
Slabe razmere, v katerih živi skupina filipinskih delavcev, so razkrili v ponedeljkovem Tedniku na TV Slovenija. Skupina 11 Filipincev je v Slovenijo prišla z delovnim dovoljenjem, preizkusno obdobje pa opravljajo pri podjetju Arriva kot vozniki avtobusov. Za njihovo integracijo in nastanitev bi morala poskrbeti kadrovska agencija Workforce, ki ji plačujejo 200 evrov na mesec za namestitev v vlažni hiši skoraj brez ogrevanja.
V agenciji Workforce so odgovorili, da so skupino delavcev v hišo nastanili decembra lani, pri čemer so notranjost hiše prenovili – kot pravijo, so bili položeni novi laminati in urejena nova elektroinštalacija, zamenjana so bila okna in prebeljeni bivanjski prostori. Prav tako so zagotovili ogrevanje vseh prostorov, zatrjujejo in dodajajo: "Hiša je bila ob predaji filipinskim delavcem ustrezno urejena za dostojno bivanje in je zagotavljala primerne življenjske pogoje." Pri tem so sporočilu za javnost priložili tudi več fotografij, ki po njihovem dokazujejo stanje hiše po obnovi in ob predaji delavcem.
Workforce: V nove prostore bodo delavci preseljeni v dveh dneh
"O stanju, v kakršnem je hiša danes, smo izvedeli iz včerajšnjega prispevka v oddaji Tednik, pri tem pa je stanje tudi nas negativno presenetilo. Prikazani pogoji ne dosegajo naših standardov bivanja, zato smo nemudoma začeli urejanje nastale situacije. Filipinskim delavcem smo se za razmere opravičili, obenem pa smo takoj uredili drugo namestitveno kapaciteto, v katero bodo vsi delavci preseljenih v roku dveh dni. Naša napaka je, da stanja hiše v času njihovega bivanja nismo preverjali, saj bi v tem primeru že prej ustrezno ukrepali," so sporočili.
Kot so še zapisali, obžalujejo situacijo: "Zaradi zaznanega primera bomo uvedli dodatne nadzorne mehanizme, okrepili pa bomo tudi komunikacijo z delavci, da bomo morebitne težave pravočasno zaznali in jih učinkovito rešili."

Arriva: Od družbe Workforce smo zahtevali takojšnje ukrepe in po potrebi spremembo nastanitve
Že pred tem so se oglasili tudi v podjetju Arriva, kjer so delavci zaposleni, in zatrdili, da si prizadevajo za zagotavljanje primernih bivalnih razmer za vse zaposlene, ki so prišli iz tujine. V izjavi za javnost so pojasnili še, da so sklicali sestanek s podjetjem Workforce, na katerem so "zahtevali pojasnila in takojšnje ukrepe za izboljšanje pogojev", pa tudi "konkretne rešitve, vključno s takojšnjimi izboljšavami ali po potrebi spremembo nastanitve". Obenem izvajajo preglede nastanitev, "da zagotovimo skladnost s standardi in dogovorjenimi pogoji", in vzpostavljajo "jasen komunikacijski kanal za zaposlene, kjer bodo lahko varno in neposredno poročali o morebitnih težavah z bivanjem".
Ob tem so v Arrivi poudarili še, da pričakujejo "odgovorno ravnanje vseh deležnikov" in bodo "tudi v prihodnje skrbeli za to, da so pogoji bivanja in dela v skladu z dogovori in mednarodnimi standardi".
Ministrstvo za delo pripravlja nabor ukrepov
Da tuji delavci, ne zgolj Filipinci, pogosto živijo v nemogočih razmerah in v večini primerov prejemajo minimalno plačilo za delo, ki traja dlje od polnega delovnika, je dejstvo, s katerim so na ministrstvu za delo seznanjeni. Kot so povedali za STA, pripravljajo mogoč nabor ukrepov, s katerimi bi kaznovali kršilce.
"Opažamo tudi, da so nekatera podjetja, ki nudijo plačila pod pragom tveganja revščine in slabe delovne pogoje ter posledično na evropskem ali balkanskem trgu ne najdejo delavcev, na modelu uvažanja delavcev iz Azije utemeljila celo svoje poslovne modele," so povedali na ministrstvu.
Kot so pojasnili, ta trend spremljajo že nekaj časa in pripravljajo nabor ukrepov, s katerimi bi primerno kaznovali kršilce in končali prakse socialnega dampinga, ki so jih delodajalci v preteklih letih množično uporabljali. "Ministrstvo za delo najostreje obsoja vse delodajalce, ki nezakonito izkoriščajo tuje delavce in s tem v državi izvajajo socialni damping," so sklenili.
Ministrstvo za zunanje zadeve: Odločno obsojamo kršitve pravic filipinskih delavcev
"Na ministrstvu za zunanje in evropske zadeve odločno obsojamo prikazane kršitve pravic filipinskih delavcev v Sloveniji, zlasti nedopustno slabe bivanjske pogoje in oderuško zahtevano plačilo za posredovanje dela. Take kršitve je treba prijaviti organom pregona, ki morajo, tudi ob medijskih objavah, ustrezno ukrepati," pa so po prispevku v Tedniku zapisali na MZEZ-ju.
"Namen Memoranduma o soglasju o sodelovanju med Slovenijo in Filipini na področju dela, ki sta ga 11. marca letos v Manili podpisala Tanja Fajon in filipinski minister za delavce migrante Hans Leo Cacdac, je preprečiti takšne nesprejemljive in nezakonite prakse, predvsem pa filipinskim delavcem zagotoviti varno in pravično zaposlovanje ter dostojno delo," so še pojasnili in dodali, da sklicevanje na osebna poznanstva in povezave z ministrico Tanjo Fajon "ni nikakršno opravičilo za nedovoljeno ravnanje, na to naj se odzovejo organi pregona in pristojne institucije".

Na povsem neprimerne bivanjske razmere so na dopoldanski novinarski konferenci opozorili tudi sindikati. V Sloveniji se po besedah predsednika Konfederacije sindikatov 90 Slovenije (KS 90) Damjana Volfa srečujemo z rekordno nizko stopnjo brezposelnosti, ko bi morali imeti delavci sladke skrbi, "žal pa se srečujemo s sistemom, ki prevečkrat temelji na izkoriščanju delovne sile".
Da se kršitve tako glede delovne zakonodaje kot tudi varnosti in zdravja pri delu in s tem osnovnih človekovih pravic iz leta v leto povečujejo, po njegovem mnenju pričajo tudi podatki inšpektorata za delo. Zelo dober primer izigravanja delovne zakonodaje in s tem tudi slabljenja delavske moči so razmere v dejavnosti javnega cestnega potniškega prometa, je povedal.
"Javni cestni potniški promet je po več kot desetletju leta 2023 končno prišel do tega, da so se zakonito izbrali koncesionarji, ki opravljajo gospodarsko javno službo prevoza potnikov. Z julijem 2024 je ta koncesija, ki velja pet let, tudi začela veljati," je spomnil in dodal, da so delodajalci tako prišli do stalnega vira financiranja, kar je bil v preteklosti vedno izgovor, da niso zviševali osnovnih plač voznikom.
"Zdaj ko pa imajo to varnost, pa se dejansko srečujemo s tem, da so, namesto da bi šli v obljubljeno povišanje osnovnih plač voznega osebja, uporabili bližnjice z uvozom tuje delovne sile s Filipinov," je dejal.
Delavci živijo v neprimernih razmerah
V sindikatih sicer pozdravljajo, da so ti zaposleni neposredno s pogodbo o zaposlitvi v podjetju, a so po Volfovih opozorilih sporne agencije, ki jim prepustijo skrb za bivalne pogoje in integracijo. "To je sploh izrazita težava vseh ekonomskih migrantov, ki prihajajo z druge celine," je dejal.

Sindikalist Volf: Delavci so v Slovenijo pripeljani z lažnimi obljubami
Volf je sicer na novinarski konferenci poudaril še, da se dobički gospodarskih družb v zadnjih letih izrazito povečujejo, kar bi po njegovih besedah moralo pomeniti, da imajo delavci v Sloveniji pravico do dostojnega plačila in pravico, da delo opravljajo v varnih in zdravih delovnih okoljih.
Po njegovih besedah so še toliko bolj na udaru ekonomski migranti, ki prihajajo s trebuhom za kruhom. Sindikati ugotavljajo, da so ti pripeljani v Slovenijo "vsaj z lažnimi obljubami", tu pa opravljajo delo za izjemno nizko plačilo in v razmerah, ki sodijo v preteklo stoletje.
Kot je dodal častni predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Endre Mesaroš, ima v Sloveniji nekaj več kot 13.000 ljudi izpit kategorije D, medtem ko je voznikov avtobusov nekaj več kot 3000.
"Že preprosta matematična operacija odštevanja zelo jasno pove, da je v naši državi 10.000 voznikov, ki imajo vozniški izpit D-kategorije, ki so bolj kot ne v nizkem startu in so v preteklosti zagotovo opravljali ta plemeniti poklic, zaradi nedostojnega plačila ter nevarnih in nezdravih delovnih razmer v dejavnosti pa so ga v preteklosti zapustili," je dejal Volf.
Po Mesaroševem mnenju bi morala sicer javni potniški promet prevzeti država, če želi, da bo učinkovit. "Trenutni delovni pogoji in plačilo so katastrofa, z uvozom delovne sile pa se razmere ne bodo izboljšale. Čez leto bodo delavci iz tujine ugotovili, da lahko za enako opravljeno delo v Italiji ali Avstriji zaslužijo dvojno, in bodo odšli," je prepričan.
"Ne morem se znebiti občutka, da se naši politiki, predvsem na ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti kot tudi na obeh pristojnih ministrstvih – za okolje, prostor in energijo ter za infrastrukturo – slepijo, da je uvoz tuje delovne sile v dejavnosti javnega cestnega potniškega prometa, pa upam si trditi tudi drugje, postala bližnjica delodajalcev za kovanje še večjih dobičkov, v pretežni meri pa to pomeni izraziti socialni damping," je dejal.
Po Volfovih besedah je pri kakršnem koli uvozu tuje delovne sile ključno, da se delavcem zagotovijo enake delovne razmere, enaka usposobljenost in da kakovost javnega cestnega potniškega prevoza ne nazaduje. Od pristojnih pričakujejo odločnejše ukrepanje.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje