Pokritost cestnih omrežij posameznih držav ni vedno enotna, prav tako pa se med državami glede na infrastrukturo razlikuje obseg aktivnih informacijskih storitev. Foto: TomTom
Pokritost cestnih omrežij posameznih držav ni vedno enotna, prav tako pa se med državami glede na infrastrukturo razlikuje obseg aktivnih informacijskih storitev. Foto: TomTom
Navigacija - predhodno načrtovanje poti
Predhodno načrtovanje poti na domačem računalniku je lahko bolj temeljito, preprostejše in tudi varnejše kot pa vnos neposredno na napravo. Foto: TomTom
Navigacija - prikaz različnih relacij
Nekateri navigacijski sistemi uporabniku ob izračunu poti ponudijo na izbiro več relacij. Foto: M. Kr.
Navigacija - prikaz gostote prometa in zastojev
Aktualni podatki o zaprtih cestah, delih, zastojih ali nesrečah lahko rešijo marsikatero zagato na poti, še posebej če navigacija samodejno prilagodi relacijo. Foto: TomTom
Navigacija - prikaz dejanske situacije v križišču
Sodobnejše navigacijske naprave samodejno prikažejo podrobnosti križišč ali pa celo postrežejo z risbami oziroma fotografijami dejanske situacije. Foto: Garmin
Navigacija - fiksni sistem v vozilu
Pri nakupu avtomobila je smiselno razmisliti tudi o odločitvi za fiksno navigacijsko napravo. Foto: TomTom

Natančnost kart in dobra pokritost ciljnega območja sta tako v samem vrhu kriterijev za izbiro ustreznega navigacijskega sistema, kar smo zapisali že v prvem delu nasvetov o premišljenem nakupu navigacije. Uporabna in priporočljiva pa je tudi možnost posodabljanja kart, predvsem za tiste uporabnike, ki navigacijo uporabljajo dnevno. Brez ustreznih kart so navigacijske naprave bolj ali manj neuporaben pripomoček, na kakovost kart pa je treba paziti že pri nakupu, da na primer z dragimi kartami, ki jih je treba doplačati, ne izgubite denarja, ki ste ga prihranili z na videz ugodnim nakupom same naprave.

Uporabniški vmesniki so pomembni
Seveda pa kakovost različnih navigacijskih naprav določajo še številne druge podrobnosti, ki jih uporabniki večinoma spoznajo šele v praksi, ko so posamezno napravo že kupili. Čeprav nekateri izdelovalci ponujajo dokaj izdatne informacije o posameznih izdelkih, je smiselno pred nakupom poiskati še kakšno dodatno informacijo, morda poiskati na spletu demonstracijo uporabe ali preizkus določene naprave oziroma se odpraviti v specializirane trgovine, kjer je večja verjetnost, da bodo znali prodajalci odgovoriti tudi na kakšno dodatno vprašanje.

Med pomembnejše lastnosti, ki vplivajo na učinkovitost in način uporabe, sodi zasnova uporabniškega vmesnika, ki mora omogočati preprosto in učinkovito vnašanje podatkov. Kljub opozorilom, da vozniki naj ne bi upravljali navigacijskih sistemov med vožnjo, v praksi seveda to ne drži. Preprost način uporabe lahko tako močno zmanjša čas, ko je voznikova pozornost preusmerjena na vnos podatkov. Pogostejše operacije, kot so na primer popravki končnega cilja, iskanje bencinskih servisov, parkirišč ali počivališč, iskanje alternativnih poti in podobno, naj bi bile čim bolj preproste ali morda rešene celo z neposrednimi bližnjicami, za kar zadostuje le en dotik ustrezne ikone ali pritisk na izbirno stikalo.

Podobno velja za morebitni priklic dodatnih podatkov, ki niso izpisani na zaslonu. S tem po navadi ni težav na fiksnih ali prenosnih napravah z večjimi zasloni, pri manjših pa je število dodatnih podatkov precej skopo, da je lahko prikaz karte večji. V povezavi z upravljanjem prenosnih naprav, ki večinoma poteka prek zaslonov na dotik, je treba dodati, da mora voznik že pri namestitvi upoštevati lahko dosegljivost, če ima ob sebi sovoznika, je pa tako ali tako priporočljiveje, da se z navigacijo ukvarja zadnji.

