ju spoznamo, imata za seboj že dvajsetletno razmerje, polno vzponov in padcev: Domenico je Filumeno sicer odpeljal iz javne hiše in ji omogočil boljše življenje, a se ji nikoli ni bil pripravljen zavezati. Zdaj je tik pred poroko z drugo – in Filumena tega ne namerava kar tako dopustiti. Gledališka komedija, ki je bila predloga za film, ima v naslovu ime protagonistke, Filumena Marturano, kar ni naključje: v srcu zgodbe je strastna, inteligentna, iznajdljiva in glasna fatalka, ki zapostavljenosti in nezvestobe ne bo trpela v tišini.

Zakon po italijansko je bil leta 1964 v kinematografih uspešnica, ki je dokončno utrdila filmski par Mastroianni-Loren. Film je prišel na petah njunega prejšnjega sodelovanja z Vittoriem de Sico, Včeraj, danes jutri (1963), ki je leta 1965 dobil tudi tujejezičnega oskarja. Foto: IMDb
Zakon po italijansko je bil leta 1964 v kinematografih uspešnica, ki je dokončno utrdila filmski par Mastroianni-Loren. Film je prišel na petah njunega prejšnjega sodelovanja z Vittoriem de Sico, Včeraj, danes jutri (1963), ki je leta 1965 dobil tudi tujejezičnega oskarja. Foto: IMDb

Mojster Vittorio de Sica je kompleksno zgodbo, ki se razteza čez več desetletij, na neki način obdržal v prvotni, gledališki obliki: dogajanje je minimalistično in okleščeno, sijeta predvsem protagonista in njuna kemija pred kamero. Vzkipljiva ljubezen Domenica in Filumene je karikirana in teatralna, a ves čas zasidrana v globokih čustvih in realističnih človeških značajih. Zgodbo o "padli ženski", s katero je ljubljeni moški celo življenje ravnal kot s smetjo, bi bilo mučno gledati, če bi protagonistka sprejela vlogo, ki jo družba nalaga ženskam v srednjih letih – da prostor pohlevno odstopijo mlajšim. Po zaslugi neprekosljive karizme Sophie Loren pa je Zakon po italijansko utelešenje klasične romantične komedije. Nekateri akademiki De Sici nikoli niso odpustili, da se je od neorealističnih filmskih manifestov preusmeril k lahkotnejšim zgodbam, a prav njegove romance so prototip italijanskega šarma in inteligentnega humorja na velikem platnu.

Zakon po italijansko je bil nominiran za tujejezičnega oskarja, Sophia Loren pa za oskarja za najboljšo glavno žensko vlogo. Foto: RTV Slovenija
Zakon po italijansko je bil nominiran za tujejezičnega oskarja, Sophia Loren pa za oskarja za najboljšo glavno žensko vlogo. Foto: RTV Slovenija