Miniatura zastave 750 v merilu 1 : 43 je zanimiv bolj ali manj slovenski prispevek svetovni ponudbi. Foto: RTV SLO
Miniatura zastave 750 v merilu 1 : 43 je zanimiv bolj ali manj slovenski prispevek svetovni ponudbi. Foto: RTV SLO
Zastava 750
Nekoč so na slovenskih cestah močno prevladovali izvirniki zgodovinske miniature. Foto: RTV SLO
Zastava 750
Notranjost je preprosta tako, kot je bila pri izvirniku. Foto: RTV SLO
Zastava 750
Med posebnimi različicami je izvirniku najbolj podobno servisno vozilo AMZS. Foto: RTV SLO
Zastava 750
Tudi policija je imela fička. Foto: RTV SLO
Zastava 750
Še pogled z vrha na enega včasih najbolj razširjenih in priljubljenih vozil na naših cestah. Foto: RTV SLO

Svetovno znani kitajski izdelovalec miniatur Hongwell je miniaturo zastave 750, pri nas bolj znane pod legendarnim imenom fičo, namreč izdelal pod skrbnim očesom slovenskega podjetja Hribar in otroci, ki je poskrbelo za tehnično dokumentacijo in licenčne pravice.

Poleg osnovne različice v različnih barvah karoserije, med katerimi večina povsem ustreza nekdanjim izvirnikom, je mogoče najti tudi nekaj posebnežev. Med drugim vozilo slovenske policije, AMZS-ja in reklamnega vozila za pijačo kokta.

Stolp iz fičev
Miniatura je postavljena na trden plastični podstavek, ki ima še dve dodatni in plastični zaščiti, ki pa sta namenjeni zlaganju več miniatur v višino. Tako si je mogoče zgraditi pravi stolp različnih fičkov ali pa različnih miniatur iz iste proizvajalčeve serije. Manj zadovoljni bodo lastniki ene same miniature, saj se bodo morali odločati med izpostavitvijo prahu, ker miniatura nima plastičnega zaščitnega pokrova, ali pa vse skupaj ohraniti v manj pregledni kartonski embalaži, ki je izdelana posebej za trg držav nekdanje Jugoslavije, kjer je bil fičo pomemben dejavnik avtomobilske zgodovine.

Šli so v podrobnosti
Zunanji videz fiča v merilu 1 : 43 je na prvi pogled atraktiven, a bi se dalo marsikaj izboljšati. Miniaturo odlikujejo natančne oznake spredaj in zadaj, osnovna različica pa nosi tudi nekdanjo registrsko oznako Kranja. Hladilne reže pokrova motorja v zadku so ponazorjene z barvo, podobno tudi kovinske obrobe stekel in kljuke na vratih. Svetlobna telesa so izdelana iz ustrezno obarvane plastike, kromirano plastiko so uporabili za odbijača in platišča koles, na katerih so nameščene mehke gume. Platišča so dober približek nekdanjim bleščečim kovinskim okrasnim pokrovom.

Smerokazi na bokih so pomanjljivo narejeni, saj so le barvani in na prvi pogled preveliki, od izvirnika pa se razlikujejo tudi brisalci, ki so izrisani s črno barvo, namesto s srebrno. Pretirano svetlečo barvo plastike so uporabili tudi za izdelavo izpuha in lonca, sicer pa je podvozje izdelano iz črne plastike z dovolj detajli in oznakami kitajskega izdelovalca in slovenskega botra miniaturnega fička.

Pogled v notranjost
Glede na to, da ima miniatura vrata, ki se odpirajo, je pogled v notranjost sicer lažji, vendar ponuja le pogled na že pri izvirniku enostavno armaturo in preproste sedeže. Notranjost je izdelana iz črne plastike, dodanih je nekaj barvanih podrobnosti. Vključno z napisom zastava pred sovoznikom, ročicami na vratih in ne povsem ustreznim srebrnim detajlom na sredini armature.

Fičko AMZS
Med posebnimi različicami fička je verjetno najbolj privlačno servisno vozilo AMZS z ne povsem ustrezno oranžno lučjo, vendar natančno izdelanima napisoma na vratih, in sicer vključno z grbom AMS Jugoslavije. Žal pa vozilu manjka registrska oznaka, ki so jo pozabili dodati tudi kokta rdečemu fičku. Registrsko oznako pa ima dvobarvni fičo policiji, na katerem pa žal manjkajo oznake in grbi policije, ki so jih avtomobili nosili na vratih.

Kljub nekaterim pomanjkljivostim je miniatura zastave 750 brez dvoma pomemben prispevek k avtomobilski zgodovini na našem območju in privlačen zgodovinski spominček tudi za tiste, ki se sicer ne ukvarjajo z zbirateljstvom pomanjšanih štirikolesnih izvirnikov.