Izračun več mogočih poti
Pri izbiri poti večina naprav ponuja možnost izbire najkrajše, najhitrejše ali še kakšne druge poti. Kakovostnejše naprave po navadi omogočajo natančnejšo izbiro kriterijev in možnost izogibanja cestam s plačljivo uporabnino, cestam določenega razreda, trajektom in podobnim. Te nastavitve predhodno določi uporabnik in jih naprava samodejno upošteva pri izračunu poti. Še boljša pa je možnost, ko naprava samodejno pri vnosu cilja ponudi preprosto izbiro ene izmed osnovnih opcij – najhitrejšo, najkrajšo ali najzanimivejšo pot.

Med uporabnejše funkcije pa sodita tudi možnost spremljanja aktualnih prometnih informacij in prilagajanje poti oziroma možnost izbire obvoza zaradi prometnih zastojev. Tovrstne fiksne naprave so bile nekoč značilne le za avtomobile višjega cenovnega razreda, danes pa so na razpolago tudi prenosne in dosegljive širšemu krogu kupcev. V okoljih, kjer z ustrezno prometnoinformacijsko infrastrukturo sistem deluje, so vsekakor učinkovite in dobrodošle, sploh če ste na službeni poti z dogovorjenimi časovnimi termini ali pa hitite na letališče.

Med osnovne funkcije sodobnih navigacijskih naprav pa seveda sodijo takšne vsakodnevno uporabne podrobnosti, kot so priklic pred kratkim vnesenih ciljev, možnost vnosa domačega ali več osebnih ciljev, prikaz trenutne lokacije, iskanje različnih ustanov, dejavnosti in podobnega. Nekatere pa ponujajo tudi možnost spremljanja poti z vsemi ustreznimi podatki, ki jih poslovni uporabniki na primer potrebujejo za uveljavljanje potnih stroškov.

Navigacijske naprave z dodatki
Vse večja pa je na trgu tudi ponudba večfunkcijskih navigacijskih naprav, ki uporabnikom poleg vodenja do želenih ciljev ponujajo tudi prostoročno telefoniranje, prikaz fotografij ali filmov, predvajanje glasbe … Tovrstne naprave so lahko zanimiva opcija predvsem za uporabnike v vozilih starejših letnikov, ki še nimajo vgrajenih sodobnih multimedijskih pripomočkov, drugim pa se podvajanje funkcij seveda ne izplača. Če so omenjene funkcije le "brezplačen" dodatek h kakovostni navigacijski napravi, potem pri nakupu ni treba imeti pomislekov, sicer pa je priporočljiveje kupiti boljšo navigacijsko napravo ali za razliko v ceni storitev posodabljanja kart. Navsezadnje tudi zato, ker po navadi vse dodatne funkcije niso na ravni ustreznih izvirnih naprav.

Mikavnejša in za uporabnike smiselna opcija, ki se uveljavlja vsaj pri nekaterih izdelovalcih, je možnost prenosa podatkov med navigacijskimi napravami in osebnimi računalniki. Daljše poti lahko predhodno, udobneje in navsezadnje varneje načrtujete za domače računalnike in podatke prenesete v navigacijsko napravo. Podobno velja tudi za aktualizacijo elektronskih kart in vnašanje dodatnih podatkov, ki jih občasno ponujajo nekateri izdelovalci z boljšo podporo uporabnikom. Prenos podatkov z navigacijske naprave na računalnik pa vam omogoča vodenje poslovnega ali zasebnega dnevnika uporabe vozila in s tem povezanih stroškov.

Prenosna ali fiksna naprava
Čeprav so v zapisu omenjene predvsem prenosne navigacijske naprave, pa za konec še nekaj besed o fiksnih, serijsko vgrajenih v vozilo. Preprosta sodba o tem, katere so bolj ali manj uporabne, ni mogoča. Prenosne imajo predvsem prednost zaradi možnosti prenašanja iz vozila v vozilo ali uporabe na kolesu oziroma pešpotepih po neznanih mestih. Po navadi sta preprostejši tudi posodabljanje in dodajanje kartografije, kar pa je pri fiksnih napravah s prenosnimi spominskimi karticami tudi že precej lažje kot nekoč.

Seveda pa imajo nekaj prednosti tudi fiksne naprave, predvsem zaradi povezovanja z multimedijsko-informacijskimi sistemi in integracije v armaturo, kar zmanjša mikavnost za nepridiprave. Manj je tudi zmede s polnilnimi kabli, nekatere naprave omogočajo podvajanje prikazov na sredinskem zaslonu, instrumentnem delu ali vetrobranskem steklu, njihovo delovanje je čedalje pogosteje povezano tudi z delovanjem samega vozila, na primer prilagajanjem delovanja svetlobnih teles ali samodejnega menjalnika glede na konfiguracijo terena. Zato je pri nakupu novega avtomobila smiselno povprašati in razmisliti tudi o odločitvi za fiksno navigacijsko napravo.