Čebulj je prepričan, da bi moral biti arbitražni sporazum jasno predstavljen javnosti. Foto: EPA
Čebulj je prepričan, da bi moral biti arbitražni sporazum jasno predstavljen javnosti. Foto: EPA

Čebulj je svoje videnje pojasnil v sporočilu, ki ga je objavil na spletni strani Zavoda 25. junij. Pojasnil je, da bi lahko, če gre za dogovor o tem, da bo sklenjena mednarodna pogodba, ki bo vsebovala kriterije za rešitev mejnega vprašanja in s tem za določitev meje med Slovenijo in Hrvaško, celoten postopek "še nekako umestili" v okvir določb 70. člena Zakona o zunanjih zadevah.

Vendar v tem primeru vlada oz. njen predsednik za izhodišče oziroma kriterij, ki ga je treba upoštevati pri določanju vsebine mednarodne pogodbe, ki bo ratificirana v DZ-ju, ne more postaviti t. i. drugega Rehnovega predloga. Kot je pojasnil Čebulj, DZ drugega Rehnovega predloga ni sprejel v obliki, v kakršni je bil predložen, temveč s spremembami, ki pa jih ni sprejel hrvaški sabor.

O meji lahko odloča le DZ
Če bi šlo za dogovor o kriteriju reševanja mejnega vprašanja in posledično za določitev meje, potem to že neposredno vpliva na mejo in ozemlje Slovenije, o tem pa lahko odloča samo DZ in ne vlada s potrditvijo delovnega telesa DZ-ja, je še zapisal Čebulj. V obeh primerih je tako temeljna in tudi ustavnopravna težava to, da se sploh ne ve enoznačno, kaj je bilo dogovorjeno, saj vsaka stran vsebino dogovora drugače razlaga, je opozoril Čebulj.

Referendum bi morali izvesti zdaj
Ob tem je Čebulj prepričan tudi, da bi morali referendum v Sloveniji izvesti že zdaj in ne šele ob vstopu Hrvaške v Evropsko unijo. Kot je pojasnil, je referendum edina možnost, da se volivci uprejo tihi diplomaciji, ki v konkretnem primeru meji na derogacijo demokratičnih standardov odločanja o javnih zadevah, kakršni morajo veljati v parlamentarni demokraciji.

Poleg tega je referendum v primeru tihe diplomacije, katere rezultat so lahko spremembe slovenskega ozemlja, po mnenju Čebulja edini način, da se uresničuje ustavno načelo, da ima v Sloveniji oblast ljudstvo. Tega ne more nadomestiti zgolj potrditev tihe diplomacije s strani parlamentarnega odbora. Čebulj je kot razlog za referendum navedel še, da se bo šele v okviru referendumskega vprašanja izkristaliziralo, kaj je oziroma kaj naj bo podlaga pogajanj.