Gault&Millau, za zdaj edini mednarodni kulinarični vodnik pri nas, je razkril ocene restavracij in na prvo mesto postavil Gostilno pri Lojzetu. Do razglasitve prihaja v istem mesecu, ko je odjeknila novica, da k nam končno prihaja Michelin.
Slovenska vlada oz. Slovenska turistična organizacija (STO) bo za dvoletno pogodbo z najbolj znanim kulinaričnim vodnikom odštela 925.000 evrov – kar je precej večja številka, o kateri se je govorilo do zdaj (okoli 150.000 evrov letno), ni pa plačevanje za tovrstna ocenjevanja redkost.
Pri Michelinu na tak način za določene nove pridružene članice "družine Michelin" delujejo že kar nekaj časa, tudi zato, ker jim prodaja tiskanih vodnikov v zadnjih letih skokovito upada.
Za svoj vodnik je tako, neuradno, okoli dva milijona kun (270.000 evrov) plačala Hrvaška, ki ga je prvič dobila leta 2017, Kalifornija, ki je svoj vodnik dobila letos, je plačala 600.000 dolarjev za prvo leto, Južna Koreja je odštela 1,8 milijona dolarjev za vodnik za Seul, tajska vlada pa je za petletno pogodbo z Michelinom za Bangkok odštela kar 4,1 milijona dolarjev.
Michelin je v zadnjih letih hkrati z upadom prodaje vodnikov utrpel tudi nekaj škode na račun svoje kredibilnosti, ko je nekaterim restavracijam, ki veljajo za najboljše na svetu (Mirazur, Noma …), vztrajno odrekal tretjo zvezdico, hkrati pa z zvezdico populistično nagradil poulično hrano na novem, azijskem trgu.
Za nameček pa je še izgubil določeno mero relevantnosti, predvsem ker mu v kulinaričnem svetu resno konkurenco predstavlja seznam 50 najboljših restavracij sveta (50 Best Restaurants).
Mar torej zares potrebujemo Michelin? In ali je res vreden skoraj milijon evrov?
Moji sogovorniki menijo, da je. In ne samo zato, ker trenutno Slovenija kot edina v tem delu Evrope brez Michelina seva kot črna lisa na zemljevidu srednje in zahodne Evrope (Michelin je prisoten v prav vseh sosednjih državah). Poglavitnejši razlog se jim zdi, da še posebej države, ki so tako majhne kot mi in kjer "vsak pozna vsakogar", potrebujejo neodvisno tujo oceno.
Številni prav zato posredno ali neposredno krcajo komercializacijo Gault&Millauja, s katero je ta francoska hiša (od letos so lastniki sicer Rusi) začela prodajati licence državam, ki nato ocenjevanja izvajajo same, prek lokalnih ocenjevalcev.
Potreba po neodvisnem ocenjevanju
In čeprav po pravilih mednarodnega GM-a imetnik licence ne sme biti kakor koli povezan ali imeti koristi od ocenjenih restavracij, pokrovitelji pa ne smejo biti obrati, ki jih ekipa ocenjuje, so vode slovenskega vodnika na tem področju malce kalne – kot je izpostavljal pred dnevi že Dnevnik, morajo pri GM-u, v nasprotju z Michelinom, sredstva za ocenjevanje in izdajo vodnika zbrati sami, med pokrovitelji pa najdemo tudi nekatere gostinske in hotelske sisteme, ki so zajeti v vodnik in v njem ocenjeni.
Mira Šemić, direktorica GM-a za Slovenijo in ena večjih vinskih avtoritet v našem prostoru, tovrstne očitke ostro zavrača, češ da ne gre za pokrovitelje, ampak "poslovne partnerje", ki plačajo za oglas, a na ocene ne vplivajo, ob tem pa izpostavlja, koliko lastnega denarja je bila prisiljena vložiti v projekt.
Da je pri ocenjevanju v gostinstvu treba ohranjati popolnoma neodvisno ocenjevanje usposobljenih in kompetentnih ocenjevalcev, sicer v svoji knjigi o ocenjevanju kakovosti v gostinstvu (2017) opozarja tudi Maja Uran Maravić, soavtorica Akcijskega načrta razvoja in trženja slovenske gastronomije 2019–2023.
Uran Maravićeva opozarja prav na tovrstne pasti ocenjevanja, zato je tudi večkrat predlagala, da se ta ocenjevanja financirajo iz sistemskih virov, kot so turistična taksa in koncesije od prirejanja posebnih iger na srečo.
Slovenski Gault&Millau je v svoji aktualni izdaji na najvišje mesto postavil Gostilno pri Lojzetu (Zemono), sledi Hiša Franko, pri čemer imata obe po 17,5 točke.
Za primerjavo: najboljše restavracije v Avstriji imajo po njihovem Gault&Millauju 19 točk, skupno pa je pri naših severnih sosedih kar 20 restavracij, ki naj bi bile po teh ocenah boljše od prvouvrščenih slovenskih, kar, roko na srce, ni povsem realno.
Kam z bistroji?
Po drugi strani je v slovenskem GM-u kopica restavracij srednjega ranga ocenjena zelo visoko (previsoko?) v primerjavi s primerljivimi restavracijami pri naših severnih sosedih ali pa so bili nekateri najboljši bistroji v državi (Monstera) degradirani v "neocenjeno" sekcijo "POP", kjer sicer najdemo picerije, kavarne, klobasarne, slaščičarne ipd., letos pa to isto Monstero, z enakim konceptom kot lani, najdemo v glavni kategoriji, pri čemer kuharjem samim še vedno ni jasno, po katerem ključu kdo sodi kam.
V mednarodnem pravilniku GM sicer piše, da se v kategorijo "POP" uvrščajo bolj sproščeni prostori, kjer pa meni najpogosteje ne odraža lastne vizije chefa.
Primerljivi bistroji visokega ranga na Dunaju (Mast, O'Boufés) so namreč v isti kategoriji kot restavracije. In denimo Tabar, bistro z visoko ustvarjalno kuhinjo, morda eno najustvarjalnejših v državi – avstrijski Falstaff ga je letos uvrstil na kar tretje mesto med slovenskimi restavracijami (za Hišo Franko in Gostilno pri Lojzetu), njegov chef Jakob Pintar pa se je prebil med najboljše mlade kuharje izbora San Pellegrino – je po GM-u ocenjen približno enako kot zelo nepretresljivi ljubljanski gostilni Kovač in Krpan.
Minus točke za (pre)ekološko karto?
Tabel ocenjevanja sicer GM po pravilniku ne sme razkriti, edino, kar je jasno, je, da naj bi hrana predstavljala 70 odstotkov ocene, preostalih 30 odstotkov pa strežba, vzdušje, dizajn, razmerje cena – kakovost in drugo.
Koliko točno na slovensko oceno vpliva vinska karta, tako ni znano, je pa dejstvo, da sta (neuradno) tako Hiša Franko kot Tabar kot privrženca (slovenskih) vin sonaravne pridelave, dobila pripombe na ta račun – čeprav je tudi v STO-jevi gastronomski strategiji za prihodnjih pet let za Slovenijo kot zeleno destinacijo izpostavljeno ekološko vino kot ena naših tržnih nišnih prednosti.
"Danes v svetu težimo k trajnosti. In trajnost je tudi tradicija. Pri nas macerirana in naravna vina niso trend, so naš vsakdan. So naša zgodovina, tradicija," razlaga Ana Roš, katere Hiša Franko ima v vinski spremljavi zgolj slovenska vina, in to v 90 odstotkih sonaravne pridelave.
"Spet smo pri prekletstvu slovenstva: pri nas se bije vojna med zagovorniki konvencionalnega vina in "naturščiki". Ti isti vinarji, sommelieri so predmet spora različnih taborov. Prav delitev na tabore je napačna – prostora je za vse in tako je edino prav. Potrebuješ pa veliko spoštovanja in znanja, da prepoznaš odlike pri obeh.
Hkrati pa svet ne more razumeti, da je kaj takega mogoče: v New Yorku, Londonu, Københavnu, Parizu vsi Slovenijo asociirajo z naravnimi vini. Kolikokrat sem Klinca, Urbajsa, Batiča, Štekarja našla v vinski spremljavi najdražjih menijev na svetu."
Šemićeva zavrača očitke, da njen vodnik zapostavlja bolj trendovske, progresivne restavracije in kaznuje tiste z vinsko karto, ki temelji na t. i. naravnih vinih, izpostavlja pa, da gostilničar ne sme vsiljevati gostu svojega osebnega okusa, ker "ostane gostu grenek priokus po obisku takšne restavracije". "Ali pa da strežno osebje daje neprimerne komentarje, če se gost ne strinja z njihovim izborom vin. Tudi to se žal dogaja," pravi.
Prav tako brez jasnih meril se pri GM-u podeljujejo tudi posebne nagrade, kot so chef leta (Ana Roš, Hiša Franko), mladi talent (Jakob Pintar, Tabar), najboljša slaščičarka (Ksenija Krajšek Mahorčič, Gostilna Mahorčič), najboljši natakar (Simon Sitar, Hotel Park), chef prihodnosti (Jure Tomič, Debeluh), chef tradicije (Uroš Štefelin, Vila Podvin) in popzbirališče (Bazilika bistro).
Kdo so ocenjevalci?
Kdo so ocenjevalci GM-a pri nas, se ne ve, saj morajo ohranjati anonimnost, zato to po pravilih ne bi smele biti osebe, ki so gostincem znane (kuharji ali novinarji).
Šemićeva, ki je sedemčlansko ekipo postavila, pravi, da gre za izobražene ljudi, ki jih pozna že več let in s katerimi deli strast do dobre hrane, dobrih restavracij in vina.
"Strast do potovanj jih je peljala tudi v priznane restavracije po vsem svetu, tako da dobro poznajo tudi mednarodno kulinarično prizorišče. Za svoj denar so si privoščili vrhunske izkušnje. Pri izbiri je to bilo zelo pomembno, ker nisem hotela, da jim plačani obroki prinesejo evforijo pri ocenjevanju, ampak da jim njihove prejšnje izkušnje dajo določena "orodja" pri ocenjevanju naših restavracij," razlaga.
V teoriji se sliši lepo, v praksi pa se velja vprašati, ali v Sloveniji, kjer nam manjka že dovolj usposobljenih resnih gastronomskih kritikov, res premoremo sedem tako izkušenih, potujočih in senzibilnih gurmanov, ki bi znali dovolj kompetentno ocenjevati restavracije z vsemi finesami in posebnostmi. Šemićeva je prepričana, da je to mogoče.
"Seveda je zaradi majhnosti naše države težko izbrati anonimne obraze, ker se posebej v kulinaričnih krogih precej poznamo. Seveda so prestali zahtevno izobraževanje in roke francoskega inštruktorja. Vesela sem bila, da je inštruktor ugotovil, da so prav vsi odličen material za ocenjevalce," razlaga Šemićeva, ki trdi, da sama ne ocenjuje, saj jo gostinci poznajo, na oceno pa vpliva zgolj v tem, da pošlje na teren še enega ocenjevalca, če se ji zdi določena ocena bodisi prestroga ali "preveč evforična".
Usposabljanje gurmanov
Tudi vodstvo GM-ja, kamor smo poslali vprašanja, meni, da je mogoče ocenjevalce, če so ti skrbno izbrani in če je nadzor ustrezen, "usposobiti" prek svojih inštruktorjev.
Vsaka na novo pridružena država ima do 10 dni uvodnega usposabljanja, nekatere države pa za svoje ekipe ocenjevalcev izvajajo dodatna letna usposabljanja.
Skratka, deset dni, da iz ljubiteljskega jedca ustvariš verodostojnega kulinaričnega kritika. Da lahko države brez dolge zgodovine visoke kulinarike sproducirajo take ocenjevalce, rahlo dvomi tudi Denis Ivošević, direktor Turistične skupnosti Istra, ki mu pripisujejo zasluge, da je pripeljal Michelin na Hrvaško (prva izdaja vodnika je izšla leta 2017).
Čeprav Ivošević meni, da več kot je mednarodnih kulinaričnih vodnikov v državi, bolje je za gastronomski turizem te države, hkrati priznava, da je GM spremljal le v letih, ko je bila Hrvaška vključena v avstrijsko izdajo in izdajo Beneluksa, ne pa tudi zdaj, ko ima Hrvaška svoj GM-vodnik, z lokalnimi ocenjevalci pod taktirko Ingrid Badurine Danielsson.
"Nočem reči ničesar negativnega, zato se bom komentarja raje vzdržal," je odgovoril na vprašanje, ali meni, da imajo na Hrvaškem dovolj sposobnih ocenjevalcev, da lahko ustvarijo realno sliko hrvaške gastronomije. In bil s tem pravzaprav precej poveden (več v pogovoru z Ivoševićem spodaj).
O stricih iz ozadja
Ostra je tudi Ana Roš, ki ji je slovenski GM sicer podelil naziv chefinje leta, ne pa tudi restavracije leta – čeprav se Hiša Franko v vseh tujih vodnikih, ki v svoj izbor vključujejo tudi slovenske restavracije, dosledno uvršča na vrh (Falstaff, Guida Espresso …) in je 38. restavracija sveta na lestvici 50 Best Restaurants.
"Slovenija je majhna dežela, zato tudi pogosto dežela stricev iz ozadja, dežela, kjer se vsi med seboj poznamo, gastronomsko veliko manjša in nepomembna, kar si večina predstavlja. Selfie ali večerja pri znanem kuharju še vedno ne pomeni zadostne širine znanja in poznavanja gastronomije, da lahko prepoznavaš in ločuješ genije od povprečnežev in klasičnih posnemovalcev," odgovarja Roševa na vprašanje, zakaj se ji, zdi, da potrebujemo Michelinov vodnik, za katerega je sama dejala, da bo "razbistril sceno".
Ob tem še meni, da je ključno, da je sistem kritike pošten in strahospoštovan, ker se edino tako lahko mladi kuharji in z njimi gastronomija razvijajo (celoten intervju spodaj).
Šemićeva očitke na račun ocen in rangiranja zavrača. "V ekipi GM Slovenija nismo imeli neposrednih pripomb na oceno z izjemo enega gostinca. Razumemo, da vsi niso zadovoljni, ampak ocena jim nastavi ogledalo. Naša ocena ni kritika, ampak spodbuda gostincu k še boljši storitvi," pravi.
Bo Michelin vnesel svež veter?
Mnenja gostincev, s katerimi sem govorila, a se poimensko nočejo izpostavljati, si sicer niso tako enotna glede tega, ali GM resnično daje vsem enake možnosti in ali ima posluh tudi do tistih progresivnejših, tako v krožnikih kot v vinski karti.
Michelin, ki mu kljub prisilnemu prilagajanju novim smernicam lahko prav tako očitamo določeno francosko okorelost, bi tako, če nič drugega, vnesel v slovenski prostor popolno neodvisnost in nepristranskost ocenjevalcev ter morda s tem utišal mrmranja iz ozadja, kako sta pri vseh teh ocenjevanjih zadaj "slovenska kuhinja" in "deljenje piškotkov po načelu vsakemu iz vsake regije nekaj".
Michelinovi inšpektorji so, v nasprotju z GM-jem, ocenjevalci iz tujine, ki se z inšpekcijami restavracij ukvarjajo poklicno in imajo s tem dolgoletne izkušnje.
"Bolj papeški od papeža"
Roševa, ki so ji Združeni narodi pred dnevi v Madridu podelili naziv svetovne ambasadorke za gastronomski turizem, se ob tem sprašuje, zakaj imamo Slovenci, tudi ko gre za ocenjevanja restavracij, navado biti bolj papeški od papeža in izpodbijati priznanja, ki ji jih daje tujina.
"Leta 2016 je Netflix o meni posnel izjemno uspešen dokumentarec, leta 2017 sem bila imenovana za najboljšo kuharsko mojstrico na svetu, letos je Hiša Franko na najbolj rigidno organizirani lestvici 50 najboljših restavracij priplezala do fenomenalnega 38. mesta, pravkar sem prejela priznanje ZN-a ... doma pa se moram prav zaradi tega trdega dela in truda, ki odmevata po svetu in ki dajeta Hiši Franko vidnost in pomen, vsak dan opravičevati; med vrsticami prebiram očitke in precej nerazumne kritike. Res se sprašujem, ali slovenski gastronomski planet zares misli, da sta moj uspeh in mednarodna prepoznavnost Hiše Franko zrežirana in podkupljena. In svet se nam smeje. Zares smeje," je ostra Roševa.
"Noma je danska institucija in celo taksisti, ki tam nikoli niso jedli, so do nje spoštljivi. In tudi če nam trije, štirje krožniki v Nomi lahko niso všeč, to restavracije ne sme deklasirati. Lahko krožnikov preprosto nismo razumeli. Lahko sta naša kultura in okus pač drugačna. Pregovorno smo majhni narodi pač bolj papeški od papeža. Ves svet se moti – svet nam pač ne bo solil pameti."
Roševa zato pravi, da Michelinov vodnik pozdravlja, saj da z njim dobivamo mednarodno infrastrukturo, ki je v našem prostoru tako nujna.
Tudi Ivošević je precej jasen, kateri vodnik je zanj kljub vsemu ključen: "Ne gre za to, kateri je verodostojnejši. Michelin je najpomembnejši svetovni kulinarični vodnik. Pika."
Pri vsem tem je še najbolj ironično to, da je izdelovalec pnevmatik postal avtoriteta in dirigentska taktirka vrhunske kulinarike, taktirka, ki lahko ustvarja ali uničuje kariere kuharjev. "De gustibus non est disputandum" ... o okusih se ne razpravlja. Ni res, zaradi okusov se netijo vojne.
Prvi Michelinov vodnik za Slovenijo izide marca 2020, ocene restavracij po Gault&Millauju 2020 pa najdemo na njihovi spletni strani.
Slovenska turistična organizacija je objavila javni razpis za vpeljavo mednarodnega vodnika Michelin v Slovenijo in izvajanje marketinških aktivnosti povezanih z vodnikom v letih 2020 in 2021.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje