S svežnjem prometnih zakonov želi vlada izboljšati varnost v cestnem prometu in jasneje določiti odgovornosti in pristojnosti za upravljanje javnih cest. Foto: Bobo
S svežnjem prometnih zakonov želi vlada izboljšati varnost v cestnem prometu in jasneje določiti odgovornosti in pristojnosti za upravljanje javnih cest. Foto: Bobo
Žrtve slovenskih cest
Bo po sprejetju zakonodaje leta 2011 žrtev slovenskih cest še manj? Foto: MMC RTV SLO
Prometna nesreča
Med strožje sankcioniranimi prekrški sta tudi pobeg s kraja nesreče in odklonitev preizkusa alkoholiziranosti. Foto: MMC RTV SLO

Novi zakon o pravilih cestnega prometa predvideva zlasti strožje sankcioniranje voznikov, ki jih policija zaloti pri prekrških, neposredno povezanih s hujšimi posledicami prometnih nesreč. Na drugi strani pa se bodo znižale globe za prekrške, ki ne vplivajo bistveno na varnost cestnega prometa.

Po novem višje globe
Tako bo, če bo alkotest pokazal več kot 1,10 grama na kilogram krvi, po novem zakonu denarna kazen znašala 1.200 evrov, kar je 400 evrov več kot po zdaj veljavni zakonodaji. Voznik s tako visoko stopnjo alkohola v krvi bo dobil tudi 18 kazenskih točk in odvzeto mu bo vozniško dovoljenje, je za TV Slovenija poročala Ana A. Gajič.

Enake kazni kot v primeru alkoholiziranosti veljajo tudi v primeru vožnje pod vplivom prepovedanih substanc. Glede na staro zakonodajo je globa višja in po novem tudi v tem primeru sledi takojšen odvzem dovoljenja.

Zakoni se bodo začeli uporabljati od 1. julija 2011
V primeru prekoračitve hitrosti v naselju nad 50 km/h bo globa po novem za 200 evrov višja, kazen za odvzem dovoljenja pa ostaja enaka. Močno pa so predlagatelji v novem zakonu, ki bo tako kot preostali trije iz prometnega svežnja začeli veljati 1. aprila 2011, uporabljati pa ga bodo začeli 1. julija, poostrili kaznovanje za vožnjo v napačno smer, s sedanjih 300 evrov in 5 kazenskih točk, se sankcioniranje zaostruje na 1.200 evrov in takojšen odvzem dovoljenja.

Med strožje sankcioniranimi prekrški sta tudi pobeg s kraja nesreče in odklonitev preizkusa alkoholiziranosti.

Spremenjen režim pridržanja voznikov
V novem zakonu je med drugim spremenjen tudi režim pridržanja voznikov. Pogoji za pridržanje pri različnih kategorijah voznikov bodo odslej izenačeni, policist pa se bo lahko tudi odločil, da v določenih primerih pridržanja ne odredi.

Določbe o obvezni uporabi čelade za za vse kolesarje so poslanci v razpravi zavrnili in potrdili, da bo obvezna uporabe čelade veljala le za kolesarje do 14. leta starosti. Zakon pa prinaša tudi natančno opredelitev pristojnosti občinskega redarstva, uvedbo odložitve izvršitve prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja ter razširitev inštituta začasnega zasega motornega vozila na druge hujše kršitve cestnega prometa.

Obvezna bo udeležba na kontrolnem zdravstvenem pregledu
Zakon o voznikih se osredotoča predvsem na vzgojo in usposabljanje udeležencev v prometu, resocializacijo povratnikov prometnih kršitev in prenovo področnih kontrolnih zdravstvenih pregledov.

Za kršitelje, ki jim je bil izrečen ukrep prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja, določa obvezno udeležbo na kontrolnem zdravstvenem pregledu in programu dodatnega usposabljanja za varno vožnjo oz. udeležbo na rehabilitacijskih programih.

Možnost izbrisa kazenskih točk
Posebna pozornost je v zakonu namenjena tudi dvigu standardov usposabljanja vseh, ki sodelujejo pri usposabljanju kandidatov za voznike. Po novem zakonu vsebine prometne vzgoje za varno udeležbo v cestnem prometu izvajajo civilna družba in organizacije, ki se ukvarjajo s preventivnimi dejavnostmi za področje varnosti cestnega prometa, zlasti v sodelovanju z javnimi vzgojno-izobraževalnimi zavodi.

Teoretično usposabljanje v šolah vožnje se s sedanjih 40 znižuje na 20 ur, novi zakon pa daje tudi možnost izbrisa kazenskih točk osebam, ki se udeležujejo programa vadbe varne vožnje ali enega izmed rehabilitacijskih programov.

Svetlobne vitrine le zunaj vozišča
Zakon o cestah bo nadomestil veljavni zakon o javnih cestah in vnesel nekatere posodobitve, na primer prepoved postavljanja elektronskih prikazovalnikov ob državnih cestah. Vsi obstoječi prikazovalniki bodo morali biti odstranjeni v šestih mesecih od uveljavitve zakona. Svetlobne vitrine ob državnih cestah pa se lahko po novem postavljajo le zunaj vozišča državne ceste.

Odjava vozila pri spremembi lastništva bo obvezna
Še zadnji izmed svežnja prometnih zakonov pa je zakon o motornih vozilih, ki bo dajal pravno podlago za podrobnejšo pravno ureditev vseh tehničnih zahtev za vozila v cestnem prometu kot tudi za traktorje v opravljanju kmetijskih in gozdarskih del. Zakon med drugim predpisuje tudi obvezno odjavo vozila pri spremembi lastništva.