Seatova zgodovina sega v leto 1948, ko je pobuda španske fašistične vlade in konzorcija industrialcev za izdelavo lastnih avtomobilov padla na plodna tla in po pogovorih z nekaterimi tujimi avtomobilskimi proizvajalci so se odločili za sodelovanje s Fiatom. 9. maja 1950 so ustanovili družbo Sociedad Española de Automóviles de Turismo (španska družba za osebne avtomobile) oziroma SEAT, v katero je španska vlada je vložila 51 odstotkov, španske banke 42 odstotkov, Fiat pa 7 odstotkov sredstev. Za kraj tovarne so izbrali Barcelono, ki je bila že tedaj močno industrijsko središče, kjer so bile tudi španski avtomobilski znamki Hispano-Suiza in Elizalde ter španski podružnici Forda in GM.
100 tisoč naročil v prvem letu
Maja 1953 je bila zgrajena tovarna, kjer so začeli izdelovati limuzino srednjega razreda seat 1400, ki je bil hispanizirana različica fiata 1400. Konec desetletja je v Seatu delalo že 5.000 ljudi, k čemur je pripomogel tudi leta 1957 predstavljeni seat 600, prav tako kot naš "fičko" licenčni fiat 600. Že v prvem letu proizvodnje seata 600 je tovarna prejela več kot 100 tisoč naročil, ki jih ni mogla izpolniti, čeprav je v dobrem letu pošesterila proizvodnjo. "Seisciento" je postal španski ljudski avtomobil, ki je motoriziral Španijo in poskrbel tudi za razvoj avtomobilskega športa v državi. Do leta 1973 so jih izdelali 800 tisoč in med njimi je bilo tudi okrog 20 tisoč štirivratnih različic, ki jih je izdeloval le Seat.
Leta 1967 je seat 1400 dobil naslednika v seatu 1500, priljubljenem vozilu španskih uradnikov, izdelovati pa so začeli tudi seat 850. Leta 1968 se je modelni paleti pridružil še seat 124 z izključno špansko različico 1430. Iz tovarne je tedaj prišel tudi milijonti avtomobil, rumeni seat 124, ki ga je neznani srečnež zadel na loteriji.
Osma največja evropska avtomobilska tovarna
Živahna gospodarska rast v zadnjih letih Francove diktature je Seat do leta 1971 povzdignila v največjo špansko, do leta 1974 pa med osem največjih evropskih avtomobilskih tovarn. V začetku sedemdesetih let so bili seati kar polovica od skoraj 2,4 milijona avtomobilov v Španiji. Modelno paleto je razširila še športna različica seata 124 sport coupé, seat 1500 pa je dobil naslednika v veliko bolj razkošnem seatu 132. Tovarna se je začela tedaj precej uspešno udejstvovati tudi v mednarodnem avtomobilskem športu. Leta 1972 je prišel seat 127, prvi Seat s pogonom na prednji kolesi, ki je imel poleg trivratne Fiatove tudi petvratno Seatovo različico.
Leta 1975 je Seat v Martorellu, kjer je danes tudi tovarna, zgradil tehnično središče, kjer so razvili prvi skoraj povsem lasten avtomobil, na podvozju fiata 850 zasnovani seat 133, ki so ga licenčno izdelovali celo v Argentini in Egiptu, ter drzni kupe seat 1200/1430 sport. Njegova karoserija je bila sprva namenjena novemu modelu znamke NSU, podvozje so vzeli iz seata 127, motor pa iz seata 124, zaradi izrazite črne maske hladilnika pa so ga Španci imenovali bocanegra (črne ustnice). Radi so ga imeli predvsem mladi vozniki, ki si niso mogli privoščiti veliko dražjega seata 124 sport coupé. Sredi sedemdesetih let je tovarna modelno ponudbo zaokrožila še s seati 128, 131 in ritmom in izdelovala celo lancie.
Umik Fiata, prihod Volkswagna
Tedaj pa so se začele težave, po katerih se je iz Seata umaknil Fiat, prehod v osemdeseta leta pa je bil bolj previden. Tovarna je predstavila tri nove modele, ki so še imeli Fiatovo zasnovo, in jih po španskih mestih poimenovala marbella, malaga in ronda. Hkrati se je začel Seat povezovati s Volkswagnom in leta 1984 predstavil prvi povsem samostojni model ibiza, ki je do danes ostal temeljni model njegove ponudbe.
Socialistični španski premier Felipe González je tedaj privolil v privatizacijo tovarne, ki se je počasi znašla v večinski lasti Volkswagna. Leta 1991 je bil na avtomobilskem salonu v Barceloni predstavljen prvi, bolj španski kot nemški, izdelek nove naveze, petvratna kombilimuzina seat toledo, leta 1993 pa so odprli sodobno tovarno v Martorellu, iz katere sta najprej prišli že pod Volkswagnovim pokroviteljstvom razvita ibiza druge generacije in štirivratna cordoba. V naslednjih letih so ponudbo razširili še z enoprostorsko alhambro, dvovratno cordobo SX, dostavnikom inco, izrazito športno ibizo cupro, majhno aroso in kombijevsko cordobo vario. Leta 1998 je bila predstavljena še druga generacija toleda, ki je bil po novem štirivratna limuzina z dinamično petvratno različico leon.
Spremembe v začetku stoletja
V začetku drugega tisočletja je Seatov novi vodja oblikovalcev Walter de Silva močno prenovil oblikovno linijo, ki jo je udejanjil z enoprostorcem alteo, zgledom za avtomobile z izrazito samosvojimi karoserijskimi linijami in v gene vgrajeno temperamentnostjo, ki jo je seat od tedaj oglaševal s sloganom Autoemocion. Tovarna je kljub temu zašla v eksistenčne težave, ki jih je šele leta 2008 premostila dinamična nova ibiza. Tej so se počasi pridružili novi leon, toledo, ki je postal nizkocenovni avtomobil, malček mii in športni terenci arona, ateca in tarraco.
Kot rečeno, pa se Seat v okviru Volkswagnove skupine vse bolj spreminja v ponudnika električnih avtomobilov in z njimi povezanih storitev, kar je pred kratkim ponazoril s študijama minimo in el-born.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje