Najnovejši šok za srednjeevropski avtomobilski sektor prihaja po dveh pustih letih, ko so bile na račun koronavirusa tovarne veliko časa zaprte. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot
Najnovejši šok za srednjeevropski avtomobilski sektor prihaja po dveh pustih letih, ko so bile na račun koronavirusa tovarne veliko časa zaprte. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot

Vojna v Ukrajini je še poslabšala težave pri dobavi materialov, ki so se tudi podražili. Cene niklja in paladija so poskočile, kar bo povzročilo pritisk na avtomobilski sektor po vsem svetu. Porast stroškov energije pronica tudi v dobavne verige.

Po pisanju Automotive News Europe bo bolečina še posebej huda v srednji Evropi, kjer ima avtomobilski sektor pomembno vlogo. Po napadu Rusije na Ukrajino 24. februarja so že zdaj vidne motnje.

Volkswagen je začasno ustavil proizvodnjo v dveh tovarnah na Poljskem. Druga enota skupine VW, Škoda, ki je največji češki izvoznik, je ustavila proizvodnjo svojega električnega terenca enayaqa in opozorila, da je zaradi nedostopnosti ključnih sklopov iz Ukrajine ogrožena tudi proizvodnja drugih modelov.

Ob vojni v Ukrajini in sankcijah Rusije se avtomobilska industrija še vedno ukvarja s pomanjkanjem čipov in polprevodnikov. Samo češki avtomobilski sektor je lani izdelal do 300.000 avtomobilov manj od načrtovanega. Foto: Škoda
Ob vojni v Ukrajini in sankcijah Rusije se avtomobilska industrija še vedno ukvarja s pomanjkanjem čipov in polprevodnikov. Samo češki avtomobilski sektor je lani izdelal do 300.000 avtomobilov manj od načrtovanega. Foto: Škoda

Nove omejitve proizvodnje avtomobilov

Prekinitve proizvodnje bodo terjale davek, češka avtomobilska industrija predstavlja okoli četrtino industrijske proizvodnje in izvoza. Na Madžarskem avtomobilski sektor predstavlja 28 odstotkov industrijskega izvoza.

Nove prekinitve proizvodnje bi lahko v drugem četrtletju omejile proizvodnjo čeških avtomobilov, je dejal Jirži Polansky, ekonomist češke enote Erste Group Bank.

"To leto bi bilo lahko težko za češko gospodarstvo, vsaj prva polovica, avtomobilski sektor pa bo najbolj na udaru," je dodal. Gospodarstva v srednji Evropi so leta 2021 močno okrevala, vendar jih je letos doletela visoka stopnja inflacije, ki je začela ohlajati rast.

Gospodarski analitiki po pisanju Automotive News Euope predvidevajo, da bo avtomobilski sektor pod pritiskom, saj bo vojna prizadela gospodarstva, s tem pa industrijsko proizvodnjo, ki jo že zdaj zavira višja inflacija, ki vpliva na slabšo potrošnjo in manj naložb podjetij.

Guverner češke narodne banke Jirži Rusnok je za češki radio 9. marca dejal, da bo "nedvomno" prišlo do upočasnitve. Banka je že prej napovedala 3-odstotno rast BDP-ja za leto 2022, kar je 0,3 odstotne točke manj kot leta 2021.

Namestnik guvernerja madžarske centralne banke Barnabas Virag pa je dejal, da je vojna v Ukrajini ustvarila negativna tveganja za gospodarsko rast.