Z letalnikom zaznajo tudi, ali je treba očistiti panel. Odsvetujejo kakršno koli drgnjenje s krtačami ali krpami, ki niso za to namenjene. Najbolje je vzeti pršilko z vodo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Z letalnikom zaznajo tudi, ali je treba očistiti panel. Odsvetujejo kakršno koli drgnjenje s krtačami ali krpami, ki niso za to namenjene. Najbolje je vzeti pršilko z vodo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

"Velikokrat stranke v aplikaciji opazijo, da jim paneli proizvajajo različno. Mi pogledamo, kaj je vzrok, saj je lahko manjša proizvodnja energije povezana tudi s senčenjem, na primer dimnika. Stranke se zato vprašajo, kaj je narobe s panelom. Čeprav sploh ne gre za napako," je za Avtomobilnost povedala Mirela Zupančič, vodja znamke Moon pri Porsche Slovenija.

Ko nekaj le začasno zasenči sončno elektrarno, res ni treba zagnati panike. Ko pa neki pojav znatno zniža proizvodnjo elektrike, je zelo dobrodošlo, da to nekdo opazi. Recimo v oddaljenem nadzornem centru. Izkušnje namreč kažejo, da lastniki običajno spregledajo obvestila na aplikacijah, oziroma ne spremljajo natančno, ali pa sploh ne spremljajo, koliko njihova sončna elektrarna v resnici proizvaja. Zato na koncu pogosto tudi ne opazijo, da bi prek strehe v hišo in v avtomobil morali dobiti občutno več elektrike. Zaznavanje, obveščanje in pregledovanje stanja elektrarne pa je zdaj postalo storitev.

Strokovnjak za vzdrževaje sončne elektrarne nam je povedal, da vremenski vplivi ne povzročijo prask. Sicer pa je vsak panel premazan s posebnim premazom, ki odbija vodo, do neke mere pa tudi umazanijo, da se ta ne nalaga pogosto in v večjih količinah. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Strokovnjak za vzdrževaje sončne elektrarne nam je povedal, da vremenski vplivi ne povzročijo prask. Sicer pa je vsak panel premazan s posebnim premazom, ki odbija vodo, do neke mere pa tudi umazanijo, da se ta ne nalaga pogosto in v večjih količinah. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Redni pregledi zaželeni

Zupančičeva pravi: "Načeloma je priporočljivo, da se pregledi izvajajo enkrat na dve leti. To vključuje redne vizualne preglede, preglede električne napeljave, ozemljitve, ocene morebitne potrebe po čiščenju, spremljanje sončne elektrarne v našem diagnostičnem centru, opozarjanje na napake. Stranka je tukaj popolnoma razbremenjena. Če spregleda kakršno koli obvestilo, jo iz diagnostičnega centra obvestimo, da se je elektrarna ustavila in posledično ne izgubljajo proizvodnje."

Kako resna težava za proizvodnjo energije pozimi je sneg, smo vprašali Jana Pušnika, ki je vodja projektiranja sončnih elektrarn pri podjetju Elnet: "Kadar se sneg nalaga na panelih, takrat je produkcija elektrarne ničelna. Vse dokler sneg na panelih ne skopni." Sami ne smemo odstraniti snega z lopato, saj lahko s tem poškodujemo panele, ki so locirani na strehi. Počakati je treba, da sneg skopni.

Toplotne pike, ki jih odkrijejo s pomočjo letalnika z vgrajeno IR-kamero, so pokazale, da je bil del panela bolj obremenjen, kar je lahko znak serijske napake, fizične poškodbe panela. V tem primeru je predlagana menjava panela, saj bi lahko v kratkem času odpovedal v celoti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toplotne pike, ki jih odkrijejo s pomočjo letalnika z vgrajeno IR-kamero, so pokazale, da je bil del panela bolj obremenjen, kar je lahko znak serijske napake, fizične poškodbe panela. V tem primeru je predlagana menjava panela, saj bi lahko v kratkem času odpovedal v celoti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Cvetni prah lahko zmanjša proizvodnjo elektrike

Večja težava od snega sta cvetni prah oziroma puščavski dež. To je tisto, kar povzroča največ problemov pri sami produkciji energije, pravi Pušnik, ki pojasnjuje, da lahko cvetni prah povzroči tudi od 30 do 35 odstotkov manjšo produktivnost sončne elektrarne. Umazanija se na panelih pojavi na spodnjem robu, zaradi odtekanja vode po panelih, kjer se zaradi dvignjenega spodnjega roba umazanija zadržuje. Puščavski pesek prekrije celotno fotovoltaiko, pride dež in potem umazanijo spere do roba, kjer se umazanija zaradi sonca in toplote panela zažge na panel. V tem primeru je treba panel očistiti. Pušnik pravi, da se čiščenje izvaja z omehčano vodo in posebnim čistilom. "Seveda tudi z zelo posebno krtačo, da ne ustvarjamo dodatnih prask na panelu oziroma ga ne poškodujemo."

Paneli so načeloma odporni proti toči. Do velikosti nekje štirih do petih centimetrov premera toče. Če je toča večja, oziroma pada z večjo silo, lahko panel tudi razbije. Je pa sam panel izdelan iz kaljenega stekla, kar pomeni, da se ne razdrobi po strehi oziroma ni nevarnosti za padajoče steklo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Paneli so načeloma odporni proti toči. Do velikosti nekje štirih do petih centimetrov premera toče. Če je toča večja, oziroma pada z večjo silo, lahko panel tudi razbije. Je pa sam panel izdelan iz kaljenega stekla, kar pomeni, da se ne razdrobi po strehi oziroma ni nevarnosti za padajoče steklo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Resne napake odkrivajo z letalnikom

Kako pa dejansko poteka vzdrževalni pregled sončne elektrarne? Pušnik nam je povedal, da je prva stopnja vzdrževalnega pregleda sončne elektrarne termični pregled z letalnikom, ki snema. Ta letalnik ima vgrajeno tehnologijo IR-kamere, ki zaznava infrardečo svetlobo. Spredaj na letalniku je posebna leča, ki zaznava infrardečo svetlobo. S tem lahko zaznajo možne toplotne pike oziroma žareče točke na elektrarni. Na sliki vidimo razporeditev panelov pod infrardečo svetlobo oziroma svetlobo, ki je s prostim očesom ne vidimo. In prav med snemanjem reportaže smo na sliki opazili, da je eden izmed panelov na strehi kazal znake manjše okvare.

Vabljeni, da si celoten vzdrževalni pregled sončne elektrarne in odkrivanje napak ogledate v zgornji videoreportaži iz oddaje Avtomobilnost, v spodnjem pa tudi o polnjenju avtomobila, ki pridobiva elektriko s pomočjo sončne elektrarne, in novih omrežninah.