Evropsko združenje avtomobilskih proizvajalcev ACEA je odločitev evropskih organov pozdravilo. Foto: www.acea.be
Evropsko združenje avtomobilskih proizvajalcev ACEA je odločitev evropskih organov pozdravilo. Foto: www.acea.be

Povprečni izpusti ogljikovega dioksida zdaj znašajo 156 gramov na kilometer.

Evropska komisija
Evropska komsiija je po mnenju nevladnih organizacij storila korak nazaj pri energetsko-okolijski politiki. Foto: EPA

Omejitve bodo tako vendarle začele veljati leta 2012, vendar ne za vsa vozila, kot je sprva predlagala komisija.

Na koncu vendarle "prehodno obdobje"
Sprejeti kompromis med tremi organi Evropske unije predvideva, da bo omejitev 130 gramov CO2-ja na prevožen kilometer moralo leta 2012 izpolnjevati 60 odstotkov novih avtomobilov v EU-ju. Naslednje leto se bo ta delež povečal na 75 odstotkov, do leta 2015 pa naj bi normo oz. omejitev izpolnjevali vsi novi avtomobili, ki se bodo prodajali na trgih EU-ja.

Kazni
Novi sporazum predvideva tudi kazni za proizvajalce, če ti ne bodo upoštevali omejitev izpustov. Predvidena kazen za presežen gram bo znašala pet evrov, za presežene tri grame ali več pa 95 evrov. Toliko pa bo znašala kazen za en sam presežen gram ogljikovega dioksida po letu 2019, če proizvajalci ne bodo spoštovali omejitev.

Pirova zmaga Evropske unije?
Avtomobilska industrija je z doseženim kompromisom seveda zadovoljna, saj si je dolgo časa prizadevala, naj jim organi EU-ja zaradi trenutne finančne krize pogledajo skozi prste. Bilo je pričakovati, da bo EU upošteval prej omenjeni predlog, vendar pa je bilo pri vsem tem vprašanje le, za koliko bodo evropski politiki popustili avtomobilskim lobijem, ki jim je trenutna kriza (v tem pogledu) prišla še kako prav. Prodaja avtomobilov se namreč močno znižuje, zato tudi naraščajo stroški proizvajalcev. Če bi obveljal prvotni predlog komisije, bi to pomenil velik udarec industriji, saj bi ta morala v prihodnjih štirih letih veliko sredstev vložiti v razvoj novih tehnologij, kar je velik strošek predvsem za tiste, ki največ stavijo predvsem na velike, zmogljive in potratne avtomobile (BMW, Mercedes in proizvajalci športnih avtomobilov).

Nejevolja nevladnih organizacij in Zelenih
Z doseženim se ne strinjajo v Greenpeaceu, kjer so ostro obsodili popuščanje Evropske unije. Po njihovem so tudi zagrožene kazni prenizke, zato obstaja možnost, da jih bodo proizvajalci enostavno prezrli. Navdušeni niso niti Zeleni v Evropskem parlamentu, saj dogovor označujejo za prvo žrtev popuščanja pri energetsko-podnebnem svežnju. Bojijo se, da bo popuščanje avtomobilski industriji dejansko nagrajevanje proizvajalcev za to, da ne bodo izpolnili obvez, h katerim so se zavezali pred desetletjem.

J. S.

Povprečni izpusti ogljikovega dioksida zdaj znašajo 156 gramov na kilometer.