Do težav z informacijskimi sistemi prihaja zaradi pomanjkljive posodobitve antivirusnega programa podjetja za kibernetsko varnost CrowdStrike, zato se na napravah z operacijskim sistemom Windows ob zagonu prikaže t. i. modri zaslon smrti, zaradi česar se jih ne da uporabljati. Zaradi tehničnih težav so danes ovirana poslovanja bank, letališč in podjetij po vsem svetu.
Kot je za Televizijo Slovenija poročala novinarka Tadeja Anžlovar, bo odpravljanje težav zaradi njihovega obsega pri številnih podjetjih potekalo kar nekaj časa. Ponekod so sicer težave že odpravili Nekaj časa med drugim ni deloval portal za naročanje ZD-ja Ljubljana, ki pa so ga vzpostavili že do 14. ure. Tudi iz Addico banke so za Televizijo Slovenija sporočili, da so njihove storitve spet na voljo, da pa lahko katera deluje počasneje kot navadno.
Z letališča Jožeta Pučnika so sporočili, da so zaznali težave z informacijskimi sistemi prevoznikov za prijavo na polet, zato so nastale manjše zamude pri odhodih letal. Da bi čim bolj omejili vpliv na promet, so prilagodili procese, tako da večjih težav ne pričakujejo več. "Za zdaj od prevoznikov še nimamo informacij o odpovedih poletov. Potnikom priporočamo, da status svojih poletov preverijo na spletni strani ali pri prevozniku. Če ta ni prestavljen ali odpovedan, svetujemo, da se na letališče odpravijo prej kot običajno," so sporočili za MMC.
Da se spopadajo s tehničnimi težavami, so medtem potrdili tudi v Krki. "S težavami v Windows okolju, s katerimi se danes srečuje dobršen del sveta, se spopadamo tudi v Krki. Sodelavci informacijske tehnologije intenzivno odpravljajo težave in stanje se stabilizira. Vpliva na poslovanje ne pričakujemo," so v službi za odnose z javnostmi pojasnili za STA.
Portal Moja Dolenjska je medtem poročal, da se je po informacijah zaposlenih v Krki zgodil izpad celotnega računalniškega sistema, zaradi katerega je obstala proizvodnja, zaposlene pa so pošiljali domov.
Iz NLB-ja so za MMC sporočili, da zaradi računalniških izpadov po svetu ne zaznavajo težav. Kot so zagotovili, vsi procesi tako v Sloveniji kot tudi na drugih trgih, kjer je prisotna NLB Skupina, delujejo nemoteno. Tudi iz NKBM-ja so sporočili, da se ne soočajo z nobenimi težavami v informacijskem sistemu.
Napaka in ne napad
Pri tehničnih težavah, s katerimi se trenutno spopadajo organizacije po vsem svetu, gre glede na javno dostopne podatke za izpad zaradi tehnične napake, in ne za kibernetski napad, pravijo na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT.
Na SI-CERT sicer nimajo informacij o tem, koliko organizacij je zaradi teh težav prizadetih v Sloveniji, saj se njihovemu centru načelno poroča o kibernetskih napadih, so pojasnili za STA.
SI-CERT v tej luči prizadetim uporabnikom svetuje, da se obrnejo na tehnično pomoč podjetja CrowdStrike.
Svete: Preiskava bo obsežna
Direktor vladnega urada za informacijsko varnost Uroš Svete je povedal, da so znotraj Evropske unije v stalni navezi s podobnimi organi za kibernetsko varnost in spremljajo stanje po državah, pri čemer se poskušajo težave odpraviti in čim prej zagnati same sisteme.
Po njegovih ocenah bo glede na število prizadetih sistemov še kar nekaj časa trajalo, da bodo težave odpravljene. "Mislim, da bo konec tedna za IT-vzdrževalce kar zelo pester," je dejal Svete in povedal, da so nekatera podjetja že javno sporočila težave. "Sektorji so bili zelo različni, govorimo o finančnem sektorju, govorimo o zdravstvenem sektorju, posledice bodo seveda tudi na letalskem prometu, tako da imamo kar precej pester nabor prizadetih servisov," je povedal in dodal, da v državni upravi medtem težav niso zaznali.
Svete na podlagi poročil, ki jih je prejel v okviru mreže direktorjev kibernetskih agencij po Evropi, ugotavlja, da nimajo vse države enakih težav oziroma enakega obsega težav. "Imamo države, kjer očitno tega produkta niso ali pa so ga zelo malo uporabljali in tam potem zadeve niso sporne, imamo pa države, kjer so imeli res hude posledice," je poudaril.
Prizadetih podjetij v Sloveniji ni želel poimensko izpostavljati. Kot je pojasnil, gre za težave v storitvi kibernetske varnosti, z zelo natančnim popisovanjem pa bi se lahko povečalo tveganja za delovanje informacijskih sistemov.
Po njegovih besedah bo preiskava zelo obsežna, saj so udeležene številne države in tokratni obseg težav ni primerljiv z običajnimi izzivi, ki jih imajo seveda vsa tehnološko podprta podjetja.
"Težava je bila, da je pravzaprav prišlo do zaklepa Windows sistemov in da so dobesedno odleteli iz omrežij. Iz tega zornega kota je odpravljanje težav tudi za same vzdrževalce oziroma IT-menedžerje še toliko bolj zahtevno delo," je povedal.
Težave pa potrjujejo to, da imamo danes vseobsegajoče storitve, svetovne operacijske sisteme, svetovna podjetja, ki so na nekaterih področjih skorajda monopolisti, njihov izpad ali nedelovanje pa potem občutijo vsi.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje