V Tolminu je zadnje dni neprestano grmelo. Bolj kot slabo vreme je bilo za to krivo grmenje avtomobilov. Foto: Efraeuros.com
V Tolminu je zadnje dni neprestano grmelo. Bolj kot slabo vreme je bilo za to krivo grmenje avtomobilov. Foto: Efraeuros.com

V Tolminu je bilo pretekle dni veliko takih vozil in voznikov. V mestu ob Soči je namreč potekalo evropsko prvenstvo v radijsko vodenih avtomobilih.

Kar sto udeležencev iz 13 držav, poleg Slovenije predvsem zahodnoevropskih, se je od četrtka do nedelje merilo za naslov najboljšega na stari celini v kategoriji modelov v merilu 1:8, serije B.

Na severnem Primorskem se je tako z izjemo 30 najboljših tekmovalcev na svetu, ki sodijo v skupino A in v seriji B ne smejo tekmovati, zbrala vsa evropska smetana voznikov. Med seboj so se najprej merili v kvalifikacijah, nato pa še v medsebojnih predfinalnih dirkah na izpadanje, ki so trajale po 20 minut. V nedeljo je pred več sto gledalci sledil še 45-minutni veliki finale desetih najboljših. Vso konkurenco je premagal Slovenec Jernej Vuga in postal evropski prvak.

Tudi sicer je celotno tekmovanje prava formula 1 v malem. Za vsakim tekmovalcem, ki svoj avtomobil prek radijske komande nadzira s posebne tribune, s katere ima celoten pregled nad dirkališčem, stoji uigrana ekipa mehanikov. Starostni razpon udeležencev sega od najstnikov pa vse do že osivelih mož, ki se jim ob vonju po hlapih še vedno iskrijo oči. Seveda je med njimi tudi marsikatera ženska.

Andrej Leban

Pred posamezno dirko 2,5 kilograma težek avtomobilček, katerih cena odvisno od opreme sega v višino nekaj tisoč evrov, v boksih v roke vzamejo mehaniki. Pozorno mu nastavijo dvotaktni motor prostornine 3,5 kubičnih centimetrov, prestavno razmerje avtomatičnega dvostopenjskega menjalnika, vzmetenje na štirikolesnem pogonu, izpuh in druge pomembne komponente. Vsak avtomobil mora seveda skozi stroge roke sodniške ekipe, ki potrdi, da je vse na avtomobilu skladno s pravili. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
Gume so tudi v tem športu izjemnega pomena. Ker je v nedeljo v Tolminu nekaj časa lilo kot iz škafa, so na modele namestili posebne gume za dež z odtekalnim profilom. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
Na startu finalne tekme je bilo deset avtomobilov. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
Na posebni tribuni pa deset njihovih voznikov. Foto: Efraeuros.com
Radijska komanda pošilja ukaze avtomobilom, ki pa so zaradi mokrega vremena kljub temu na čase delovali tudi malce po svoje. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
V rezervoar dirkalnika gre do 125 ml mešanice metanola, olja in nitrometana. Med dirko morajo dirkalniki najmanj enkrat zaviti ob progo, kjer jim člani ekipe dolijejo gorivo, kar naredi dirko dodatno zanimivo. Finalna dirka, ki je trajala 45 minut, je bila zelo zanimiva, saj je ploha med dirko dodobra namočila dirkališče, tako da so morali vsi tekmovalci gume za suho progo nadomestiti s tistimi, prirejenimi za vodo na cestišču. Foto: Efraeuros.com
Vozila med dirko dosegajo hitrosti prek 115 kilometrov na uro. Avtomobili vozijo na čas, med vožnjo pa posebne induktivne zanke neprestano zapisujejo število krogov, ki jih je prevozil vsak avtomobil. Po izteku predvidenega časa je tako hitro znano, kdo je najboljši voznik. Foto: Efraeuros.com
Tolmin je že nekaj let slovensko središče radijsko vodenih modelov, kar mu omogoča moderna dirkališka steza s pripadajočo infrastrukturo, ki se je ne bi branili niti v tujini. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
Nad tekmovanjem bdi ostro oko sodnikov, ki pazijo, da tekmovalci ne goljufajo z vožnjo zunaj steze, oviranjem hitrejših ali nešportno vožnjo. V primeru kršitve voznika doleti kazen obveznega postanka v boksu ali celo izključitve. Taktiziranja ekip kljub temu ne manjka. Tako je marsikatera reprezentanca pripravljena tvegati izključitev enega izmed svojih tekmovalcev, če bi temu le uspelo s trčenjem onesposobiti katerega izmed glavnih tekmecev. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
Avtomobilom je med vožnjo skozi ovinke na mokrem precej drselo, zato so gledalci videli številne piruete … Foto: RTVSLO/Andrej Leban
… trke … Foto: RTVSLO/Andrej Leban
… in izlete s proge. Na srečo je osebje organizatorja vedno poskrbelo, da je bila izguba časa čim manjša. Foto: RTVSLO/Andrej Leban
Vuga je v napeti tekmi na polovici dirke prevzel vodstvo v številu prevoženih krogov, ki ga ni več izpustil iz rok. Nagrado so poleg evropskega prvaka in 9 preostalih najbolje uvrščenih tekmovalcev prejeli še najboljši voznik do starosti 17 let, voznik za največ osvojenih startnih mest in najlepše poslikano karoserijo. Foto: Efraeuros.com