Vročine se ubranimo z brezhibno delujočo klimatsko napravo. Foto: Citroën
Vročine se ubranimo z brezhibno delujočo klimatsko napravo. Foto: Citroën

Novega avtomobila brez klimatske naprave si danes ni mogoče predstavljati. Temperature so poleti vsako leto višje, vroča obdobja so daljša, tudi Slovenija se vsako leto spopada z več vdori vročega zraka.

Letošnji avgust ni izjema. Zato je klimatski sistem v avtomobilu več kot dobrodošel, saj nam omogoča, da je zbranost med vožnjo večja.
Če je v vozilu vroče, se tudi reakcijski časi voznika v kritičnih situacijah močno podaljšajo. Pri nas posebej obolenj v povezavi s klimatizacijo ne opažajo, razne tuje študije in priporočila pa razkrivajo, da lahko skrajna uporaba klimatske naprave poveča obolenja, na primer prehod z vročega na mrzlo je težava za astmatika, če določen del telesa ohladimo, se izsušujejo oči ali nos, vse to pa lahko privede do zdravstvenih težav.

Prezračite vozilo, zaprite okna, za nekaj minut vključite kroženje zraka, šele potem začnite z vožnjo. Foto: Citroën
Prezračite vozilo, zaprite okna, za nekaj minut vključite kroženje zraka, šele potem začnite z vožnjo. Foto: Citroën

Še vedno prvo pravilo: prezračite avtomobil

Stojan Renčelj, nacionalni tehniški svetovalec iz Citroëna, opozarja prav na ta vidik. Za Avtomobilnost je povedal, da so z novimi generacijami njihovih vozil klimatske naprave vse bolj dovršene in pametne, predvsem pa skrbijo za neoporečen in čist zrak v kabini vozil, še vedno pa je nujno, da je klimatska naprava res redno servisirana in vzdrževana.
Kaj morate torej storiti, preden sedete v razgret avtomobil? Če je avtomobil parkiran na soncu – pa tudi sicer –, najprej, po možnosti v senci, prezračite kabino. Nato je treba zapreti vsa stekla, klimatsko napravo pa nastavimo na temperaturo, ki je v primerjavi z zunanjo od pet do sedem stopinj nižja, svetujejo pri Citroënu.

Tako ne bo prišlo do temperaturnega šoka, tudi možnost za prehlade in druga obolenja je veliko manjša. Pihanja zraka ne usmerite v obraz, ampak naj zrak piha v obrnjeno smer, še najbolje, da kroži znotraj kabine. Samodejne klimatske naprave imajo tudi stikalo za samodejno delovanje klimatske naprave, ki s pomočjo elektronike in senzorjev prilagaja pravilen dotok in kroženje ohlajenega zraka. Če imate v vozilu ročno klimatsko napravo, izberite nižje stopnje pihanja.

Številna nova vozila že ponujajo možnost prednastavitve temperature, kar pomeni, da vas lahko pričaka ohlajena kabina vozila. Foto: Citroën
Številna nova vozila že ponujajo možnost prednastavitve temperature, kar pomeni, da vas lahko pričaka ohlajena kabina vozila. Foto: Citroën

Lahko vas pričaka ohlajeno vozilo

Se pa uporaba klimatskega sistema spreminja s prihodom elektrificiranih vozil, ki jih je na trgu vse več. Ta zahtevajo predvsem zelo pametno in smotrno uporabo klimatske naprave, tako hlajenja kot tudi ogrevanja. "Zavedati se moramo, da je vsa energija, ki je med vožnjo na voljo, shranjena v pogonskem akumulatorju in njena količina omejena. Če pretirano uporabljamo klimatsko napravo, je to lahko samo na račun avtonomije vožnje, zato prevozimo manj kilometrov. Torej, če spremljamo avtonomijo, opazimo, da ta zelo pada z intenzivno uporabo klimatske naprave," pravi Renčelj in dodaja, da je treba zato klimatski sistem uporabljati na način, da se v kabini dobro počutimo. "Nespametne nastavitve notranje temperature, na primer 18 stopinj Celzija pri zunanji temperaturi 33 stopinj Celzija vodijo v občutno zmanjšanje števila prevoženih kilometrov."

Na Petrolu na primer trdijo, da se v povprečju poleti poraba goriva pri polnem delovanju klimatske naprave poveča za približno pet odstotkov.

Razlika med nastavljeno temperaturo v avtomobilu in zunanjo temperaturo zraka naj bo od 5 do 7 stopinj. Foto: Citroën
Razlika med nastavljeno temperaturo v avtomobilu in zunanjo temperaturo zraka naj bo od 5 do 7 stopinj. Foto: Citroën

Klimatski sistem naj pregledajo strokovnjaki

Servis klimatske naprave se v zadnjih letih bistveno ni spremenil, tudi razlike med servisom ročne ali samodejne klimatske naprave ni veliko.

Po mnenju strokovnjaka iz Citroëna je bistveno, da redno servisiramo klimatsko naravo, še posebej pri električnih vozilih, saj ta sodeluje tudi pri uravnavanju temperature pogonske baterije. "Če sistem ne deluje pravilno, je lahko zaustavljeno tudi polnjenje baterije na polnilnici, tako na domači kot tudi na hitri polnilnici. Če temperatura preseže določeno raven oziroma, če pade pod določeno raven, je polnjenje zaustavljeno." Pri električnih avtomobilih ima torej klimatski sistem eno od odločilnih vlog, saj z njegovo pomočjo uravnavamo oziroma vzdržujemo temperaturo pogonskega akumulatorja v zahtevanem območju.

Pri Citroënu pravijo, da trenutno v Sloveniji še ni mogoče upravljati hlajenja vozila na daljavo preko aplikacije My Citroën, zato pa je pri električnih oziroma hibridnih motorjih to mogoče narediti ročno prek zaslona na dotik. "Izberemo meni climate - options - temperature conditioning. Tam nastavite željen čas in želeno temperaturo," so nam pojasnili.

Posebej v avtomobilu je klimatska naprava dobrodošla, ker nam omogoča, da je zbranost med vožnjo večja. Če je v vozilu vroče, se tudi reakcijski časi voznika v kritičnih situacijah močno podaljšajo. Foto: Citroën
Posebej v avtomobilu je klimatska naprava dobrodošla, ker nam omogoča, da je zbranost med vožnjo večja. Če je v vozilu vroče, se tudi reakcijski časi voznika v kritičnih situacijah močno podaljšajo. Foto: Citroën

Pri nakupu premalo pozornosti na klimatskih sistemih

"Prepogosto pozabimo, da je dobra klimatska naprava, prav tako pa tudi celoten prezračevali sistem, pravzaprav v resnici del osnovne varnostne opreme. Poleti ustrezno ohlajena in pozimi ogreta kabina je ključna za dobro počutje voznika, za njegovo zbranost, raven stresa in sposobnost hitrega in ustreznega reagiranja," pravi strokovnjak za varno vožnjo pri oddaji Avtomobilnost Andrej Brglez, ki dodaja, da se pri nakupu avtomobila s klimatsko napravo praviloma ne ukvarjamo prav veliko, zadovoljni smo že s tem, da na primer ni zgolj ročna, da ima digitalni izpis temperature in samodejno upravljanje zračnega toka in doseganja želene temperature. Kasneje, še posebej ob pasje vročih dneh, pa se pokažejo velike razlike v delovanju različnih klimatskih naprav in njihovih bolj ali manj premišljenih sistemov ohlajevanja. "Ti morajo ohladiti predvsem celotno kabino in ne zgolj izdatno pihati mrzel zračni tok v prepotena telesa potnikov. Drug izziv, pred katerim so v tem pogledu proizvajalci avtomobilov, pa je v trendu stalnega povečevanja steklenih površin, ki prav tako povečujejo možnost hitrejšega segrevanja kabine. Več svetlobe in boljša preglednost močno dvigneta raven udobja pri vožnji, a po drugi strani zahtevata tudi drugačno strukturo stekel, ki zagotovijo močnejšo svetlobno in toplotno izoliranost."

Stekla se manjšajo

Pri Citroënu pravijo, da se trendi glede velikih stekel na vozilih spreminjajo. V zadnjem času so se steklene površine nekoliko zmanjšale, saj so se modni oblikovalni trendi nekoliko spremenili. "Še vedno pa seveda imamo veliko steklenih površin in tudi steklena strešna okna. Tehnologija izdelave stekel nam omogočajo, da v samo steklo vgrajujemo posebne UV-filtre in tudi infra rdeče filtre (infrardeči žarki = toplotni žarki). Pri vetrobranskih steklih, ki so večplastna, uporabljamo posebne folije, ki so vgrajene v sredini med plastmi, pri drugih pa uporabljamo tako imenovano temnenje, vse to s ciljem, da zmanjšamo prodor infrardečih, pa tudi ultravijoličnih žarkov v notranjost vozila," pravi sogovornik.

Sodobne klimatske naprave niso več problematične, saj nekatere študije razkrivajo, da je prisotnost koncentracije mikroorganizmov v avtomobilih celo nižja kot zunaj. Seveda, če je klima res redno servisirana in vzdrževana. Foto: Citroën
Sodobne klimatske naprave niso več problematične, saj nekatere študije razkrivajo, da je prisotnost koncentracije mikroorganizmov v avtomobilih celo nižja kot zunaj. Seveda, če je klima res redno servisirana in vzdrževana. Foto: Citroën

Navadno pa imajo sončne strehe v notranjosti vozila še senčilo, s katerim zagrnemo steklo in tako še zmanjšamo vdor svetlobe, ultravijoličnih in infrardečih žarkov v vozilo. To storimo, seveda, takrat, ko ne želimo oziroma ne potrebuje odprtega "pogleda" skozi sončno streho.

Iz Citroëna so nam pojasnili, da se je od leta 2017 za panoramsko streho odločilo 157 kupcev, kar je približno dva odstotka vseh kupcev. Danes se najpogosteje za panoramsko streho odločijo kupci največjega Citroënovega SUV-vozila C5 Aircross, v preteklosti pa je bil vodilni kompaktni mestni model C3.

Sončne strehe in okna so še vedno popularni pri kupcih vozil. Foto: Citroën
Sončne strehe in okna so še vedno popularni pri kupcih vozil. Foto: Citroën

Bel in črn se bosta segrela na enako temperaturo

Kaj pa barve in vpliv na segrevanje kabine? Pri Citroënu, kjer stavijo na svojo raznovrstnost pri barvah vseh svojih modelov, pravijo, da je še vedno najbolj priljubljena barva med slovenskimi kupci bela. Edini aktualni model, kjer je popularna kakšna druga barva, je novi C4, kjer je najpriljubljenejša barva svetlo siva acier.

"Se pa lahko vidi, da se trend belih vozil spreminja. Če gledamo prodajo zgolj v letu 2020 in 2021, vidimo, da je na C3 aircrossu že prodanih več sivih vozil (siva acier) kot belih. Poleg tega je v letu 2021 prodanih identično število belih in modrih vozil C3," odgovarjajo pri slovenskem uvozniku za vozila Citroën.

Zanimiva je raziskava nemškega avtomobilskega kluba ADAC iz lanskega leta, ko so preverili, kako na temperaturo v avtomobilski kabini vplivajo karoserijske barve in odprta okna. Preizkus so naredili s pomočjo termometra, ki so ga vstavili v identično vozilo različnih barv in natančno izmerili temperaturo. Rezultat raziskave je pokazal, da sicer v belem avtomobilu temperatura narašča počasneje kot v črnem, a se v končni fazi kabini obeh avtomobilov segrejeta na skoraj enako temperaturo.