"Zavedati se moramo, da je prednja stran embalaže, ki jo kupci najprej opazijo, učinkovito oglasno mesto proizvajalca o izdelku. Oglasi pa, kot kaže praksa, izdelke pogosto predstavljajo enostransko," izpostavljajo v Zvezi potrošnikov Slovenije. Glede na pestro izbiro prehranskih izdelkov na trgovskih policah, med katerimi niso vsi priporočljivi za pogosto uživanje, je za potrošnike pomembno, da znajo informirano izbrati.
V zimskih mesecih, ko je manj svežega sadja in zelenjave, potrošniki v želji po zdravi, uravnoteženi in tudi vitaminov polni hrani še pogosteje posegajo po živilih s podobami sadja na embalaži. "Upravičeno pričakujemo, da ga bo izdelek tudi zares vseboval. A to vedno ne drži!"
V ZPS-ju zato predlagajo, da pred nakupom vedno preverite, koliko sadja oziroma zelenjave izdelki zares vsebujejo. Preverite hranilno tabelo na zadnji strani. Seznam sestavin se vedno začne s tisto sestavino, ki je je v živilu največ, nato v padajočem vrstnem redu sledijo še druge, vse do tiste, katere je najmanj.
Veliko informacij na spletu
Pomemben cilj nacionalnega programa o prehrani do leta 2025 je izboljšati prehranjevalne navade prebivalstva, a se ljudje pogosto ne znajdejo med obilje ponudbe na tržišču in ne prepoznajo izdelkov, s katerimi bi si lahko pripravili zdrav obrok. Ker je torej potrošnike treba opolnomočiti, da bodo znali informacije ne le razbrati, temveč tudi pravilno interpretirati, so se v skupne projekte povezali ZPS, ministrstvo za zdravje, Inštitut za nutricionistiko in Institut Jožefa Stefana.
Eden izmed njih je vzpostavitev nacionalnega portala www.prehrana.si. "Drug zelo pomemben pa je program podpore potrošnikom pri spremljanju in vrednotenju podatkov o sestavi živil, v okviru katerega bomo v naslednjem letu tudi nadgradili mobilno aplikacijo Zveze potrošnikov Slovenije Veš, kaj ješ? in potrošnikom še olajšali interpretacijo podatkov o sestavi živil," pojasnjuje Igor Pravst iz Inštituta za nutricionistiko.
Stvarno napako sporočite v dveh mesecih
Sicer pa so se v Zvezi potrošnikov Slovenije pred decembrskimi prazniki in povečanimi števili nakupov osredotočili tudi na informacije o stvarnih napakah izdelkov in kako jih uveljaviti pri trgovcih. "Če kupljeni izdelek ni skladen s pogodbo, torej ima eno ali celo več napak, odgovornost za takšne napake nosi prodajalec. Ta svoje odgovornosti za stvarne napake ne more omejiti ali izključiti z nobenim pogodbenim določilom," je pojasnil Matjaž Jakin iz ZPS-ja.
Stvarno napako lahko potrošnik uveljavlja pri nakupu kateregakoli izdelka, če ne deluje, če nima lastnosti, ki bi jih moral imeti, ali kako drugače ni skladen s pogodbo. Med primeri stvarnih napak je Jakin naštel čevlje, ki jim po dveh tednih odpade podplat, in pa pulover, ki po dveh pranjih močno spremeni barvo. Potrošniki imajo enake pravice kot pri uveljavljanju stvarnih napak tudi pri nepravilno opravljenih storitvah.
Kupec mora o napaki prodajalca obvestiti v roku dveh mesecev od dneva, ko je napako odkril. Svoje pravice pa lahko uveljavlja v največ dveh letih od prevzema izdelka. Če ste kupili rabljen izdelek, lahko stvarno napako uveljavljate največ eno leto od prevzema izdelka.
Komunicirajte pisno, izdelek fotografirajte
Pri tem Jakin potrošnikom svetuje, da s prodajalci komunicirajo v čim večji meri pisno, blago pa naj fotografirajo. Ne glede na to, ali prodajalec napako priznava ali ne, mora podjetje potrošniku pisno odgovoriti na zahteve najpozneje v osmih dneh po prevzemu. Če tega ne stori, se potrošnik lahko obrne na tržni inšpektorat, ki podjetju zaradi opustitve zakonske odgovornosti lahko izreče globo.
Kot je pojasnil Jakin, lahko potrošniki pri uveljavljanju stvarnih napak sami izbirajo med štirimi pravicami. Lahko zahtevajo odpravo napake, zamenjavo blaga z novim, vrnitev dela plačanega zneska v sorazmerju z napako ali vrnitev plačanega zneska.
Ne. Ker je prodajalec napako priznal, je dolžan vašemu zahtevku ugoditi tako, kot mu to nalaga zakon. Izbrali ste vračilo kupnine, zato mora prodajalec to upoštevati in vam vrniti denar. Dobropis ne šteje kot vračilo kupnine. Če želite, seveda lahko sprejmete tudi dobropis, a pri tem ne pozabite na morebitno časovno omejitev veljavnosti dobropisa.
Prodajalec ni dolžan menjati brezhibnega izdelka
Pri tem pa na ZPS opozarjajo na primere, ko želijo potrošniki vrniti izdelek, ker so si premislili, vendar to ni stvarna napaka. Prodajalec namreč ni dolžan zamenjati brezhibnega izdelka, razen če je to izrecno obljubljal.
Imajo pa ob nakupovanju prek spleta, telefona ali drugje izven poslovnih prostorov kupci možnost, da si v 14 dneh premislijo in odstopijo od pogodbe brez navedbe razloga. Vendar pa to ne pomeni, kot je opozoril Jakin, da lahko blago v tem času prosto uporabljajo. Poleg tega pa takšno vračilo ni mogoče v primeru hitro pokvarljivega blaga.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje