Ta teden v podcastu Številke govorimo o anketnih vprašalnikih, ki jih danes srečamo skorajda na vsakem koraku. O nekaterih težavah pri uporabi in interpretaciji anket je razmišljala Ana Slavec, mlada raziskovalka s Fakultete za družbene vede, kjer dela v katedri za družboslovno informatiko in metodologijo.
Ni pomembna velikost, ampak zgradba
Iz zgodovine ameriških volitev je znan primer iz leta 1930, ki je na površje izstrelil ime Georgea Gallupa. Kaj uči ta primer? "Pri vzorcu ni tako pomembna velikost vzorca, ampak bolj to, kako je zgrajen. Ne pomaga, če je vzorec ogromen, pomembneje je, kako je bil vzorec pridobljen, da čim bolje predstavlja populacijo. To področje se stalno razvija, ker obstajajo vedno nove metode. Tehnologija in družba se spreminjata," razloži Ana Slavec.
Največja težava? Pridobiti mlade
Kakšne izzive prinaša današnji čas? Ana Slavec: "Včasih se je ljudi klicalo po telefonu, danes je vse težje dobiti ljudi doma. Raziskovalci se moramo temu prilagoditi, ljudi skušamo dobiti po spletu, kar pa je težava. Pri vzorčenju moramo vedno imeti vzorčni okvir, na spletu tega nimamo. Ne obstaja register elektronskih naslovov." Je zaradi spleta težje dobiti upokojence? Doktorska študenta statistike odgovarja: "Njih dobimo na druge načine, po telefonu, pošti. Največja težava so mladi ljudje, ker so najbolj aktivni. Njih je lažje dobiti po spletu. A tudi tam ne sodeluje vsak, nekateri radi sodelujejo v anketah, drugi ne."
Na ankete naletimo na vsakem koraku
Obstajajo tudi druge težave, ena večjih je preobilje številka anket. "Ljudje niso pripravljeni sodelovati v anketah, ker jih je enostavno preveč. Povsod srečamo različna vabila, z njimi smo res obremenjeni. Na njih naletimo kot potniki v letalu, turisti v hotelu, pošiljajo nam jih zavarovalnice ... Vsi želijo izvedeti naša mnenja. V prihodnosti bo tega verjetno manj. Marketinški raziskovalci se tega zavedajo, za njih ankete niso več najbolj optimalna metoda. Pričakujem, da se bo s časom izvajalo manj anket, ostale bodo tiste, ki bodo res dobre. Za nas bo to lažje, ker bomo ljudi lažje prepričali k sodelovanju," je prepričana Slavčeva.
Večina anket je narejenih zelo slabo
Poplava anket prinaša tudi njihovo slabšo kakovost. "Večina anket je zelo slabo narejenih. Danes jo lahko narediš zelo poceni. S spletnimi orodji lahko enostavno in zastonj ustvariš anketo. A vprašanja so velikokrat slabo postavljena, problem je tudi v vzorčenju. Nekdo naredi anketo, jo pošlje prijateljem ali objavi povezavo na Facebooku. Večinoma jo torej izpolnjujejo osebe, ki jih anketiranec pozna, ne moremo pa nič reči o populaciji kot celoti," opozarja.
Izidi se prilagajajo drugim
Do napak prihaja tudi v napovedi volitev. V Sloveniji je znan primer napačnih napovedi parlamentarnih volitev v letih 2008 in 2011. Soavtorica bloga Udomačena statistika razloži: "V Sloveniji imamo veliko volivcev, ki so neopredeljeni, zato je težje napovedati izid. Večina anket pri nas meri neko stanje v nekem trenutku. Stanje na dan volitev je nekaj drugega, to je dosti dražje. Večina organizacij, ki se s tem ukvarja, izvaja merjenje situacije v nekem trenutku v obdobju pred volitvami, kako narašča podpora strankam ... Na koncu je točen rezultat težje napovedati. Pri nas in širše obstaja problem, da te organizacije gledajo, kaj počnejo druge. Svoje ocene volilnih izidov prilagajajo drugim. Če bo ena organizacija izmerila rezultat, ki je dlje od drugih napovedi, si ga ne bodo upali napovedati."
Preveč sugestivnih vprašanj
Do napak prihaja tudi v medijih. Katere napake jo zmotijo? Ana Slavec odgovarja: "Napaka, ki me vedno zmoti je, da na spletu ne uporabljajo možnosti filtriranja. Na vsebinski ravni pogosto vidim sugestivna vprašanja, v istem vprašanju se hkrati sprašuje po dveh stvareh hkrati. Študente lahko, denimo, vprašam: 'Kako ste bili zadovoljni s predavanji in vajami?' Neki študent je lahko zadovoljen s predavanji, ne pa vajami (ali obratno), in zdaj ne bo vedel, kako naj odgovori. Pri vprašanjih je treba biti specifičen in spraševati po eni sami stvari naenkrat. Vprašanje mora biti razumljivo za vse."
Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora, v katerem Ana Slavec razmišlja še o napakah pri interpretaciji podatkov, kaj nas učijo slabe ankete in kako statistiko uporabiti v vinogradništvu.
Vabljeni k poslušanju/branju:
- Podcast (klik na poslušanje celotne oddaje)
- Statistika, ki je bila izhodišče pogovora
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje