Na številnih linijah na jugovzhodu Slovenije so dijaki v zadnjih dneh ostali pred avtobusi, saj zanje ni bilo več prostora. Foto: Televizija Slovenija (zajem zaslona)
Na številnih linijah na jugovzhodu Slovenije so dijaki v zadnjih dneh ostali pred avtobusi, saj zanje ni bilo več prostora. Foto: Televizija Slovenija (zajem zaslona)

"Žal srednjih šol ni nihče nič vprašal. Kadar se uvajajo spremembe voznih redov, bi bilo nujno, da se na srednje šole vpraša, kdaj začenjamo pouk, kdaj zaključimo pouk ter iz katerih smeri se vozijo naši dijaki in koliko jih je. Te podatke imamo in bi jim jih seveda v anonimizirani obliki tudi posredovali," je v odzivu na težave pri prevozu dijakov sporočila ravnateljica Gimnazije Novo mesto Mojca Lukšič.

Kot je pojasnila, je bilo v prvih dneh novega šolskega leta "težav ogromno", po njenih ugotovitvah pa so se pojavljale skoraj na vseh linijah, ki jih za prevoz v šolo uporabljajo novomeški gimnazijci. "Vozne rede in število avtobusov je treba prilagoditi pouku v srednjih šolah ter številu dijakov. Pri tem je nujno sodelovanje kreatorja novih voznih redov in šol," je poudarila.

Sorodna novica Potnike razburjajo novi vozni redi in podražitve avtobusov

Direktor Šolskega centra Novo mesto Matej Forjan je pojasnil, da so bili od staršev in dijakov v tem tednu obveščeni, da so težave na skoraj 30 linijah. "V glavnem je bil problem prepolnih avtobusov, ki potem na vmesnih postajah več niso pobirali potnikov, ponekod se je pa zgodilo, da avtobusa sploh ni bilo," je dejal.

Ob tem je povedal, da do letos teh težav ni bilo. "Koliko nam je uspelo do zdaj raziskati, so se razmer s prevozi poslabšale, ker so se s 1. julijem 2024 zamenjali koncesionarji in težave so se pojavile kot posledica neustrezne komunikacije o zasedenosti posameznih linij na ravni stari koncesionarji–novi koncesionar–Družba za upravljanje javnega potniškega prometa," je dejal.

Tudi on je, podobno kot ravnateljica novomeške gimnazije opozoril, da jih kljub spremembam voznih redov v poletnih mesecih nihče ni kontaktiral in vprašal za kakršne koli podatke ali mnenje. "Do zdaj s prevozi nismo imeli težav in tudi z vsemi prevozniki smo odlično sodelovali. Verjamem, da bo enako po teh začetnih težavah tudi z novim koncesionarjem. Glavno je, da obstaja pri vseh vključenih interes za reševanje vseh težav in izzivov ter iskanje priložnosti za izboljšanje," je še dodal Forjan.

Mimo postajališča odpeljali trije prepolni avtobusi

Enega od konkretnih primerov težav, s katerimi so se dijaki in njihovi starši spoprijemali v minulih dneh, je za MMC v sredo opisala mama ene od novomeških gimnazijk. Kot je povedala, je drugi dan šole deset mladostnikov na njihovem postajališču ostalo brez prevoza v šolo, potem ko so trije prepolni avtobusi odpeljali mimo njih. Ni ji preostalo drugega, kot da je sedla za volan in se odpeljala po hčerko ter nekaj dijakov odpeljala v Novo mesto, sicer do šole ne bi prišli.

Kot je opozorila, so starši plačali celoletne vozovnice, misleč, da bo prevoz urejen, predvsem pa pravočasen in varen. Ob tem je opomnila tudi na izjemno podaljšanje voženj zaradi spremenjenih poti: eden od avtobusov, ki vozi otroke popoldne domov, potrebuje zaradi spremenjene poti eno uro in 25 minut namesto pol ure.

Tudi danes prepoln avtobus mimo dijakov brez ustavljanja

Tudi danes se težave ponekod nadaljujejo. Pri novomeški gimnaziji je znova brez prevoza ostalo več dijakov. "Avtobus za domov se je odpeljal mimo! Prepoln," je za MMC sporočila mama druge dijakinje.

Težave z avtobusnimi prevozi učencev na podeželju

Žveglič o prevozih na podeželju: Imeli smo dober sistem, zdaj pa je popolna zmešnjava

Da je predvsem podeželje "podhranjeno z javnim prevozom", je opozoril tudi predsednik Kmetijsko-gozdarske zbornice Slovenije Roman Žveglič. Kot najbolj kritična območja je izpostavil Kozjansko, Koroško, Suho krajino in pojasnil, da so na KGZS-ju v zadnjih dneh predvsem od svojih članov s tistih območij prejeli številne klice o tem, da za njihove otroke na jutranjih avtobusih ni bilo prostora. Veliko ljudi je moralo zato prekiniti delo na kmetiji ali oditi iz službe in peljati svoje otroke v šolo.

Opozoril je tudi, da so nekatere spremembe za dijake močno podaljšale čas vožnje v šolo. "Na relaciji Zagradec–Novo mesto morajo dijaki, ki obiskujejo Kmetijsko šolo Grm, presedati trikrat. Prej so za prevoz potrebovali pol ure, zdaj potrebujejo eno uro in tri četrt," je navedel konkreten primer. "V preteklem šolskem letu smo imeli dober sistem, ki je funkcioniral. Dijakom ni bilo treba prestopati, so počakali na avtobusu in koncesionarji so vedeli, kateri otroci kam gredo. Zdaj pa lahko rečemo, da je popolna zmešnjava," je opozoril in pristojne z ministrstvom za okolje, podnebje in energijo na čelu pozval k takojšnemu ukrepanju.

Za komentar težav, s katerimi se spopadajo dijaki, smo vprašali tudi šolsko ministrstvo in ministrstvo za okolje, podnebje in energijo.

"Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje se nam zdi pomembno, da so prevozi za vse dijake ustrezno zagotovljeni, a to spada na področje ministrstva za okolje, podnebje in energijo," so sporočili.

Tudi na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo nam konkretnih pojasnil niso podali in so nas napotili na Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP).

Nomago: Vozimo po voznih redih, ki jih pripravlja DUJPP

Na območjih, kjer je ob začetku novega šolskega leta prihajalo do največ težav, ima koncesijo za izvajanje medkrajevnih prevozov Nomago. Kot so nam sporočili s podjetja, prevoze na medkrajevnih linijah izvajajo v skladu z veljavnimi voznimi redi, ki pa jih od 1. julija letos, ko je začelo v Sloveniji veljati tudi novo koncesijsko obdobje, po vsej državi usklajuje in določa DUJPP, in ne več izvajalci prevozov sami.

Sorodna novica Medkrajevni avtobusi odslej po novih voznih redih

"DUJPP-ju smo od začetka novega koncesijskega obdobja poslali večje število predlogov za izboljšave. Na nekaterih linijah namreč opažamo majhno število potnikov, medtem ko bi bilo na določenih relacijah zaradi potreb potnikov smiselno uvesti dodatne prevoze ob najbolj obremenjenih terminih," so sporočili z Nomaga in dodali, da verjamejo, da bodo na DUJPP-ju v naslednjih dneh dodatno prilagodili vozne rede, da bodo v največji možni meri usklajeni s potrebami potnikov.

Ob tem so poudarili, da je bila marsikatera težava, ki je nastopila s prehodom na nov vozni red, v zadnjih dneh že odpravljena. "Zaradi povečanih potreb potnikov smo na večini linij medkrajevnega potniškega prometa razporedili vozila z največjim možnim številom sedežev in registriranimi stojišči, ki omogočajo sočasen prevoz do največ 80 oziroma v nekaterih primerih celo okoli 90 potnikov. Vse težave potnikov si prizadevamo razrešiti v najkrajšem možnem času," so pojasnili na Nomagu in potnike ob velikem številu sprememb v teh dneh prosili za strpnost in potrpežljivost.

Ali je DUJPP pri sestavljanju voznih redov kontaktiral s šolskimi zavodi oziroma se usklajeval z njimi, ob tem na Nomagu niso seznanjeni, so še dodali.

DUJPP: Težave s prezasedenimi avtobusi smo povsod že odpravili

Na očitek srednjih šol o pomanjkljivi komunikaciji ob prenavljanju voznih redov so se na DUJPP-ju odzvali s pojasnilom, da so skupnost občin z novimi voznimi redi seznanili že pred poletnimi počitnicami. "Prav tako so bili še pred tem koncesionarji, ki so nam predstavili trenutno situacijo in nam dali smernice za končno oblikovanje voznih redov, že nekaj mesecev prej vključeni v pripravo podrobnih voznih redov," so dodali.

Največ težav pri prevozu dijakov so sicer na družbi v zadnjih dneh zaznali v savinjski, posavski in notranjsko-kraški regiji. "Nanje smo takoj odreagirali in jih skupaj s prevozniki odpravljamo," so dodali. V primerih, kjer avtobusov ni bilo, so prevoznike takoj pozvali k pojasnilom, v preverjanje neizvedenih voženj pa je vključen tudi nadzor poslovanja, so sporočili. "Na težave s prezasedenimi avtobusi smo takoj odreagirali z dodajanjem avtobusov na odhode in jih skupaj s prevozniki povsod že tudi odpravili," so dodali.

Kot poudarjajo, so sicer odgovornosti jasne – DUJPP ureja, prilagaja in nadzoruje izvajanje javnega potniškega prometa, za izvedbo pogodbe pa so odgovorni koncesionarji. "Prevoznik je v skladu s koncesijsko pogodbo dolžen zagotavljati izvajanje voznega reda, kot tudi zagotoviti dodatne avtobuse na odhodih, kjer so obstoječi odhodi prepolni," so poudarili.

Srečanje med predstavniki šol in DUJPP-ja

Kot nam je pojasnil Matej Forjan, so se v sredo na pobudo Šolskega centra Novo mesto sestali predstavniki njihovega šolskega zavoda, Nomaga in DUJPP-ja. "Na sestanku smo oba predstavnika seznanili s stisko dijakov in staršev ter z obsegom problematike avtobusnega prevoza," je pojasnil.

Predstavnika Nomaga in DUJPP-ja sta po navedbah direktorja Šolskega centra Novo mesto povedala, da so nekateri problemi že rešeni, drugi pa, da se rešujejo sproti, in zagotovila, da bodo težave odpravljene najpozneje do 13. septembra 2024. "Do takrat se bomo stalno obveščali o uspešnosti reševanja težav in o morebitnih novih težavah," je še dodal Forjan.

"Na obisku v Šolskem centru Novo mesto in Šolskem centru Krško smo ravnateljem predstavili situacijo in predloge rešitev in iz njihove strani prejeli tudi veliko razumevanja. Na podlagi vsega dogovorjenega menimo, da do večjih težav ne bi smelo več prihajati, bomo pa vseskozi spremljali situacijo in jo po potrebi še prilagajali," so sestanek povzeli na DUJPP-ju.