Foto: EPA
Foto: EPA

Že sama klientela dražb je bila precej izjemna, piše The Art Newspaper. Na eni strani so na večernih prodajah največji delež doslej dosegale umetnine z garancijami. Pri nakupu dela z garancijo se dejansko kupi zavarovalno polico od poroka ali dražbene hiše. Po ocenah analitikov družbe ArtTactic so te umetnine doprinesle 64 odstotkov skupne vrednosti del, ki so šla pod dražbeno kladivo. Med omenjenimi umetninami je denimo bilo tudi platno L’empire des lumières belgijskega nadrealista Renéja Magritta iz leta 1961, ki so ga pri Sotheby'su prodali za 62,1 milijona evrov. To nakazuje zatekanje k varnosti in zniževanje tveganj na najvišjih ravneh – tako pri prodajalcih kot pri kupcih.

L’empire des lumières, René Magritte, 1961. Foto: Sotheby's
L’empire des lumières, René Magritte, 1961. Foto: Sotheby's

Druga, novejša skrajnost dandanašnjega trga umetnin pa so intenzivne špekulacije o mladih umetnikih oziroma tako rekoč mladi umetnosti. Lauren Quin in Rachel Jones sta bili med 20- in 30-letnimi umetniki debitanti, dela katerih so na dražbah te sezone dosegala šestmestne cene.

Digitalna tehnologija spodbudila špekulacije
Kot navaja The Art Newspaper, bi lahko poenostavljeno dejali, sta na dražbah torej prisotni dve vrsti akterjev – starejši zbiralci "stražarji", ki se držijo tradicionalnega izbora, in trendovsko ozaveščeni, novejši kupci, ki poskušajo svojo srečo. A v resnici slika ni tako jasna. Bolj kot dražbe z garancijami postajajo predvidljive, bolj kupci in prodajalci hrepenijo po vznemirjenju, ki ga s sabo prinaša nepredvidljivost. Svetovalka za umetnine Sibylle Rochat je dejala, da se zdaj, ko je resnih del, ki veljajo za tako rekoč prvorazredne delnice na "desetine milijonov, celo klasični zbiratelji želijo igrati nekoliko več." Poleg tega ugotavlja, da je "prehod na digitalno tehnologijo med pandemijo spodbudil špekulacije. Kupci so se prilagodili, da so za korak oddaljeni od dela, zato se počutijo manj navezani."

Umik Monetove slike med samo dražbo
A niso vsa dela šla tako zelo v promet. Prodaja klasičnih impresionističnih del, ki so sicer priljubljena pri ruskih kupcih v in izven države, je bila precej majava, zaradi situacije v Ukrajini vznemirjeni prodajalci so svoje umetnine umikali tudi med dražbami. Platno Les Demoiselles de Giverny, ki ga je Claude Monet naslikal leta 1894 in je šlo pod dražbeno kladivo pri Sotheby'su, so dejansko umaknili sredi draženja. Glede na napovedi bo v prihodnjem mesecu znova prisotno v okviru naslednje večje sezone Sotheby'sa v New Yorku.

Claude Monet, Les Demoiselles de Giverny, 1894. Foto: Sotheby's
Claude Monet, Les Demoiselles de Giverny, 1894. Foto: Sotheby's

A se postavlja vprašanje, ali bo situacija do tedaj kaj boljša. ZDA so bile sprva manj prizadete kot Evropa, na pragu katere se dejansko bije vojna. A dlje kot traja konflikt, bolj so oči sveta uprte v Rusijo, sankcije in druge gospodarske regulacije pa se vsakodnevno stopnjujejo.

Tegobe, ki tarejo tudi trg umetnin
V luči dolgotrajnega povišanja cen energentov v svetu, ki si še ni opomogel od stroškov obvladovanja pandemije, se zdi možnost širše recesije vse verjetnejša. Tudi možnost, da bi se vojna dodatno razmahnila, vsaj za zdaj še ni izginila. Pridobivanje pošiljk pa je za dražbene hiše še zahtevnejše kot v začetku tega leta. Kot še piše The Art Newspaper, lahko tako v naslednjem krogu prodaj pričakujemo še več nakupov "varnih" umetniških del na eni in eksperimentiranja z "nepreizkušenimi" mladimi umetniškimi imeni na drugi strani.