Greenpeace poudarja, da je letenje z letalom za okolje 80-krat slabše kot vožnja z vlakom. "Medtem ko se Evropa spopada z vročinskimi valovi in gozdnimi požari, letalski promet pa ima težave z velikimi zamudami in odpovedmi, naše novo poročilo kaže, v kolikšni meri nepošteno področje potovanj na dolge razdalje spodkopava evropske železnice, izkorišča delavce in onesnažuje planet – vse to v korist letalskih družb," so zapisali.
V poročilu tudi navajajo, da so letalske družbe kljub onesnaževanju oproščene davka na kerozin, zaradi česar davkoplačevalci v Evropi po oceni podjetja Transport & Environment letno izgubijo 34 milijard evrov. Železniške družbe podobnih davčnih ugodnosti nimajo.
Evropskim železnicam najbolj škodujejo nizkocenovne letalske družbe, pri čemer je potovanje iz Londona v Barcelono lahko tudi do 30-krat dražje z vlakom kot z letalom.
Letalstvo najhitreje rastoči vir izpustov v EU-ju
Cenovna privlačnost letalskih vozovnic je po mnenju Greenpeacea neodgovorna in nepoštena. "Letalska industrija je ena podnebju najbolj škodljivih in nepoštenih industrij na svetu. V zadnjih desetletjih je bilo letalstvo najhitreje rastoči vir izpustov toplogrednih plinov v EU-ju (+29 odstotkov med letoma 2009 in 2019)," so še poudarili.
Greenpeace zato poziva vse evropske nacionalne vlade, da uvedejo "podnebne vozovnice", cenovno ugodne dolgoročne vozovnice, ki veljajo za vsa sredstva javnega prevoza v državi ali določeni regiji.
Poleti cenejši na 70 odstotkih povezav
Greenpeace je v analizi primerjal letalske in železniške vozovnice za 112 različnih evropskih prog v devetih različnih časovnih obdobjih.
"V povprečju so poleti cenejši od vlakov na 71 odstotkih analiziranih prog. Samo 23 evropskih prog je (skoraj) vedno cenejših z vlakom kot z letalom, pri čemer samo šest od njih opravljajo nizkocenovni letalski prevozniki," so strnili raziskavo.
Nizkocenovniki včasih ponujajo celo cenejše prestopne polete kot podjetja, ki že opravljajo direktne lete za iste proge, kar povzroči do 10-krat več izpustov toplogrednih plinov. "Ta praksa, ki uničuje podnebje, nakazuje, da potniki iz Londona v Bruselj potujejo denimo prek Danske," so izpostavili v sporočilu za javnost.
Slovenija: nizka hitrost in pogostost železniških povezav
Glede Slovenije so izpostavili nizko hitrost in pogostost železniških povezav s sosednjimi državami. Najdražja ugotovljena pot z vlakom je bila tista med Ljubljano in Amsterdamom, najcenejša možnost za to pot pa direktni sobotni let Transavie. Nekatere druge dni je bil vlak cenejši.
Pot do Hamburga je večinoma dražja z vlakom, če prestopne polete, ki onesnažujejo okolje, vsaj delno opravljajo nizkocenovne letalske družbe, kot sta EasyJet prek Londona ali Wizz Air prek Beograda. Na progah iz Varšave in Milana je bil vlak vedno cenejši, a je zelo počasen.
"Bistvene subvencije javnega prvoza"
V Sloveniji je po besedah Lene Penšek iz slovenskega Greenpeacea predvsem pomembno, da se začne resno investirati v infrastrukturo železniškega omrežja in da se podpira tudi avtobusni prevoz, ki je izjemnega pomena za kraje zunaj železniškega omrežja in dokler se železniška infrastruktura po Sloveniji ne okrepi.
"Investicije v infrastrukturo javnih prevoznih sredstev so bistvene, hkrati pa je izjemno pomembno, da se vzporedno prenehajo subvencionirati letalski prevozniki in letališča," so Penšek še povzeli v sporočilu.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje