Proizvajalci malih avtomobilov so se pritoževali, da je nemogoče dobiti pet zvezdic za varnost. Izkazalo se je drugače. Foto: EPA
Proizvajalci malih avtomobilov so se pritoževali, da je nemogoče dobiti pet zvezdic za varnost. Izkazalo se je drugače. Foto: EPA
Organizacija EuroNCAP je pripomogla k večji varnosti in zmanjšanju števila žrtev prometnih nesreč. Foto: EuroNCAP
Euro NCAP ford s-max
V desetih letih so na testiranjih razbili 260 avtomobilov. Foto: EuroNCAP

V ZDA tovrstna testiranja obstajajo od leta 1979, v Avstraliji od leta 1988, tako da lahko rečemo, da smo v Evropi v malem zaostanku. Vsak napredek je treba pozdraviti, ne glede na zamudo.

V preteklih desetih letih je bil dosežen neverjeten napredek pri povečanju varnostnih standardov v Evropi, kar je eden izmed dolgoročnih ciljev EuroNCAP-a (European New Car Assessment Programme), je dejal zdajšnji vodilni človek organizacije Claes Tingvall.

Kot nebo in zemlja
Današnji in nekdanji avtomobili so, kar se varnosti tiče, različni kot nebo in zemlja. Najboljši dokaz so vzporedni izsledki testiranj, označeni z že zdavnaj prepoznavnimi zvezdicami.

V prvem krogu EuroNCAP v Transport Research laboratoriju v Berkshiru so razbili sedem mestnih avtomobilov. V simulacijskih testiranjih trkov sta si ford fiesta in VW polo prislužila po tri zvezdice, fiat punto, nissan micra, renault clio in opel corsa po dve, rover 100 pa samo eno zvezdico.

Danes imajo v tej kategoriji vseh pet zvezdic fiat punto, opel corsa, peugeot 1007 in 207, renault clio in modus ter toyota yaris. Kar 23 aktualnih modelov v razredu pa je prejelo štiri zvezdice. Povratni odgovor je prišel kmalu, še junija istega leta. Volvo S40 je postal prvi model, ki je prejel štiri zvezdice.

Prva odličnjakinja renault laguna
Program je podprla FIA in mnoge evropske vlade, zato so se proizvajalci počasi začeli zavedati, da ne smejo ignorirati EuroNCAP-a, ampak popravljati napake in izdelovati varnejše avtomobile.

Boljši so bili rezultati na testih, bolj so jih avtomobilski proizvajalci začeli sprejemati, nekateri so zato začeli uspehe na testiranjih uporabljati v reklamne namene. Spoznali so, da ljudje ne kupujejo več avtomobilov le zaradi lepe barve, močnega motorja ali velikega prtljažnika, ampak tudi zaradi varnostnih elementov.

Prvi "odličnjak" oziroma avtomobil s petimi EuroNCAP zvezdicami je bila leta 2001 renault laguna. Takrat so imeli nekateri na to pripombe, češ da majhni avtomobili ne bodo nikoli dosegli petih zvezdic, a je to leta 2004 uspelo še enemu Renaultovemu modelu modus. Od takrat naprej je petico prejelo še šest malih avtomobilov.

Cilj je dosežen
Danes je na popisu skupno 56 avtomobilov, ki so prejeli pet zvezdic, zato lahko sklepamo, da so pri EuroNCAP-u dosegli cilj in postali eden izmed največjih varuhov in rešiteljev človeških življenj na prometnicah.