Urad za javno varnost (OVV) s sedežem v Haagu je dodal, da je bila raketa izstreljena iz vzhodne Ukrajine in da je letalo strmoglavilo zaradi eksplozije bojne konice, ki je zadela levo stran pilotske kabine. Strokovnjaki so v poročilu, objavljenem 15 mesecev po tragediji, dodali, da bi morala Ukrajina zapreti zračni prostor nad vzhodnim delom države in da je v času nesreče nad tem območjem letelo 61 letalskih družb. Po besedah vodje preiskovalcev je na dan strmoglavljenja nad vzhodno Ukrajino letelo skupno 160 letal. Ukrajinski zunanji minister Pavlo Klimkin je na navedbe, da bi moral Kijev zapreti zračni prostor nad območjem spopadov odvrnil, da si nihče ni niti predstavljal, da so bile na območju razporejene rakete.
Kot je dejal vodja OVV-ja Tjibbe Joustra, je bojna glava rakete eksplodirala zunaj letala in pri tem zadela levo stran pilotske kabine, zaradi česar se je del letala odlomil. "Bojna glava ustreza raketi, ki je nameščena v raketni sistem zemlja-zrak buk," je dejal. Potniki so skoraj nemudoma izgubili zavest. Le malo verjetno naj bi bilo, da se je kdorkoli zavedal, kaj se dogaja.
Preiskovalci so sicer poudarili, da njihov mandat ni bil ugotavljati, kdo je dejansko izstrelil raketo, ampak da so se osredotočili na štiri vprašanja: vzrok strmoglavljenja, letenje nad konfliktnim območjem, zakaj so morali svojci nizozemskih žrtev čakati od dve do štiri ure, da so dobili potrditev nizozemskih oblasti, da so bili njihovi bližnji na letalu, in do kolikšne mere so se potniki na letalu zavedali strmoglavljenja.
Raketa naj bi bila izstreljena z območja pod nadzorom separatistov
Joustra je sicer vztrajal, da preiskovalci niso ugotovili točnega mesta, od koder je bila raketa izstreljena, iz zemljevidov, predstavljenih novinarjem, pa je bilo po pisanju francoske tiskovne agencije AFP jasno razvidno območje blizu Donecka, ki je v rokah separatistov.
"Osebno nimam dvoma, da je bila to načrtovana operacija ruskih obveščevalnih služb, katere cilj je bila sestrelitev civilnega letala," je dejal ukrajinski premier Arsenij Jacenjuk. "In nobenega dvoma ni, da vinjeni separatisti ne znajo uporabljati sistema Buk," je po poročanju francoske tiskovne agencije AFP še dejal ukrajinski premier.
Nizozemska poziva Kremelj, ta se čudi
Kdo je kriv za strmoglavljenje letala, je sicer predmet ločene kazenske preiskave, ki prav tako pod vodstvom Nizozemcev, njene ugotovitve pa naj bi bile objavljene šele čez več mesecev, poroča BBC. Tako Ukrajina kot Nizozemska sta se zavzeli za to, da najdejo tudi krivca za tragedijo. "Naša prednostna naloga zdaj je, da najdemo storilce in jih preganjamo," je po objavi poročila nizozemskih preiskovalcev dejal nizozemski premier Mark Rutte. Ruske oblasti je pozval, naj poročilo spoštujejo in polno sodelujejo v preiskavi.
Moskva je glede poziva izrazila presenečenje. "Ne razumemo povsem njegove izjave o tem, naj Rusija polno sodeluje v kazenski preiskavi, saj je bila Rusija pripravljena sodelovati od samega začetka," je dejala tiskovna predstavnica ruskega zunanjega ministrstva Marija Zaharova. "Zdaj, po objavi poročila s končnimi sklepi, potrebujejo sodelovanje Rusije," je po poročanju ruske tiskovne agencije Interfax še dodala Zaharova.
Namestnik ruskega zunanjega ministra Sergej Rjabkov je sicer dejal, da je preiskava o strmoglavljenju letala pristranska. Rjabkov obžaluje, da gre pri preiskavi za "očiten poskus priti do pristranskih sklepov in izvršiti politična navodila", medte ko si je Rusija po Rjabkovih besedah prizadevala "organizirati preiskavo na način, ki bi bil celovit in nepristranski".
V odzivu na poročilo je malezijski minister za promet Liow Tiong Lai povedal, da bo Malezija v preiskavi še naprej ostala usmerjena k enemu cilju, in sicer odločni akciji, ki bo pripeljala do pregona kriminalcev. Da se bo malezijska vlada še naprej zavzemala za pravičnost, dokler ne bodo odgovorni plačali za svoje zločine, je napovedal tudi malezijski premier Najib Razak.
Še brez uradnih osumljencev
Mednarodni preiskovalci so sicer sporočili, da so identificirali ljudi, ki jih v zvezi z dogodkom še posebej zanimajo. Neodvisne ugotovitve preiskovalcev za zdaj "vse vodijo v isto smer," so sporočili preiskovalci, ki teh ljudi, ki uradno še niso osumljenci, niso poimenovali. V preiskavi pod nizozemskim vodstvom sodelujejo še Ukrajina, Avstralija, Malezija in Belgija.
Nizozemski mediji so sicer še pred uradnim poročilom poročali, da je letalo razstrelila raketa buk, "ki jo razvijajo in izdelujejo v Rusiji". "Lahko domnevamo, da uporniki ne bi bili sposobni upravljati takšne naprave. Sumim vpletenost nekdanjih predstavnikov ruske vojske," je eden od virov dejal za časopis Volkskrant. Dokazi kažejo na bojno glavo tipa 9N314M, ki jo je mogoče namestiti na raketo tipa 9M38M1, natančneje navaja poročilo.
Boeing 777 malezijske letalske družbe Malaysia Airlines, ki je bil na poti iz Amsterdama v Kuala Lumpur, je nad Ukrajino med hudimi boji med ukrajinsko vojsko in proruskimi separatisti že glede na dosedanje domneve sestrelila raketa. Pri tem je umrlo vseh 298 ljudi na krovu, med katerimi je bila večina Nizozemcev.
Težavno upravljanje s sistemom
Raketni sistem buk so v sovjetski vojski začeli uporabljati leta 1979, več njegovih različic pa je v nekdanjih sovjetskih republikah še vedno v uporabi. Posamezna enota raketnega sistema je sestavljena iz vozila za upravljanje sistema, radarja za zaznavanje tarč in več vozil z raketami. Upravljanje s sistemom velja za težavnega. Po mnenju strokovnjakov je večmesečno intenzivno izobraževanje minimum za obvladanje opreme.
Različica sistema buk M1, ki naj bi bila vpletena v sestrelitev malezijskega letala nad vzhodno Ukrajino, lahko uniči tarče na višini do 22 kilometrov. Na izstrelitev je pripravljena v petih minutah. Izstreljene rakete eksplodirajo več metrov stran od tarče. Delci, ki pri tem nastanejo, preluknjajo lupino letala, zaradi česar to strmoglavi. Verjetnost, da raketa oziroma njeni delci zadenejo letalo, je 96-odstotna.
Glede na podatke Mednarodnega inštituta za strateške študije s sedežem v Londonu je ukrajinska vojska leta 2014 imela v lasti več kot 60 sistemov buk M1, Ukrajina pa je nedavno zatrdila, da nima nobenega več. Rusija ima medtem približno 350 sistemov buk v več različicah.
Rusko podjetje: Buk da, a izstreljen z območja pod nadzorom Kijeva
Pred predstavitvijo uradnega poročila pa se je oglasilo tudi rusko orožarsko podjetje Almaz Antej, ki med drugim proizvaja raketne sisteme buk. "Če je bil boeing sestreljen z raketnim sistemom buk, ga je iz kraja Zaroščensko zadela raketa tipa 9M38," je dejal prvi mož podjetja Jan Novikov.
Zaroščensko naj bi bilo v času tragedije pod nadzorom ukrajinskih vladnih sil. Da letalo ni bilo sestreljeno z območja pod nadzorom proruskih separatistov, po navedbah podjetja potrjuje tudi ugotovitev, da je bil boeing zadet v levo stran. Poleg tega je Novikov zatrdil, da tipa rakete 9M38, ki je del raketnega sistema buk, ruska vojska nima več.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje