Od osamosvojitve pa do danes se je razdrobljenost države na lokalni ravni skoraj podvojila. Leta 1994 je namreč državni zbor izvedel reformo lokalne samouprave in z zakonom določil način ustanavljanja novih občin. Čeprav je predpisano, da mora imeti nova občina vsaj 5.000 prebivalcev, popolno osnovno šolo, zagotovljeno primarno zdravstveno varstvo, ustrezno komunalno opremljenost, poštne storitve, knjižnico in prostore za upravno dejavnost, pa se pri dejanskem odločanju to večkrat spregleda in raje upošteva merila za izjemne primere.
Te izjeme so v zakonu predvidene za območja, kjer obstajajo posebni geografski, obmejni, narodnostni, zgodovinski ali gospodarski razlogi. V takih primerih mora imeti nova občina vsaj 2.000 prebivalcev, a, kot kaže statistika, je izjema prej pravilo. Več kot polovica občin je bila namreč ustanovljena prav zaradi izjemnih razlogov, tako da ima kar 110 občin manj kot 5.000 prebivalcev.
Pregled števila občin po številu prebivalcev:
manj kot 5.000 prebivalcev | v 110 občinah | 52,38 % |
od 5.000 do 10.000 preb. | v 47 občinah | 22,38 % |
od 10.000 do 50.000 preb. | v 50 občinah | 23,80 % |
od 50.000 do 100.000 preb. | v 1 občini | 0,48 % |
več kot 100.000 preb. | v 2 občinah | 0,96 % |
SKUPAJ | 210 | 100 % |
Največ občin je bilo ustanovljenih leta 1995
In kako se je vse od leta 1994 gibala dinamika ustanavljanja slovenskih občin? Takrat so začeli uvajati reformo, ki je leta 1995 prinesla zvišanje števila občin z 62 na 147. Leta 1998 je sledila druga večja sprememba, ko so poslanci s spremembami zakona o ustanovitvi občin povečali njihovo število na 192. Leta 2002 je bila ustanovljena 193. občina, naslednja večja sprememba pa se je zgodila leta 2006, ko so marca ustanovili 12 novih občin, junija pa še 5. Tako imamo zdaj 210 občin, število pa bi se letos še povečalo, če ne bi poslanci v drugem glasovanju zavrnili novelo zakona o ustanovitvi novih občin Mirna in Ankaran. Končno odločitev bo dalo ustavno sodišče.
Trend drobljenja občin ima kar nekaj nasprotnikov. Med njimi je tudi minister za lokalno samoupravo Henrik Gjerkeš, ki je že večkrat opozoril, da imajo majhne občine sicer svoje prednosti, ki jih ljudje vidijo v hitrejšem dosegu infrastrukture, predvsem prometne. A kar se tiče socialne infrastrukture ali družbene nadgradnje, so s svojimi viri precej omejene. Zato se morajo že zdaj za izpeljavo večjih projektov znova združevati in skupaj nastopati na razpisih za dodatna sredstva, kar bo v prihodnosti moralo postati stalna praksa.
Združevali in drobili so jih tudi v preteklosti
Dinamiko drobljenja in združevanja občin lahko opazujemo tudi skozi zgodovino. Vsakokratna oblast je na slovenskem ozemlju na novo določala občine glede na to, kakšno vlogo v upravno-teritorialni ureditvi jim je namenila. V Enciklopediji Slovenije lahko tako preberemo, da so občine na Slovenskem ustanovili že v 18. stoletju. V zapisih o jožefinski davčni regulaciji iz leta 1789 lahko namreč razberemo, da je bilo v ljubljanskem okrožju 288 občin, v celjskem 558, v mariborskem pa 801.
Naslednja sprememba pri organiziranosti občin je sledila po propadu Ilirski provinc, ko so na slovenskem ozemlju, ki je spadalo pod Ilirske province, na novo oblikovali glavne občine – obsegale so območja nekdanjih francoskih komun – in podobčine. Leta 1817 je bilo teh v ljubljanskem okrožju 347, na Goriškem 205, na neilirskih območjih pa je bilo organiziranih 558 občin v celjskem okrožju in 791 v mariborskem.
Večje združevanje občin so izvedli čez dobrih 100 let, že v novi državi – Kraljevini Jugoslaviji. Večji del slovenskega ozemlja je spadal pod Dravsko banovino, ta pa je bila razdeljena na 403 krajevne občine. Po 2. svetovni vojni do leta 1952 občin ni bilo, najmanjšo upravno enoto pa so predstavljali kraji. Potem so kraje združili in znova uvedli občine, ki jih je bilo tedaj v Sloveniji 371. Do večjega združevanja lokalnih enot je spet prišlo leta 1955, ko jo na Slovenskem ostalo 130 občin. Manjšanje števila občin se je nadaljevalo še naslednjih 10 let, tako da je bilo v Sloveniji leta 1965 62 občin, ki so ostale vse do osamosvojitve in nato do lokalne zakonodaje, ki jo je državni zbor sprejel leta 1994.
Ali se bo po tem, ko bo v vseh lokalnih skupnostih poskrbljeno za osnovno infrastrukturo, ki je velikokrat razlog za ustanavljanje manjših občin, tak razvoj ponovil tudi v naši samostojni državi, bomo videli v prihodnosti.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje