Na ljubljanskem letališču so manjše zamude letal. Foto: BoBo
Na ljubljanskem letališču so manjše zamude letal. Foto: BoBo

Do težav z informacijskimi sistemi prihaja zaradi pomanjkljive posodobitve antivirusnega programa podjetja za kibernetsko varnost CrowdStrike, zato se na napravah z operacijskim sistemom Windows ob zagonu prikaže t. i. modri zaslon smrti, zaradi česar se jih ne da uporabljati.

Zaradi tehničnih težav so danes ovirana poslovanja bank, letališč in podjetij po vsem svetu.

Z letališča Jožeta Pučnika so sporočili, da zaznavajo težave z informacijskimi sistemi prevoznikov za prijavo na polet, zato trenutno nastajajo manjše zamude pri odhodih letal. Da bi čim bolj omejili vpliv na promet, že prilagajajo procese in tako ročno prijavljajo potnike na polete.

"Za zdaj od prevoznikov še nimamo informacij o odpovedih poletov. Potnikom priporočamo, da status svojih poletov preverijo na spletni strani ali direktno pri prevozniku. Če ta ni prestavljen ali odpovedan, svetujemo, da se na letališče odpravijo prej kot običajno," so sporočili za MMC.

Sorodna novica Po svetu obsežen izpad računalniških sistemov, prizadeta letališča, banke in trgovine

Da se soočajo s tehničnimi težavami, so medtem potrdili tudi v Krki. "S težavami v Windows okolju, s katerimi se danes srečuje dobršen del sveta, se spopadamo tudi v Krki. Sodelavci informacijske tehnologije intenzivno odpravljajo težave in stanje se stabilizira. Vpliva na poslovanje ne pričakujemo," so v službi za odnose z javnostmi pojasnili za STA.

Portal Moja Dolenjska je medtem poročal, da se je po informacijah zaposlenih v Krki zgodil izpad celotnega računalniškega sistema, zaradi katerega je obstala proizvodnja, zaposlene pa so pošiljali domov.

Iz NLB-ja so za MMC sporočili, da zaradi računalniških izpadov po svetu ne zaznavajo težav. Kot so zagotovili, vsi procesi tako v Sloveniji kot tudi na drugih trgih, kjer je prisotna NLB Skupina, delujejo nemoteno. Tudi iz NKBM-ja so sporočili, da se ne soočajo z nobenimi težavami v informacijskem sistemu.

Napaka in ne napad

Pri tehničnih težavah, s katerimi se trenutno spopadajo organizacije po vsem svetu, gre glede na javno dostopne podatke za izpad zaradi tehnične napake, in ne za kibernetski napad, pravijo na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT.

Na SI-CERT sicer nimajo informacij o tem, koliko organizacij je zaradi teh težav prizadetih v Sloveniji, saj se njihovemu centru načelno poroča o kibernetskih napadih, so pojasnili za STA.

SI-CERT v tej luči prizadetim uporabnikom svetuje, da se obrnejo na tehnično pomoč podjetja CrowdStrike.

Svete: Preiskava bo obsežna

Direktor vladnega urada za informacijsko varnost Uroš Svete je povedal, da so znotraj Evropske unije v stalni navezi s podobnimi organi za kibernetsko varnost in spremljajo stanje po državah, pri čemer se poskušajo težave odpraviti in čim prej zagnati same sisteme.

Po njegovih ocenah bo glede na število prizadetih sistemov še kar nekaj časa trajalo, da bodo težave odpravljene. "Mislim, da bo konec tedna za IT-vzdrževalce kar zelo pester," je dejal Svete in povedal, da so nekatera podjetja že javno sporočila težave. "Sektorji so bili zelo različni, govorimo o finančnem sektorju, govorimo o zdravstvenem sektorju, posledice bodo seveda tudi na letalskem prometu, tako da imamo kar precej pester nabor prizadetih servisov," je povedal.

Po njegovih besedah bo preiskava zelo obsežna, saj so udeležene številne države in tokratni obseg težav ni primerljiv z običajnimi izzivi, ki jih imajo seveda vsa tehnološko podprta podjetja.

Kot je še dejal Svete, urad ne zbira konkretnih podatkov o tem, katere tehnologije posamezna podjetja in uporabniki v Sloveniji uporabljajo.