A iz visokoletečih sanj se je rodila zgolj majcena pristajalna steza sredi ničesar.
Everglades Jetport oz. tudi Big Cypress Swamp Jetport, kot so projekt imenovali, ko so ga leta 1968 lansirali, se je začel snovati ravno ob koncu zlate, hedonistične dobe letalskih potovanj, ko je letalske kabine še polnil dim cigar in žvenket srebrnine.
Concorde je bil ravno pred svojim prvim poletom, medtem ko je Boeing še delal pri še večjem in hitrejšem nadzvočnem potniškem letalu, 2707.
Z velikim povpraševanjem po nadzvočnih potovanjih se je jug Floride zdel kot idealna lokacija za letališko vozlišče, ker zaradi hrupa, ki ga povzročajo tovrstna letala, ta v notranjosti niso bila ravno zaželena, bi pa lahko nemoteno rušila zvočni zid nad oceanom, poroča CNN.
A usoda je hotela drugače in iz celotnega projekta se ni izcimilo nič. Komercialno letalstvo je ravno vstopalo v drugačno dobo, v kombinaciji z okoljevarstvenimi pomisleki pa so nazadnje velenačrt za Everglades Jetport po izgradnji le ene steze opustili.
Danes ta osamljena steza služi tako za usposabljanje pilotov kot nostalgični opomnik na sanje, ki se niso nikoli uresničile.
Danes je letališče znano kot Letališče Dade-Collier za usposabljanje in tranzicijo, upravlja pa ga oddelek za civilno letalstvo Miami Dade, ki upravlja še štiri letališča na tem območju, vključno z mednarodnim letališčem v Miamiju, tretjim največjim v ZDA.
Letališče, petkrat večje od JFK-ja
Dade-Collier ni niti malo podoben tistemu, kar bi moral postati Everglades Jetport. "Nekateri mislijo, da je zapuščeno, a ni," je za CNN povedal upravnik Lonny Craven. "Je pa trenutno zaradi omejitev odprt le od 8.00 do 17.30."
Po prvotnem načrtu bi moralo biti letališče v Evergladesu petkrat večje od newyorškega JFK-ja, na njem pa bi pristajala futuristična nadzvočna letala s po 300 potniki.
Da bi ga zgradili, je letališka uprava okrožja Dade kupila 100 kvadratnih kilometrov neposeljene močvirske zemlje slabih 60 kilometrov zahodno od poslovne četrti Miamija in le 10 kilometrov severno od narodnega parka Everglades.
"Hoteli so ga postaviti strateško, centralno med okrožja Monroe, Dade, Collier in Palm Beach, za lažji dostop," razlaga Craven. Načrtovani 300 metrov široki cestno-železniški koridor bi letališče povezoval tako z atlantsko obalo kot z Mehiškim zalivom.
Steze, grajene na hrbtih aligatorjev
A že kmalu po začetku gradnje so se pojavili okoljevarstveni zadržki. Poročilo iz leta 1969 navaja, da bi projekt "uničil ekosistem južne Floride in z njim narodni park Everglades". Poročilo so podprli tako aktivisti kot tamkajšnje prebivalstvo in nazadnje dosegli, da so leta 1970 z odlokom celotno gradnjo ustavili.
"Krožila je šala, da so tlakovali vzletne steze na hrbtih aligatorjev," se posmehne Craven.
Leta 1971 je nato Boeing ukinil svoj projekt 2707, še preden so sploh končali prototip, z njim pa so umrle tudi sanje o ameriškem nadzvočnem potniškem letalu. Concorde, ki je začel redno leteti leta 1976, in njegov sovjetski klon, Tupoljev Tu-144, sta nazadnje postala edini nadzvočni potniški letali za, kar se je izkazalo, zelo nišni trg.
Steza za usposabljanje pilotov
In na tisti točki, namesto da bi Everglades Jetport skušali preseliti, so projekt raje popolnoma opustili.
Tisto malega od letališča, kar so zgradili, se ni nikdar odprlo za potniški promet, je pa edina steza, 3200 metrov dolga, postala priljubljena med piloti v usposabljanju, ki so ob odsotnosti kakršne koli druge infrastrukture v okolici izkoristili odročno lokacijo.
Steza je bila še posebej veliko v rabi v 70. in 80. letih, pa tam nekje do sredine 90., ko so piloti vadili hitre pristanke in vzlete.
"Z razvojem simulatorjev letenja in visokimi cenami goriva se je raba zmanjšala, a še vedno tu vadijo vojaška letala, večinoma tista obalne straže, in manjša zasebna letala," razlaga Craven.
Pisarna v prikolici
Letališče Dade-Collier nima terminala, le pisarno kar znotraj malce večje prikolice. Zanj običajno skrbijo štirje uslužbenci, ki opravljajo vzdrževalna dela in varovanje, ni pa nobene protipožarne opreme ali črpalk za gorivo, pravih pristankov pa ne dovoljujejo, razen v primeru, da gre za klic v sili.
"Slišali smo govorice, da če bi moralo vesoljsko plovilo opraviti zasilni pristanek, bi lahko pristalo pri nas," pravi Craven.
Vsake toliko časa se sicer pojavijo pobude in poskusi, da bi letališče uporabili še za kak drug namen. Tako so denimo stezo že uporabili za dirkanje, saj omogoča dirkalnikom, da razvijejo najvišje hitrosti.
V načrtu so imeli tudi letalski miting, a bi morali za to razširiti dovozno cesto, novih gradbenih dovoljenj pa za območje ne izdajajo. Okolica letališča je namreč del naravnega rezervata Big Cypress in dom aligatorjev, srnjadi, medvedov ter čapelj.
Iz istega razloga so opustili tudi idejo o črpanju nafte, kar so resno razmišljali leta 2009, a je bilo nasprotovanje okoljevarstvenikov preveliko.
Območje, ki je v lasti letališča, a nepozidano, je sicer veliko kar 105 kvadratnih kilometrov – tako veliko bi bilo nesojeno megaletališče. "Mednarodno letališče v Miamiju (MIA) je veliko 13 kvadratnih kilometrov. Everglades bi moralo biti letališče prihodnosti," še pravi Craven.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje