Vozila na vodikov pogon delujejo brez povzročanja emisij. Foto: Mercedes-Benz
Vozila na vodikov pogon delujejo brez povzročanja emisij. Foto: Mercedes-Benz
Vozila na vodik razvijajo številni avtomobilski proizvajalci, od Daimlerja, Hyundaia, Nissana, Audija, Forda, Toyote, Honde, General Motorsa … Foto: Hyundai

Leta 2014 je Toyotin predsednik Akio Tojoda prek spletnega kanala Youtube sporočil, da imajo za leto 2015 pripravljen nov avtomobil, imenuje se mirai (prihodnost), ki je bil pozneje prvi Toyotin model, ki ga poganja izključno vodik, Audi pa je prav takrat v Los Angeles pripeljal A7 sportback h-tron quattro pripravljen za resnični promet.

Ko človek danes pogleda ponudbo, doba vodika še ni napočila. Kaj ji še stoji na poti, smo preverili v eni od preteklih oddaj Avtomobilnost.

Večja uporaba vodika izboljšuje ogljični odtis transporta in hkrati podpira strukturne spremembe v avtomobilskem sektorju, so prepričani strokovnjaki. Ravno razvoj sestavnih delov, kot so vodikovi rezervoarji in gorivne celice, ponuja velike možnosti za ustvarjanje delovnih mest in dodane vrednosti.

Iz izpuha vodna para
Vozila na vodikov pogon delujejo brez povzročanja emisij, saj iz izpuha pride le vodna para. V takih vozilih ne prihaja do tradicionalnega izgorevanja, ampak delujejo po principu izmenjave elektronov. Med procesom reakcije vodik reagira s kisikom, nato gorivne celice pretvorijo nastalo energijo neposredno v električno energijo. Vozila na vodikov pogon z gorivnimi celicami, ki imajo v rezervoarjih štiri kilograme, imajo doseg več kot 400 kilometrov, kar je ogromna prednost pred električnimi avtomobili na baterijski pogon. V plinasti obliki je namreč vodik brez barve in vonja, je zelo lahek, ni strupen in je brez tveganja za ljudi ali okolje. Tudi izpuh izloča le vodno paro in topel zrak.

Pri Toyoti so v posebnih laboratorijih testirali vpliv vodne pare na zdravje. Laboratorijski rezultati so v primerjavi z mlekom pokazali, da je v vodi, ki nastaja kot stranski produkt pri vozilu, precej manj nečistoč. Seveda gre zgolj za primerjavo in vode iz izpuha še vedno ne priporočajo za pitje. To pa zato, ker je voda produkt sesanja kisika iz zraka v okolici vozila. kakovost je odvisna glede na okolje, kjer se vozimo. V nekaterih delih sveta so v zraku bakterije, ki so lahko nevarne za zdravje, so pojasnili pri Toyoti. Iz odtočne cevi v mirai izteka voda z nadzorovano temperaturo 60 stopinj Celzija. Pri Toyoti dodajajo, da voda izteka po kapljicah. V avtomobilu je tudi gumb z oznako "H2O", ki zadrži vodo, ko je vozilo na primer parkirano v garaži in se ta pozneje odteče iz cevi.

Kje je težava?
Vodik kot pogonsko sredstvo se po zapisanem zdi idealen. Kje je potem težava? Poskusi z vozili na vodik so bili v preteklosti manj uspešni, predvsem zaradi visokih stroškov razvoja. In to čeprav je njihov doseg lahko nekajkrat večji kot pri električnih avtomobilih, dolžina polnjenja pa je primerljiva z vozili s pogonom na klasične energente. Visoka ovira za zdaj je tudi polnilna infrastruktura.

Robert Dominko je vodja za moderne baterijske sisteme na Kemijskem inštitutu. V enem izmed preteklih intervjujev na MMC je opozoril, da bo problem vedno v shranjevanju goriva. Tudi če bi sestavili gorivne celice na podlagi kakšnega cenejšega materiala (in ne platine), bi še vedno morali shranjevati tekoči vodik zanje pri 700 barih pritiska, kar prinaša velike logistične in varnostne uganke.

Kje bi lahko Slovenci napolnili svoj avto? Polnilna postaja na Lescah je nameščena za avtobusno floto na vodik in gorivne celice, v bližnji prihodnosti za prevoz potnikov po Triglavnskem narodnem parku. A ni primerna za polnjenje osebnih vozil, saj ne omogoča polnjenja pri 700 barih pritiska, ampak le pri 300 barih. Na potezi tudi ni več avtomobilska industrija, ampak dobavitelji energije, ki bi morali požreti stroške za postavitev infrastrukture. Polnilna postaja stane vsaj 700 tisoč evrov, kar je velik strošek.

Najnovejše napovedi tako predvidevajo, da bo med letoma 2040 in 2050 okoli 80 ali celo več kot 95 odstotkov osebnih vozil elektrificiranih. To pa ne pomeni, da bodo to le baterijska električna vozila. Začela se bodo pojavljati in tržni delež bo naraščal vozilom, ki imajo gorivne celice, kjer bodo iz vodika pridobivali električno energijo. Največji delež v tem celotnem obdobju pa se napoveduje priključnim hibridom in hibridnim vozilom.

Vodiku kot gorivu prihodnosti smo se posvetili v eni izmed preteklih oddaj Avtomobilnost.